FZ 750 räddning från dödens klor

Bjuckar på lite bilder över misären.
Blir väl till att e-bay shoppa sen för att få ihop till en hel motor.
Saknar bl.a. en insugskam då den gamla blitt till sallad.
Kommer även passa på att byta alla packboxar/ventiltätningar.

Vill minnas att detta är galet mycket billigare att köpa på e-bay än i Svedala.
 

Bifogat

  • 1450921_10153536675595314_1071778214_n.jpg
    1450921_10153536675595314_1071778214_n.jpg
    83.7 KB · Visningar: 129
  • 1454847_10153536676010314_968294559_n.jpg
    1454847_10153536676010314_968294559_n.jpg
    98.1 KB · Visningar: 128
  • 1476448_10153536676210314_1354024946_n.jpg
    1476448_10153536676210314_1354024946_n.jpg
    92.2 KB · Visningar: 144
Operation dela blocket klart.
Visade sig att motorn vid något tillfälle upplevt ett kedjebrott. Bl.a.vattenpumpshuset var rejält straffat, samt hela kåpan för slavcylindern till kopplingen. Verkar vara som att 1 vevstake gått varm, känns dock inte som att det är något axialt glapp. 2 drev i växellådan påvisar skador (på varje sida). Dags för byte?
 

Bifogat

  • Bild 241.jpg
    Bild 241.jpg
    48.5 KB · Visningar: 126
  • Bild 235.jpg
    Bild 235.jpg
    52.2 KB · Visningar: 114
  • Bild 236.jpg
    Bild 236.jpg
    44.3 KB · Visningar: 114
  • Bild 237.jpg
    Bild 237.jpg
    65.9 KB · Visningar: 140
  • Bild 238.jpg
    Bild 238.jpg
    43.4 KB · Visningar: 117
  • Bild 239.jpg
    Bild 239.jpg
    83.8 KB · Visningar: 142
  • Bild 240.jpg
    Bild 240.jpg
    69.8 KB · Visningar: 127
Ju mer man gräver, desto mer ökar ångesten...
Frågan är om växeldrevet är sallad eller ej?
Lagren till veven ser även de ut att ha sett sina bästa dagar.. :crash
 

Bifogat

  • Bild 248.jpg
    Bild 248.jpg
    45.3 KB · Visningar: 115
  • Bild 247.jpg
    Bild 247.jpg
    37 KB · Visningar: 117
  • Bild 246.jpg
    Bild 246.jpg
    35.5 KB · Visningar: 108
  • Bild 245.jpg
    Bild 245.jpg
    50.1 KB · Visningar: 123
  • Bild 243.jpg
    Bild 243.jpg
    34.1 KB · Visningar: 127
  • Bild 249.jpg
    Bild 249.jpg
    42.4 KB · Visningar: 109
Förhoppningsvis insåg Ts det absurda i det han höll på med o la maskinen i metall återvinningen trots allt det var en yamaha..
 
Senast inloggad i november förra året, synd för TS verkar ju veta vad han gör och dokumenterade väl. Metallåtervinningen är för övrigt ALDRIG ett alternativ för en yamaha (bortsett från motorlacken då, jävla fasoner att använda vattenfärg på utsidan när insidan bara går och går) :7peta
 
Senast inloggad i november förra året, synd för TS verkar ju veta vad han gör och dokumenterade väl. Metallåtervinningen är för övrigt ALDRIG ett alternativ för en yamaha (bortsett från motorlacken då, jävla fasoner att använda vattenfärg på utsidan när insidan bara går och går) :7peta

I just detta fallet verkar färgen ha funkat men inkråmet i motorn gett upp.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top