gäller trafikförsäkring vid olovligkörning?

Om man blir återbetalningsskyldig på en stor summa, efter tex som ovan beskrivet trafikolycka med skadade och operationer skadestånd mm mm.

Om man inte kan betala överhuvudtaget, vad händer då ?

Trafikförsäkringen gäller.
Man blir inte återbetalningsskyldig.
Om man kör oförsäkrat KAN trafikförsäkringsföreningen kräva tillbaka en mindre summa (rörde sig om tusenlappar, inte tiotusentals kronor), men gör tydligen sällan det.

Allt enligt alla andra köra utan körkortstrådar.
(det startas tydligen en ny varje gång någon kör bort kortet)

Jösse skrev:
2671419 Om man blir återbetalningsskyldig på en stor summa, efter tex som ovan beskrivet trafikolycka med skadade och operationer skadestånd mm mm.

Om man inte kan betala överhuvudtaget, vad händer då ?

man kan skuldsaneras: du får leva på bröd och vatten i 3år också betalar staten dina skulder om du fixar ett jobb så går många %dit också

om jag inte har helt fel

GuW skrev:
2671452 Trafikförsäkringen gäller.
Om man kör oförsäkrat KAN trafikförsäkringsföreningen kräva tillbaka en mindre summa (rörde sig om tusenlappar, inte tiotusentals kronor), men gör tydligen sällan det.

ok fan va nice planerar ju inte på att krocka men skönt att veta :tummenupp sökte men hittade inget vettigt... fast sökte inte på "tagen av snuten"

Last edited:
GuW skrev:
2671452 Trafikförsäkringen gäller.

Du KAN bli återbetalningsskyldig, har dock ingen aning om hur hårt FB driver dom här fallen, men att dom har rätt att kräva återbetalning är jag 100% på

Lord Adrian skrev:
2671480 Du KAN bli återbetalningsskyldig, har dock ingen aning om hur hårt FB driver dom här fallen, men att dom har rätt att kräva återbetalning är jag 100% på

Jo, men bara upp till ett maxbelopp som i sammanhanget kändes löjligt.
Allt enligt någon tidigare tråd i ämnet.

Enklast är dock att ringa försäkringsbolaget och fråga.

Enligt Folksams försäkringsvillkor så gäller försäkringen fast premien blir förhöjd till 1/10 av prisbasbeloppet (d.v.s. strax under 4000 kr) "om föraren kört motorcykel utan giltigt körkort". Samma sak är det med en del andra punkter såsom rattfylleri, grov vårdslöshet etc.

Verkar konstigt om de andra bolagen skulle vara sjukt mycket hårdare och kräva tillbaks ersättning eller så, men men många som gissar hej vilt. Bara att kolla respektive försäkringsbolags försäkringsvillkor ju.:rolleyes:

Lord Adrian skrev:
2671480 Du KAN bli återbetalningsskyldig, har dock ingen aning om hur hårt FB driver dom här fallen, men att dom har rätt att kräva återbetalning är jag 100% på

Jaså det är du 100% säker på, då skulle alltså folksams försäkringsvillkor inte stämma eller:va http://www.folksam.se/resurser/pdf/s7489.pdf
se sid 14-15:)

Last edited:
nystade runt lite på Google efetrsom min färsäkringsbekant behagat dra till varmar breddgrader över jul....kunde iaf konstatera att regressrätt råder vid grov vårdslöshet, sen om FB kan få olovlig körning till vårdslöshet är en anna sak. Och regressrätten är dessutom obegränsad, dvs du kan få betala saaatan.

Mr Magsnus skrev:
2671499 Enligt Folksams försäkringsvillkor så gäller försäkringen fast premien blir förhöjd till 1/10 av prisbasbeloppet (d.v.s. strax under 4000 kr) "om föraren kört motorcykel utan giltigt körkort". Samma sak är det med en del andra punkter såsom rattfylleri, grov vårdslöshet etc.

Verkar konstigt om de andra bolagen skulle vara sjukt mycket hårdare och kräva tillbaks ersättning eller så, men men många som gissar hej vilt. Bara att kolla respektive försäkringsbolags försäkringsvillkor ju.:rolleyes:

Jaså det är du 100% säker på, då skulle alltså folksams försäkringsvillkor inte stämma eller:va http://www.folksam.se/resurser/pdf/s7489.pdf
se sid 14-15:)

heh 100% säker att det var så försäkringsbekanten sa iaf. Har han fel/ljugit så får jag vika mig..

edit:kolla din länk, sidan 41...

Last edited:
Lord Adrian skrev:
2671515 nystade runt lite på Google efetrsom min färsäkringsbekant behagat dra till varmar breddgrader över jul....kunde iaf konstatera att regressrätt råder vid grov vårdslöshet, sen om FB kan få olovlig körning till vårdslöshet är en anna sak. Och regressrätten är dessutom obegränsad, dvs du kan få betala saaatan.

heh 100% säker att det var så försäkringsbekanten sa iaf. Har han
fel/ljugit så får jag vika mig..

edit:kolla din länk, sidan 41...

Ok, står ju där "rätt att kräva tillbaka ersättning av den som vållat skadan med uppsåt eller genom grov vårdslöshet eller genom vårdslöshet i förening med rattfylleri eller grovt rattfylleri". Det var nåt nytt för mig:fattartil

Frågan är fortfarande som du säger om olovlig körning skulle kunna anses som grov vårdslöshet. :confused:
Svaret borde gå att finna i diverse rättsfall för den som orkar leta.

JA trafikförsäkringen gäller alltid nästan!
Dom undantagen som finns är om du haft till uppsåt att skada någon eller att du haft varit full eller påverkad och/eller skadan direkt beror på det eller annat grovt brott.

Max självrisk är 1/10 basbelopp = ca 3900

Det är alltså ganska lugnt att köra utan körkort! ur den synvinkeln!

Mr Magsnus skrev:
2671621

Frågan är fortfarande som du säger om olovlig körning skulle kunna anses som grov vårdslöshet. :confused:

Nej olovlig är självklart inte alls ett så stort brott som grov vårdslöshet.

olovlig är max böter grov vårdslöshet kan ge fängelse om ja inte mins fel

Last edited:
ozto skrev:
2671637 JA trafikförsäkringen gäller alltid nästan!
Dom undantagen som finns är om du haft till uppsåt att skada någon eller att du haft varit full eller påverkad och/eller skadan direkt beror på det eller annat grovt brott.

Max självrisk är 1/10 basbelopp = ca 3900

Det är alltså ganska lugnt att köra utan körkort! ur den synvinkeln!

Nej olovlig är självklart inte alls ett så stort brott som grov vårdslöshet.

olovlig är max böter grov vårdslöshet kan ge fängelse om ja inte mins fel

låter ju bra men jag fattar inte riktigt det här med 1/10basbelopp är det 1/10 av skadan man orsakat:va

stämmer med böterna jag vet:gnissla

ringde till mitt fb nu:

0% utbetalning till hojjskador (egna)

100% personskador för en själv

100%trafikförsäkring

0-100% om man har kör som fan (oaksamt)

dom hade inga regler om återbetalning... "fall till fall" visste inget om någon maxgräns

mycket tacksam för svar om någon maxgräns... 1/10 basbelop

Polarn fick kortet draget i tre månader... Han fick för sig att köra dagen innan det var grönt igen. Han kör givetvis på en Mersa.. Detta straffade FB med 1k i ”avgift” annars var det lugnt.
=Man kommer undan med en del skit, men att tänka efter före man gör något brukar inte skada…

olovligkörning gäller inte försäkring, lika så om jag tex lånar ut min hoj till en utan KK då gäller inte försäkringen om det händer något och jag står med ansvaret.

wdac skrev:
2671922 olovligkörning gäller inte försäkring, lika så om jag tex lånar ut min hoj till en utan KK då gäller inte försäkringen om det händer något och jag står med ansvaret.

annat än vad försäkrings bolaget sa

wdac skrev:
2671922 olovligkörning gäller inte försäkring, lika så om jag tex lånar ut min hoj till en utan KK då gäller inte försäkringen om det händer något och jag står med ansvaret.

Kaskodelen av försäkringen gäller INTE, men däremot gäller den obligatoriska trafikförsäkringen alltid fullt ut (den är reglerad i lag). En annan sida av karamellen är däremot att försäkringsbolaget kan ha regressrätt, dvs kräva tillbaka varenda kopek av föraren (och även ägaren om han/hon visste att föraren saknade rätt behörighet)

Sluta gissa?

Trafikförsäkringen gäller alltid förutom vid rattfylleri, grovt rattfylleri och grov vårdslöshet i trafik

referens; körkortsboken 2006

Jag känner till flera fall där personer kört utan körkort o krockat o fått ut ersättning, både för sin egen o motpartners bil utan att behöva bli ersättnignsskyldig.

Som någon sa, försäkringen följer med bilen inte föraren.

Föraren lär dock förvänta sig få en olovlig körning.

Inget mer än så..

allafall de fall jag har haft insyn i..

lasse kongo skrev:
2671249 rent hypotetetiskt:
kör olovligt med gällande trafikförsäkring... krockar orsakar skador 500 000:-...

gäller försäkringen ?

återbelatningsskyldig ?

har ni inget vettigt att skriva så skriv inte:tummenupp

Svar 1:Nej!

Svar 2: Ja med typ 10% av basbeloppet till TFF som tar över och betalar skador på tredjepart. Fast jag är osäker, varför skulle TFF ta över när det finns ett bevis :va Kan bli så att FB betalar och regressar mot dig då blir det inga 10% av bas längre...

TomasG skrev:
2672194 Jag känner till flera fall där personer kört utan körkort o krockat o fått ut ersättning, både för sin egen o motpartners bil utan att behöva bli ersättnignsskyldig.

Som någon sa, försäkringen följer med bilen inte föraren.

Föraren lär dock förvänta sig få en olovlig körning.

Inget mer än så..

allafall de fall jag har haft insyn i..

Då skulle man ju få vara pruttfull med :va

Nej de har nog bara haft tur...

Nedsättning kan nog med tillämpas...

Last edited:
wdac skrev:

du har fel... läs tråden!

lasse kongo skrev:
2671928 annat än vad försäkrings bolaget sa

Svarade ju rätt tidigt i denna tråden men det tar några dagar innan allar fattar så jag ta det lite långsamt nu då.

Jaaaa Trrrraaaaaffffiiiiiiikkkkkkffffööörrrrsssääääkkkkkrrrriiiinnnnggggeeennn gäller men iiiiiinnnnntttteeeee hhhhheeeeelllllllll.

Du KAN bli återbetalningsskyldig, KAN bli återbetalningsskyldig!

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti