gäller trafikförsäkring vid olovligkörning?

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
rent hypotetetiskt:
kör olovligt med gällande trafikförsäkring... krockar orsakar skador 500 000:-...

gäller försäkringen ?

återbelatningsskyldig ?

har ni inget vettigt att skriva så skriv inte:tummenupp

lasse kongo skrev:
2671249 rent hypotetetiskt:
kör olovligt med gällande trafikförsäkring... krockar orsakar skador 500 000:-...

gäller försäkringen ?

återbelatningsskyldig ?

Jag tror den inte gäller, men det är bara en gissning

Läser man det finstilta är de ofta duktiga på att "skriva sig fria" från allting som inte är 100% godkänt eller lagligt.

Vet dock inte exakt hur det skulle gå till i praktiken...

Läser man det finstilta är de ofta duktiga på att "skriva sig fria" från allting som inte är 100% godkänt eller lagligt.

Vet dock inte exakt hur det skulle gå till i praktiken...

kraschandburn skrev:
2671263 Bajsar älgen i skogen.
Simmar fisken i vattnet.
Ja och vem fan bryr sig.

Skulle detta föreställa ett svar på frågan:
"gäller försäkringen ?"

eller

"återbelatningsskyldig ?"
?

Jag tyckte att det var en intressant fråga, så jag bryr väl mig antar jag. Hoppas att någon med lite mer kunskap i ämnet kan reda ut det hela. :)

kraschandburn skrev:
2671263 Bajsar älgen i skogen.
Simmar fisken i vattnet.
Ja och vem fan bryr sig.

svårt att läsa ? "har ni inget vettigt att skriva så skriv inte"

hoppas på något konkret svar... pallar inte sitta i telefonkör till fb

trafikförsäkringsföreningen går väl in förmodar jag? Så att han som blivit drabbad inte ska förlora nåt. Sen kräver nog dom in pengar från han som inte var laglig.

Dock vet jag ej. Försäkringsbolag kan neka till mycket.

du skulle nog behöva specificera "kör olovligt med gällande trafikförsäkring" lite mer.
Trafikförsäkringen följer väl fordonet och täcker kostnader av typen skador på andra och andras saker. Kan väl räkna in dig i de fallen att en annan försäkring ska täcka det.
Så jag skulle tro att försäkringsbolagen låter den gälla så att andra intressenter får ut sina pengar. Om sedan ditt bolag och polis låter dig stå till svars efteråt kan man nog gissa sig till....

Jmfr. fall där stulet fordon orsakat skador, jag känner till en drabbad och där gällde fordonets trafikförsäkring. Vet inte vad som hände tjuven.

att man inte har behörighet för fordonet och kör ändå tex: jag har a1 kort kör mellan hoj

detta senaroit gäller väll för alla 25kw+11kw hojjar då jag tvivlar att många % kör strypt

IF hade 1000 kr högre självrisk om man saknade körkort. Det stod i fösäkringsvillkoren jag hade på förra hojen. Och var inte så jävla gnälliga hela tiden nu va :pannkyss

Hgren skrev:
2671306 IF hade 1000 kr högre självrisk om man saknade körkort. Det stod i fösäkringsvillkoren jag hade på förra hojen. Och var inte så jävla gnälliga hela tiden nu va :pannkyss

ee menar du allvar??

lasse kongo skrev:
2671249 rent hypotetetiskt:

gäller försäkringen ?

återbelatningsskyldig ?

Svaret på båda frågorna är ja....Försäkringsbolaget kommer betala ut till dom som drabbats (troligen med dig som kört olovligt som undantag), och kommer sedan att via rättsprocess kräva dig på ersättning för det du kostat dom. Kan bli dyrt...

Hgren skrev:
2671306 IF hade 1000 kr högre självrisk om man saknade körkort. Det stod i fösäkringsvillkoren jag hade på förra hojen. Och var inte så jävla gnälliga hela tiden nu va :pannkyss

Man kan ju köra lagligt fast man inte har sitt körkort, dvs med lämp och handledare. Jag gissar på att det inte gäller samma om man kör olovligt.

FireSalle skrev:
2671284
Trafikförsäkringen följer väl fordonet och täcker kostnader av typen skador på andra och andras saker.

Glöm inte att trafikförsäkringen även ska täcka skador på den eller dom som färdas i/på det egna fordonet. Själv är jag ganska nyfiken på vad som kan hända om föraren har kört olovligt och skadat sig själv. Kan försäkringsbolaget då på något sätt neka att betala ut till den skadade föraren. Nån som har koll?

EDIT: Lord Adrian har i viss utsträckning svarat på frågan, men det hade varit intressant att få något konkret exempel där någon har kört olovligt och tvingats betala F-bolaget i efterhand.

lasse kongo skrev:
2671313 ee menar du allvar??

Yes på fullaste allvar. 1000kr mer om man är under 24 och 1000kr om man saknar körkort. Kan inte tolka det som annat än att den skulle gälla även om man kör olovligt d.v.s. Inte bara vid övningskörning

PacMan skrev:
2671321 Glöm inte att trafikförsäkringen även ska täcka skador på den eller dom som färdas i/på det egna fordonet. Själv är jag ganska nyfiken på vad som kan hända om föraren har kört olovligt och skadat sig själv. Kan försäkringsbolaget då på något sätt neka att betala ut till den skadade föraren. Nån som har koll?

EDIT: Lord Adrian har i viss utsträckning svarat på frågan, men det hade varit intressant att få något konkret exempel där någon har kört olovligt och tvingats betala F-bolaget i efterhand.

Har inget konkret fall att peka på, men en bekant i försäkringsbranchen har sagt att det är det vanliga tillvägagångssättet. Osäker på hur det skulle bli med ersättning till den olovlige...Men en rimlig gissning är att han blir utan ersättning, det är trots allt en försäkring han köpt, inte ett frikort att göra vad fan han vill och ändå få ersättning...:)

Lord Adrian skrev:
2671352 Har inget konkret fall att peka på, men en bekant i försäkringsbranchen har sagt att det är det vanliga tillvägagångssättet. Osäker på hur det skulle bli med ersättning till den olovlige...Men en rimlig gissning är att han blir utan ersättning, det är trots allt en försäkring han köpt, inte ett frikort att göra vad fan han vill och ändå få ersättning...:)

Jag kom att tänka på en annan grej nu. Hur är det med rena sjukvårdskostnader, typ operationer, när det gäller trafikolyckor? Dom betalas väl av trafikförsäkringen? I så fall skulle din gissning innebära att den skadade "olovlige" föraren i efterhand får betala för sin egen sjukvård, och det har jag nog trott att ingen ska behöva göra i Sverige, när man pratar om operationer och annat för hundratusentals kronor då. Rätta gärna om jag har fått det om bakfoten.

PacMan skrev:
2671381 Jag kom att tänka på en annan grej nu. Hur är det med rena sjukvårdskostnader, typ operationer, när det gäller trafikolyckor? Dom betalas väl av trafikförsäkringen? I så fall skulle din gissning innebära att den skadade "olovlige" föraren i efterhand får betala för sin egen sjukvård, och det har jag nog trott att ingen ska behöva göra i Sverige, när man pratar om operationer och annat för hundratusentals kronor då. Rätta gärna om jag har fått det om bakfoten.

Jag tror att eventuell sjukvård bekostas av "staten", dvs skattemedel? Det är väl det borgarna vill ändra på med den "nya" trafikförsäkringen, dvs att trafikförsäkringen ska ta dom kostnaderna.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti