Lagerproblem i toppen YZF 750

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Har plockat av toppen eftersom den ska portas, men såg något oönskat när jag lyfte av kammarna. Som ni ser på bilden ser det ena lagret inte så bra ut. Kamaxeln verkar oskadd vid första anblick.

Vad kan ha orsakat detta? Böjd kamaxel? Dålig oljetillförsel?
Går det att åtgärda på något sätt, eller måste jag byta "camshaft case", överfallen och ev. kamaxeln?

Någon som vet om dessa delar är likadana på alla årsmodeller (93-97)?

20130128_155133.jpg
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det där är inget att bry sig om. Oljefilmen har trots spåren gott om yta att spjärna emot med. Skav bort eventuella "flarn" som ser ut att kunna lossna.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Det där är inget att bry sig om. Oljefilmen har trots spåren gott om yta att spjärna emot med. Skav bort eventuella "flarn" som ser ut att kunna lossna.

Det var ju väldigt glada nyheter måste jag säga!
Observera att aluminiumet har smetats ut så mycket att jag inte kan få ut lyftarna på naturlig väg.
Vad kan leda till att det blir såhär?

Edit: Bör jag kanske köra med tjockare olja framöver?
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Nä tjockare behöver du inte, men kanske en med bättre oljekvalitet.

Vad för olika oljor har du kört med innan på denna motorn ?
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag har inte alls kört mycket med hojen sen jag köpte den så jag har inte bytt olja, men det är nog hög tid att göra det..

Biltemas racingolja, alt. SBK racing blir det nog. Borde duga.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jag har inte alls kört mycket med hojen sen jag köpte den så jag har inte bytt olja, men det är nog hög tid att göra det..

Biltemas racingolja, alt. SBK racing blir det nog. Borde duga.

Då kan jag förstå, undra hur tidigare ägare på motorn har sköt oljebytena.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Som sagt exakt samma symptom på min FZ topp, men värre. Hur hårt dragna var överfallen? mina satt brutalt hårt. M6 enligt manualerna brukar väl dras med 12Nm om jag inte är helt ute och cyklar?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Som sagt exakt samma symptom på min FZ topp, men värre. Hur hårt dragna var överfallen? mina satt brutalt hårt. M6 enligt manualerna brukar väl dras med 12Nm om jag inte är helt ute och cyklar?

Spelar ingen roll hur hårt dom är dragna, inget som påverkar lagerspelet.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Spelar ingen roll hur hårt dom är dragna, inget som påverkar lagerspelet.

Jo det spelar stor roll på dessa motorer. Du kan utan svårighet låsa fast kammarna om du drar för hårt. Det känns nästan fjantigt lite att dra åt dem med de få moment som faktiskt är angivna så det är nog väldigt lätt att dra för hårt. (Tro mig, har testat...)

På Thunderacemotorn (som är snudd på identisk förutom kubiken) så ska de dras med max 10 nm.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jo det spelar stor roll på dessa motorer. Du kan utan svårighet låsa fast kammarna om du drar för hårt. Det känns nästan fjantigt lite att dra åt dem med de få moment som faktiskt är angivna så det är nog väldigt lätt att dra för hårt. (Tro mig, har testat...)

På Thunderacemotorn (som är snudd på identisk förutom kubiken) så ska de dras med max 10 nm.

Vad, låter osannolikt. Men då om så är fallet måste jag ta tillbaka mitt svar.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Det viktiga här är ju hur överfallet ser ut eftersom kammen pressas uppåt.
Du bör klara dig med att skava ur så du får ur tryckarna och se till att det inte ligger något skräp nånstans.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Som sagt exakt samma symptom på min FZ topp, men värre. Hur hårt dragna var överfallen? mina satt brutalt hårt. M6 enligt manualerna brukar väl dras med 12Nm om jag inte är helt ute och cyklar?
Det var draget som det ska. Har haft av överfallen innan och kommer inte ihåg att det såg ut så. Drog dem med momentnyckel enligt manualen. Den bakre yttre skruven ska sitta 2 Nm lösare enligt Haynes kommer jag ihåg.




Det viktiga här är ju hur överfallet ser ut eftersom kammen pressas uppåt.
Du bör klara dig med att skava ur så du får ur tryckarna och se till att det inte ligger något skräp nånstans.
Såklart! Jag missade att ta en bild på det dum som jag är.
Överfallet ser bättre ut än toppen, vilket ju är bra. En kunnig kille har tagit en titt på det och det ska räcka att slipa lite försiktigt med 320- sen 600-papper. Sen blir det att hålla tummarna. Det finns ju dessutom ett lager precis bredvid eftersom det är en 5-ventilare och det är ju lite tur.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top