FZ 750 räddning från dödens klor

Har lite svårt för helkåpor på 80-tals hojar, vill gärna se motorn.

Om du har funderat på att konvertera till halvkåporna som fanns på 85-86-modellerna så kan jag tipsa om DEN HÄR-annonsen på Ebay som jag just hittat. De där kåporna är svåra att hitta idag i original. De ryker nog ofta direkt vid en marksyning. Priserna brukar inte sällan vara närmare 4-siffrigt för bara en sån där kåpa och killen i annonsen säljer 2 nya för 400+150 i frakt. Jag letade länge innan jag till slut hittade en till vettigt pris i Italien.

kåpor fz 750.jpg

Har du kollat spinnin-wheel?

FZ 750 -85-86 3000 MIL 7.500 KR
FZ 750 87-89 3500 MIL 7.500 KR

Dom där motorerna har de haft på hyllan i mååånga år. Jag bytte väl morot 2003-2004 pch redan då strök jag dessa motorer och spinnin wheel pga av deras hysteriska priser i jämförelse med konkurrenternas. Att de inte fattar att de måste sänka priset. Jag skulle prova att pruta rejält.
 
Last edited:
Nepp inte kollat med dem. Brukar salta notan därifrån enligt mina erfarenheter.
7500 är nästan mer än hela hojens totalvärde.

Eeeh, nää?! Hur resonerar vår kära skrotfirmor i detta landet egentligen?
Detta tycks vara ytterligare ett solklart exempel på vanföreställningarna om att MC-delar är värda sin vikt i guld.

Tror även att denna firma haft en SR400 motor med kass växellåda ute för 4000:-. Nock för att det är en "ovanlig" motor men det är inte en sabeltandad höna vi snackar om.

Hur många hästkrafter är det i originalmotorn?
 
Helt i linje med min uppfittning.
Förvisso 3000 mil, men vem vet om den siffran är 100%ig?
Ju mer jag har funderat idag, desto mer börjar nå insikten att det kanske är bättre att köpa en komplett hoj framöver? Brukar dyka upp lite ex då och då med kraschade kåpor etc för en spottstyver. Plocka det bästa från båda cyklarna så att man får en i bra mycket bättre skick än den jag har nu. Motorn är som sagt rökt iaf toppen, men vfan jag tänker inte ha någon jävla panikhysterirenovering. Tanken var att få den klar till våren, men inser mer och mer att jag inte hinner. Blir till att köpa en mordernare hoj till tanten och behålla denna som ett litet kärleksprojekt på sidan av. River denna spis i sakta gemak och kikar igenom allt initu. Ser allt bra ut förutom toppen köper jag kanske en beggad på e-bay och häktar på.

Sidokåporna skall jag garanterat kolla upp! Tack för tipset :yoparty
 
106 i motorn from 87 om jag inte minns fel. Torde ge dryga 95 på slangen (original). Hade väl snarare 70 i damens mot slutet med tanke på toppen..
 
Hur många hästkrafter är det i originalmotorn?

85-86 ska ha 100 hk och efter 87 ska de vara på 106 hk - sägs det. Finns en hel del olika uppgifter om detta. Inte mindre än 100 hk dock.

Är det en USA-import vi snackar om så kan det dock vara en 700 kubikare. Motorerna som sitter i FZX-modellerna ska så vitt jag vet också passa rakt av men de är på 96 hk pga lite mindre aggressiv utblås-kam. De motorerna identifieras genom sina blanka "kylflänsar".

På tal om kåpor. Bukkåpan som satt på 86-orna är väääldigt svår att få tag på. Jag kollar av ebay titt som tätt och tror bara jag sett en originalkåpa på 5 år. Den var trasig och kostade ca 1500 spänn... Finns dock nån nytillverkad emellanåt.
 
Last edited:
Eddie maskinen ovan är nästan så att man får fjong på bagetten av..:fakta
Jävlar i min pomfrittlåda
 
går ju få hela hojar för dem pengarna! så orealistiska priser på sånt gamalt lump, synd.
 
Jösses, imponerande att du orkar ge dig på detta projekt!

Nya delar till Yamaha brukar ju finnas på nätet men annars mascotmotor.com, där har jag beställt kolvringar mm...

Vet inte om du redan kikat på reservmotorer på blocket (såg några länkar i tråden) men det fanns ju ett par iaf tex -->
88a för 3500
86a rishög för 1500, toppen kanske duger?
85a för 4000

Lycka till med renoveringen! :)
 
Jösses, imponerande att du orkar ge dig på detta projekt!

Nya delar till Yamaha brukar ju finnas på nätet men annars mascotmotor.com, där har jag beställt kolvringar mm...

Vet inte om du redan kikat på reservmotorer på blocket (såg några länkar i tråden) men det fanns ju ett par iaf tex -->
88a för 3500
86a rishög för 1500, toppen kanske duger?
85a för 4000

Lycka till med renoveringen! :)

Tror nog första länken är trådskaparens försök att sälja hojen i delar..

Här är en motor för 45 pund. http://www.ebay.co.uk/itm/YAMAHA-FZ...67?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item1c30172ffb
Kolla om den är i närheten av dit Brit brukar åka (kolla engelspråkiga delen av SH), han brukar ta med hojar/delar från UK.
 
Fan. Lite för bra för att vara sant. Redan 3 andra intressenter med bud på 9,5 redan. Var lite för sent ute :P
Grymt tips dock.
 

Nej, nej, nej. Man räddar inte en FZ:a på bekostnad av en annan LEVANDE donator!

Otroligt lågt pris på den där hojen om den är i skapligt skick. Jämför med vad man får ge för en begagnad (äkta) moppe idag... Dessutom är den där hojen extrautrustad med Öhlinsdämpare. Det går inte att få tag på en ny sån till en sån här hoj idag.

Den HÄR annonsen kan dock bjuda på en hel del roliga delar till en FZ 750... hi hi hi
 
Last edited:
Åhh en ruta för 50 pix, lär väl tyvärr vara det enda man har råd med på den.
Fan vore ju Fränt med FZR toppdelen på damens spis. Tror inte ens en luttrad bes.man skulle se skillnaden. Vet inte om man från okulärt kan se skillnad på cylindrarna?
 
Fick precis sms att FZan för 8 papp på blocket såldes tidigare idag.
Fan att jag missade den. Tror dock att den gick en bit över utsatt pris.

Fick svar från Fleninge MC skrot idag att de hade en ersättningsmotor för 5 lax som enligt dem gått 4500mil. Ingen bild hade de på den dock, eller kompprov för den delen.

Funderar på att hoppa in i råttsoffan (volvon) och bränna ned till Skåne nästa vecka för att götta mig lite i Yamis utförsäljning av FZR/Thunderace delar.
 
Om du inte uppmärksammat det så har jag samma problem med min 5-ventilstopp. Ditt är dock lite värre. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?260718-Lagerproblem-i-toppen-YZF-750

Glöm inte att kolla ebay efter toppar och motorer! Camshaft case verkar vara sällsynt att det säljs separat, iaf till min hoj. Sen ska man ha en ny packning som säkert är dyr och då är det nästan lika bra att köpa en komplett topp.

Lycka till :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top