gäller trafikförsäkring vid olovligkörning?

lasse kongo skrev:
2671724 låter ju bra men jag fattar inte riktigt det här med 1/10basbelopp är det 1/10 av skadan man orsakat:va

stämmer med böterna jag vet:gnissla

1/10 av ett basbelopp är precis som jag skrev längre upp ett maxbelopp på självrisken som finns...
Finns i lagboken, trafikskadelagen eller något likande... Alltså inget som försäkringsbolagen har mycket att säga till om...

ett basbelopp är för närvarande strax under 40000 alltså är max självrisk som försäkringsbolagen kan ta ut på trafikförsäkringsdelen ca 3950:-

sen kan man få böter och indraget lämp men det är en annan sak

ozto skrev:
2672253 1/10 av ett basbelopp är precis som jag skrev längre upp ett maxbelopp på självrisken som finns...
Finns i lagboken, trafikskadelagen eller något likande... Alltså inget som försäkringsbolagen har mycket att säga till om...

ett basbelopp är för närvarande strax under 40000 alltså är max självrisk som försäkringsbolagen kan ta ut på trafikförsäkringsdelen ca 3950:-

ok nu fattar jag :tummenupp

ozto skrev:
2672253

800böter +200 om man inte har försäkring

inget med lämpet om inte det händer upprepade gånger (eniligt en 1000kr rikare polis )

Last edited:
Marie L skrev:
2672164 En annan sida av karamellen är däremot att försäkringsbolaget kan ha regressrätt, dvs kräva tillbaka varenda kopek av föraren (och även ägaren om han/hon visste att föraren saknade rätt behörighet)

I Folksams försäkringsvillkor framkommer att det inte är som du säger! Kolla ovan.

Mr Magsnus skrev:
2672836 I Folksams försäkringsvillkor framkommer att det inte är som du säger! Kolla ovan.

Precis. KAN ha skrev jag. Om så är måste det framgå av försäkringsvillkoren.
Det är inget som säger att "Knäreds brandstodsbolag" har exakt samma villkor som Folksam på den punkten.

Last edited:
Marie L skrev:
2672912 Precis. KAN ha skrev jag. Om så är måste det framgå av försäkringsvillkoren.
Det är inget som säger att "Knäreds brandstodsbolag" har exakt samma villkor som Folksam på den punkten.

jojjomensan för trafikförsäkringen är reglerad av trafikförsäkringslagen eller vad nu lagen heter... och har vissa grundprinciper styrda av lagen i sverige

Visst kan vissa villkor skilja men minimikraven finns reglerade och dom säger att trafikförsäkringen alltid gäller förutom vid oven nämnda brott, viss rattfylla, grov vårdslöshet.
Så oloviligt kan man köra utan att va allt för orolig... för den biten

ozto skrev:
2672930 jojjomensan för trafikförsäkringen är reglerad av trafikförsäkringslagen eller vad nu lagen heter... och har vissa grundprinciper styrda av lagen i sverige

Visst kan vissa villkor skilja men minimikraven finns reglerade och dom säger att trafikförsäkringen alltid gäller förutom vid oven nämnda brott, viss rattfylla, grov vårdslöshet.
Så oloviligt kan man köra utan att va allt för orolig... för den biten

Sen är frågan...Vem gör bedömningen om en olovlig körning=grov vårdslöshet? FB eller rättsinstans? Rätt viktig fråga i samanhanget, vems tolkning gäller?

Lord Adrian skrev:
2673520 Sen är frågan...Vem gör bedömningen om en olovlig körning=grov vårdslöshet? FB eller rättsinstans? Rätt viktig fråga i samanhanget, vems tolkning gäller?

olovlig körning kan väl ändå aldrig räknas som värdslöshet.
men sättet man orsakade olyckan kan göra det.
trafikförsäkringen gäller ALLTID om man inte haft upsåt full som en kastrull eller påtänd.
1/10 bas

försäkringsbolagen gör en bedömning/utredning av olyckor
med hjälp av vittnen polisrapport och klantskallen i egen hög person.

Lord Adrian skrev:
2673520 Sen är frågan...Vem gör bedömningen om en olovlig körning=grov vårdslöshet? FB eller rättsinstans? Rätt viktig fråga i samanhanget, vems tolkning gäller?

Tror inte olovlig körning automatiskt är vårdslöshet däremot är nog kombinationen olovligt+ vårdslöshet väldigt vanlig vid trafikförsäkringsärenden. Sen är det väl så att ditt förtroendekapital i rätten eller hos försäkringsbolaget i praktiken borde sjunka rätt rejält om man kör utan behörighet. Om en körkortslös 24åring kommer med sin R6:a och blir påkörd av tant Agda i sin Opel och hon hävdar att det var hans fel för att han körde för fort, struntade i att blinka etc. fastän det inte var så så är det väl troligt att rätten tror mer på henne än på mig.

Marie L skrev:
2672912 Precis. KAN ha skrev jag. Om så är måste det framgå av försäkringsvillkoren.

Precis som Ozto säger så är trafikförsäkringen reglerad av trafikförsäkringslagen :fakta ... så ge dig;)

Last edited:
Du blir dömd hårdare och lättare till vårdslöshet i trafik om du har körkort, pga att har du inte ska du inte veta bättre och tvärtom om du äger ett sådant. Blir du ex stannad utan körkort och inte gjort något olagligt men du tex har ett B-kort, får du en varning första gången. Blir du stannad 2gånger blir du dömd för olovlig köring för du ska du veta vilka regler som gäller. Jag ringde till länsstyrelsen och fick den informationen. Vet en annan som ringde och han fick samma svar.

Underbar tråd, och en helt meningslös diskussion.
Antingen blir man dömd till böter och får vänta på kortet eller så får man sitta inne nån månad.
Allt beror på omständigheterna för fan !

Den som kan ge ett exakt svar vinner tusen kronor.

Last edited:
changco1 skrev:
2673650 Du blir dömd hårdare och lättare till vårdslöshet i trafik om du har körkort, pga att har du inte ska du inte veta bättre och tvärtom om du äger ett sådant. Blir du ex stannad utan körkort och inte gjort något olagligt men du tex har ett B-kort, får du en varning första gången. Blir du stannad 2gånger blir du dömd för olovlig köring för du ska du veta vilka regler som gäller. Jag ringde till länsstyrelsen och fick den informationen. Vet en annan som ringde och han fick samma svar.

Så är det, däremot är jag inte så säker på att det skulle vara samma praxis som gäller vid trafikförsäkringsärende, men men är väl lite svårt att svara på.:confused:

stefur skrev:
2673652 Underbar tråd, och en helt meningslös diskussion.
Antingen blir man dömd till böter och får vänta på kortet eller så får man sitta inne nån månad.

Tråden handlar om huruvida trafikförsäkringen gäller eller inte vid olovlig körning, inte vad som händer om man kör olovligt.:)

Last edited:
stefur skrev:
2673652 Underbar tråd, och en helt meningslös diskussion.

Eller så färgar dom dit hår orange och knyter fast dig vid skampålen på torget.
Ge ETT exempel på någon som har fått sitta inne en månad för olovlig körning så ska jag hitta en med orange hår.

Om någon har fått sitta inne en månad för olovlig körning så är det nog minst så att dom smet från ett bankrån på en stulen motorcykel (och inte hade körkort)

lasse kongo skrev:
2671249 rent hypotetetiskt:
kör olovligt med gällande trafikförsäkring... krockar orsakar skador 500 000:-...

gäller försäkringen ?

återbelatningsskyldig ?

har ni inget vettigt att skriva så skriv inte:tummenupp

Vet du vad..

PROVA SÅ FÅR DU VÄL SE...då har du fan i mig svart på vitt vad som gäller

Och ja..det är vettigt svar på vettig tråd:tummenupp

*/ ?>
Back