Fz1 ?

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Knepigt nog valde jag som synes att gå från FZ1 till en nära nog likadan hoj i Z1000SX... Jag ville prova något nytt och gillade verkligen designen på SX, sedan har den ordentligt mycket mer kraft i mellanregistret även om den saknar den vilda toppen på FZ1:an. På bana kändes de lika hanterbara, lite tunga förstås jämfört med R-hojar. Jag satt nog aningen bekvämare på FZ1:an men SX:en hade bättre vindskydd och kanske mindre vibrationer i handtagen. Kraften på låga varv gjorde SX:en roligare att köra vid lugnare turer eller i bebyggda områden!
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Tror Yamahacenter i Helsingborg är ensam om att ha ECUnleashed. Jag lämnade in min ECU över jul och det tog några dagar. Det var dock stängt på ECUnleashed över jul/nyår, hade dom haft öppet så hade den nog blivit flashad över dagen.
Nähä du din gamle räv, nu får du allt plocka ut din hoj och avge rapport på hur den går efter dina små ingrepp ;)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Ja dom är riktigt snygga dom där tingestarna, har jag hört:krama
Du som flashat om din ecu, hur blev ryckigheten i gasen efteråt? Stor förbättring? Blev en tur runt stan idag, mkt köer och långsamkörning. Det är rätt rejält med på-av känsla i gasen märker jag nu...
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Vinkeln gör nog att det den ser mindre vinklad ut än den är, men ska nog dra lite till ja. Blev inte helt färdig. Nummerskylthållaren gick såklart inte på, så ska borra i nummerskylten direkt och fästa så istället. Den där lilla reflexen som följde med och som jag klistrade fast, är den laglig?
Nej, det är inte lagligt att klistra fast saker på
registreringsskylten.
 

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Ort
Kalmar
Hoj
CB400N -82
Vinkeln gör nog att det den ser mindre vinklad ut än den är, men ska nog dra lite till ja. Blev inte helt färdig. Nummerskylthållaren gick såklart inte på, så ska borra i nummerskylten direkt och fästa så istället. Den där lilla reflexen som följde med och som jag klistrade fast, är den laglig?

Nej, det är inte lagligt att klistra fast saker på
registreringsskylten.

Kanske inte lagligt, men de besiktningsmän och poliser som kikat på mina hojar har aldrig anmärkt.

edit: 2a på bollen
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Gjorde en förfrågan hos transportstyrelsen angående hur många fz1:eek:r, 2006 och framåt, det finns registrerade i Sverige. Vet inte riktigt varför, men var nyfiken ?
Den som gissar närmast vinner en natt med valfri sporthojsmedlem, mig själv exkluderad. Kör på!
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Tänkte att jag väcker liv i denna tråd igen.

Jag sålde min gixxer 1000 och gick tillbaka till en Yamaha FZ1.

Det blev en svart 2007 med mivv slipon och power commander 5. Bänkad till 144whp.

Nu har jag gjort Lars luftboxmod, rensat katten och flashat ecu:n hos FV motor i Danmark. Vilken jävla skillnad!!! Råstark i mellanregistret nu och den är inte ens finmappad än :-D

Hojen ska in till Motospeed för mappning av power commandern på torsdag.

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Tänkte att jag väcker liv i denna tråd igen.

Jag sålde min gixxer 1000 och gick tillbaka till en Yamaha FZ1.

Det blev en svart 2007 med mivv slipon och power commander 5. Bänkad till 144whp.

Nu har jag gjort Lars luftboxmod, rensat katten och flashat ecu:n hos FV motor i Danmark. Vilken jävla skillnad!!! Råstark i mellanregistret nu och den är inte ens finmappad än :-D

Hojen ska in till Motospeed för mappning av power commandern på torsdag.

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
Ja, hög tid att någon drog igång denna igen :)
Kul du körde på fv motor och att det fungerar så bra. Jag själv tänkte köra på deras flashning, fast inkludera bränslemapp för alla dom modsen med. Får bara aldrig tid att skruva och ha mig, men har starkt sug nu. Stör mig tidvis något jävulskt på den ryckiga gasen, framförallt när man ska gasa ut lite mjukt och fint ur en kurva, vilket istället har en tendens att överraska med ett hugg ibland.

Fv motor verkar för övrig ha varit med i början och bänkat när Lars experimenterade med luftboxmoden och annat redan 2006.

Hur skar du förresten din luftbox? Skar du hela vägen upp, lämnade flärpen, eller hur gjorde du?
Ett annat tips som det inte diskuterats så mycket här är att dra om kablarna som kommer från fronten. Dom går in i det enda lilla lufthålet som motorn kan få luft ifrån och blockerar sisådär halva det.
 
Last edited:

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Ja, hög tid att någon drog igång denna igen :)
Kul du körde på fv motor och att det fungerar så bra. Jag själv tänkte köra på deras flashning, fast inkludera bränslemapp för alla dom modsen med. Får bara aldrig tid att skruva och ha mig, men har starkt sug nu. Stör mig tidvis något jävulskt på den ryckiga gasen, framförallt när man ska gasa ut lite mjukt och fint ur en kurva, vilket istället har en tendens att överraska med ett hugg ibland.

Fv motor verkar för övrig ha varit med i början och bänkat när Lars experimenterade med luftboxmoden och annat redan 2006.

Hur skar du förresten din luftbox? Skar du hela vägen upp, lämnade flärpen, eller hur gjorde du?
Ett annat tips som det inte diskuterats så mycket här är att dra om kablarna som kommer från fronten. Dom går in i det enda lilla lufthålet som motorn kan få luft ifrån och blockerar sisådär halva det.
Ja jag är nöjd med FV motor. Det ända jag kan klaga på är att jag inte fick något kvitto. Jag skrev till Finn och bad honom skicka ett kvitto i torsdags men jag har inte fått något svar ännu.

Jag har också inkluderad bränslemapp men mappen är igentligen till för akra helsystem. Jag hade ju en mappad pc5 så den satte jag på noll nu så får motospeed finmappa hojen på torsdag.

Jag skar allting med en dremmel. Använde mig av filen i metall och det skär som smör. Jag tog flärpen också, tror inte att dra om kablarna ger speciellt mycket. Tar man bort flärpen så blåser det rakt in mellan tanken och ramen in i boxen.

b96534821f1c78061f47322853c998c7.jpg


Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Ja jag är nöjd med FV motor. Det ända jag kan klaga på är att jag inte fick något kvitto. Jag skrev till Finn och bad honom skicka ett kvitto i torsdags men jag har inte fått något svar ännu.

Jag har också inkluderad bränslemapp men mappen är igentligen till för akra helsystem. Jag hade ju en mappad pc5 så den satte jag på noll nu så får motospeed finmappa hojen på torsdag.

Jag skar allting med en dremmel. Använde mig av filen i metall och det skär som smör. Jag tog flärpen också, tror inte att dra om kablarna ger speciellt mycket. Tar man bort flärpen så blåser det rakt in mellan tanken och ramen in i boxen.

b96534821f1c78061f47322853c998c7.jpg


Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
Ja, du har nog rätt i det. Utan flärpen så får den nog mer än tillräckligt med luft även från sidorna. Jag tänkte med göra så.

Har mailat Finn ett par gånger och han tar ju några dar på sig att svara, så du får säkert ditt kvitto sen.
Till mig sa han att han har tre stycken olika mappar för fz1, du menar alltså att man får en för ett akra helsystem om man beställer för utborrad cat? Kanske inte är så himla stor skillnad egentligen, men men...
Hur lång tid osv tog det annars hela processen att skicka till honom?
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Ja, du har nog rätt i det. Utan flärpen så får den nog mer än tillräckligt med luft även från sidorna. Jag tänkte med göra så.

Har mailat Finn ett par gånger och han tar ju några dar på sig att svara, så du får säkert ditt kvitto sen.
Till mig sa han att han har tre stycken olika mappar för fz1, du menar alltså att man får en för ett akra helsystem om man beställer för utborrad cat? Kanske inte är så himla stor skillnad egentligen, men men...
Hur lång tid osv tog det annars hela processen att skicka till honom?
Ja det måste räcka.

Jag var väldigt specifik med vad jag ville göra med flashen och hur mim hoj var moddad. Han skrev då att han hade två flashar som passade, en helt utan bränsle mapp och en med akra helsystem.

Jag skickade en onsdag och fick tillbaka den på torsdagen veckan efter. (Tullen hade boxen i 2 dagar.)

Jag hoppas han svarar annars får jag testa att ringa igen.

Jag ringde honom för ca 2 veckor sen och han sade då att han pratade med en till svensk kille. Det måste vara du antar jag?

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Ja det måste räcka.

Jag var väldigt specifik med vad jag ville göra med flashen och hur mim hoj var moddad. Han skrev då att han hade två flashar som passade, en helt utan bränsle mapp och en med akra helsystem.

Jag skickade en onsdag och fick tillbaka den på torsdagen veckan efter. (Tullen hade boxen i 2 dagar.)

Jag hoppas han svarar annars får jag testa att ringa igen.

Jag ringde honom för ca 2 veckor sen och han sade då att han pratade med en till svensk kille. Det måste vara du antar jag?

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
Haha, japp. Förmodligen mig han menar då ja ?. 1900dkr är ju rätt jävla bra pris jämfört med 5000sek hos yamahacenter, och kunskapen verkar han ju definitivt sitta inne på med.

Det var ju rätt snabbt hanterat av honom isf mtp en helg och två dagar i tullen. Fick du betala någon extra tullavgift eller så?
Då går din alltså bra med denna bränslemapp menar du trots att den inte är "exakt"? Inga svaga punkter eller så med den?

Min hoj kommer isf bli ganska exakt likadan som din då jag också har ett mivv-slipon. Det enda lilla orosmomentet är om den blir allt för högljudd utan katalysator då den redan nu brölar på rätt rejält
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top