Fz1 ?

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Tänkte att jag väcker liv i denna tråd igen.

Jag sålde min gixxer 1000 och gick tillbaka till en Yamaha FZ1.

Det blev en svart 2007 med mivv slipon och power commander 5. Bänkad till 144whp.

Nu har jag gjort Lars luftboxmod, rensat katten och flashat ecu:n hos FV motor i Danmark. Vilken jävla skillnad!!! Råstark i mellanregistret nu och den är inte ens finmappad än :-D

Hojen ska in till Motospeed för mappning av power commandern på torsdag.

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk

Vad var det som fick dig att sälja gixxern och återgå till FZ1?
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Haha, japp. Förmodligen mig han menar då ja ?. 1900dkr är ju rätt jävla bra pris jämfört med 5000sek hos yamahacenter, och kunskapen verkar han ju definitivt sitta inne på med.

Det var ju rätt snabbt hanterat av honom isf mtp en helg och två dagar i tullen. Fick du betala någon extra tullavgift eller så?
Då går din alltså bra med denna bränslemapp menar du trots att den inte är "exakt"? Inga svaga punkter eller så med den?

Min hoj kommer isf bli ganska exakt likadan som din då jag också har ett mivv-slipon. Det enda lilla orosmomentet är om den blir allt för högljudd utan katalysator då den redan nu brölar på rätt rejält
Det blev drygt 3000sek i slutändan. Det är frakt och mottagande bank tar 200kr för att ta emot betalningen.

Jag har bara hunnit testa en liten sväng än så länge men inga konstigheter alls. Framhjulet lyfter mycket tidigare än tidigare och man får passa sig på tvåan också :D

Efter torsdag får ja svar på hur "fel" mappen är så då kan jag återkomma med info :)

Ingen tullavgift än så länge iaf.

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Vad var det som fick dig att sälja gixxern och återgå till FZ1?
Trivdes inte riktigt. Den gick som ett jävla as då den också var flashad men jag fick pissont i nacken pga av statisk spänning.

Droppen som fick bägaren att rinna över var när jag fick reda på att mitt försäkringsbolag hade 25000:- i självrisk. Det var suzuki märkesförsäkring. Alla andra bolag som hade billigare självrisk hade minst 30 i årspremie ist.

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Det blev drygt 3000sek i slutändan. Det är frakt och mottagande bank tar 200kr för att ta emot betalningen.

Jag har bara hunnit testa en liten sväng än så länge men inga konstigheter alls. Framhjulet lyfter mycket tidigare än tidigare och man får passa sig på tvåan också :D

Efter torsdag får ja svar på hur "fel" mappen är så då kan jag återkomma med info :)

Ingen tullavgift än så länge iaf.

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
Håll oss uppdaterade :)
Hade varit kul med före och efterkurvor, dvs fv:s mapp du kör nu mot den bänkade och hur dom skiljer sig. För övrigt hade det varit intressant att se en sådan jämförelse mellan alla dessa tillgängliga på exakt samma villkor, ecuunleashed, vcyclenut, ivans och fv.
Vad gjorde han mer för dig vid flashningen? Blockad ais? Korrigerad hastighetsmätare?
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Håll oss uppdaterade :)
Hade varit kul med före och efterkurvor, dvs fv:s mapp du kör nu mot den bänkade och hur dom skiljer sig. För övrigt hade det varit intressant att se en sådan jämförelse mellan alla dessa tillgängliga på exakt samma villkor, ecuunleashed, vcyclenut, ivans och fv.
Vad gjorde han mer för dig vid flashningen? Blockad ais? Korrigerad hastighetsmätare?
Jag kan fråga om motospeed kan ta en pull utan korrigering och utskrift på det.

Jag satt länge och funderade om ja skulle skicka ecu:n till ivan alt vcyclenut men kom fram till att risken för att ecu:n skulle tappas bort eller fastna hos amerikansk tull var för stor. Dessutom är tull och moms så dyrt att det inte var värt det.

Det här är pappret jag skickade med ecu:n
861e8e26cbe2a3ec9eacc4cef4d1cc25.jpg


Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Jag kan fråga om motospeed kan ta en pull utan korrigering och utskrift på det.

Jag satt länge och funderade om ja skulle skicka ecu:n till ivan alt vcyclenut men kom fram till att risken för att ecu:n skulle tappas bort eller fastna hos amerikansk tull var för stor. Dessutom är tull och moms så dyrt att det inte var värt det.

Det här är pappret jag skickade med ecu:n
861e8e26cbe2a3ec9eacc4cef4d1cc25.jpg


Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
Hade varit toppen om du kunde fått dom att göra det :)
Tom samma årsmodell har vi... Blir ju bara en ren copy-paste för mig då.
Slutade den smälla efter den blockade ais:en? Blev den väldigt mycket mer högljudd efter du tog bort caten? Mivv-GP:en låter ju rätt rejält redan om man säger så..
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Hade varit toppen om du kunde fått dom att göra det :)
Tom samma årsmodell har vi... Blir ju bara en ren copy-paste för mig då.
Slutade den smälla efter den blockade ais:en? Blev den väldigt mycket mer högljudd efter du tog bort caten? Mivv-GP:en låter ju rätt rejält redan om man säger så..
Ja, säg till Finn att du vill ha samma flash som Arn
Skaffar du pc5 sen så kan du ju få min mapp :)

Njae jag har inte reagerat på ljudskillnaden så tror inte det är stor skillnad.

Jag blockade ais:en med en bult i slangen och en bult och mutter i luftburken redan innan jag skickade iväg ecu:n. Planen är att köpa blockplattor till ventilkåpan och plocka bort hela slangpaketet mm.

Jag monterade bort exup-motorn igår och det fungerar utan att larma :)

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Ja, säg till Finn att du vill ha samma flash som Arn
Skaffar du pc5 sen så kan du ju få min mapp :)

Njae jag har inte reagerat på ljudskillnaden så tror inte det är stor skillnad.

Jag blockade ais:en med en bult i slangen och en bult och mutter i luftburken redan innan jag skickade iväg ecu:n. Planen är att köpa blockplattor till ventilkåpan och plocka bort hela slangpaketet mm.

Jag monterade bort exup-motorn igår och det fungerar utan att larma :)

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
"Nöjer" mig med flash och bränslemapp på det, behöver inte 100% optimalt på det viset. Egentligen vill jag mest bara få bort gasryckigheten, allt det andra är mer grädde på moset så att säga, och grädde tycker man ju om ? Men om dom som nu ska bänka din hoj ser var det eventuellt kan behöva justeras i Finnmappen så kanske man kan säga till Finn så att han kan justera för detta?
Ais-blocken tar alltså bort själva funktionen av ais då, inte bara felkoden för det? Finn var inte helt säker på detta.
Skönt det inte låter så mycket mer utan cat för det hade varit outhärdligt verkligen.
 
Last edited:

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
"Nöjer" mig med flash och bränslemapp på det, behöver inte 100% optimalt på det viset. Egentligen vill jag mest bara få bort gasryckigheten, allt det andra är mer grädde på moset så att säga, och grädde tycker man ju om ? Men om dom som nu ska bänka din hoj ser var det eventuellt kan behöva justeras i Finnmappen så kanske man kan säga till Finn så att han kan justera för detta?
Ais-blocken tar alltså bort själva funktionen av ais då, inte bara felkoden för det? Finn var inte helt säker på detta.
Skönt det inte låter så mycket mer utan cat för det hade varit outhärdligt verkligen.
Okej då förstår jag.

Som jag förstått det så tar flashen bort hela funktionen ur ecu:n. Man borde därför inte behöva blocka den rent mekaniskt men jag hade redan blockat ais:en så jag kan inte svara på hur väl funktionen försvinner av flashen

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Ja, säg till Finn att du vill ha samma flash som Arn
Skaffar du pc5 sen så kan du ju få min mapp :)
...

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk

Hmm, Finn använder ju flashtune och den stödjer import av bränslemappar vad jag kan se, så det borde ju gå att kopiera in din i så fall. Tar glädjeligen emot din sen då om det går för sig så kan man kanske skicka med den till honom? :)
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Hmm, Finn använder ju flashtune och den stödjer import av bränslemappar vad jag kan se, så det borde ju gå att kopiera in din i så fall. Tar glädjeligen emot din sen då om det går för sig så kan man kanske skicka med den till honom? :)
Ja okej, jag ska se vad jag kan göra :) Har inte arbetat med power commandern mer än att jag nollade den inlagda som fanns.

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Var och hämtade hojen från mappning idag. Riktigt fin kurva blev det :)
6c66382cc64997728ccef9ddc14acfa3.jpg


Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Var och hämtade hojen från mappning idag. Riktigt fin kurva blev det :)
6c66382cc64997728ccef9ddc14acfa3.jpg


Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
Ser riktigt fint ut det där. Rejält vässat mellanregister ser det ut som ?
Fick du någon möjlighet att testa vad hojen gav innan mappningen med?
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Den är råstark om an jämför hur den var innan.
Nä tyvärr hade han inte kvar soffrorna på det men bränslekur an var sisodär innan. Fett och snålt om vartannat.

Har inte hunnit kolla mappen än.

Bränsleförbrukningen har sjunkit en hel del :)
Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 
Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag har en FZ1N abs -09...
Är det någon som vet om man kan köpa standardlager till bakhjulet, eller är det orginaldelar som gäller?
Tänker jag "överservice", eller bör man även byta nållagret och distansen som är lagerbana till det lagret? Eller byter man normalt bara kullagren?
//Tobbe
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Den är råstark om an jämför hur den var innan.
Nä tyvärr hade han inte kvar soffrorna på det men bränslekur an var sisodär innan. Fett och snålt om vartannat.

Har inte hunnit kolla mappen än.

Bränsleförbrukningen har sjunkit en hel del :)
Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
Någon märkbar skillnad mot ecu-flashens bränslemapp du fick av Finn?
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Någon märkbar skillnad mot ecu-flashens bränslemapp du fick av Finn?
Det är orken på låga varv, växel 5 & 6 märker störst skillnad på. Sen är det bränsleförbrukningen som sagt. Ingen jätteskillnad men nu vet jag att motorn mår bra :)

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Det är orken på låga varv, växel 5 & 6 märker störst skillnad på. Sen är det bränsleförbrukningen som sagt. Ingen jätteskillnad men nu vet jag att motorn mår bra :)

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
Och om ni hade lika snorvarmt och torrt uppe hos er igår vid bänkningen som det var här borde man väl kunna lägga på någon hk vid lite mer normal temperatur med :)
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Och om ni hade lika snorvarmt och torrt uppe hos er igår vid bänkningen som det var här borde man väl kunna lägga på någon hk vid lite mer normal temperatur med :)
Jo vi hade typ 28. Den förra fz1 jag hade gav 139 på samma bänk under liknande väder. På kvällar och speciellt framåt hösten så gick den mycket bättre. :) Men huvudsaken med mappningen var ju att få till en så jämn kurva som möjligt :)

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top