Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0
För mig som inte är bra på spanska...

Vilka däck kan man använda till dessa fälgar?
Vad kostar det?
 
För mig som inte är bra på spanska...

Vilka däck kan man använda till dessa fälgar?
Vad kostar det?

Enligt sidan säljs fälgarna i följande storlekar:

Fram fälgen : 3.50x17 - vanlig bredd fram = 120/70-17
(rekomendationer enligt Avonkatalogen på skrivbordet för fälgbredd resp däckdimension)

Bak fälgen 5.25/5.50/5.75/6.00x17 - 5.25 alt 5.5 borde bli FZ riktigt.
(Avon rekomenderar 4.5 tum till ett 160 däck och 5.5 tum till ett 180 däck.)

5.25 borde således bli 170 däck vilket är lite ovanligare än både 160 och 180.
180 däck (för 5.5 tums fälgen) kan bli snårigt med original svingen men ... allt går.

Om jag inte minns fel finns det en bild på en Fz 85 bland medlemarna som har en 5,5tum bakfälg. Minns svagt att han nämnde att den var väl bred då det blev ont om utrymme i svingen. Körde förmodligen med org sving vilket så klart inte är ett krav.

Ser att dunlop säljer Sportmax Qualifier och D208 i rätt bredd : 170/60-17.
Fram är inga problem.

Priset enligt surffantomen (lonsdale) är runt 10 lakan för båda fälgarna.
:tummenupp :tummenupp :yoparty

Vill ha, vill ha, vill ha - men verkligheten kommer ifatt. 10 lakan för fälgar till en gammal FZ är mycket pengar. Übercoolt dock.

Citat Eniac:
## Dock skall du tänka på, om du byter skivor d.v.s att den innersta stålskivan sitter säkrad med en 'pianotråd'. KLIPP INTE AV DENNA!!! ##
Den måste varit klippt på alla mina för det har jag aldrig sett. Måste kolla en dag i min litteratur. Minns dock att det var någon märkning på stålskivan (bara innersta??).
Kolla NOGA hur det satt när det plockas av.

/blysläden
 
För mig som inte är bra på spanska...

Vilka däck kan man använda till dessa fälgar?
Vad kostar det?

Franska.

Priset står i euro, som har ett värde av c:a 9kr.
Framfälg: 359€ c:a 3230kr
Bak: 455€ c:a 4100kr

summa: 814€ c:a 7326kr

Frakt med TNT kostar c:a 1700kr

2st fälg + frakt c:a 9100kr

inte så hemskt dyrt, om man relaterar till hur mycket det kostar och bygga om en fälg, som vissa har funderat på.

Du kan nog använda vilka däck som. Fast du får fler att välja på i och med att du får 17" och en bredare fälg.:tummenupp
 
Hmmh.. har redan en magnesiumfälg fram, så den delen är ju fixad, men en annan bakfälg vore inte så dumt... Kanske till vintern då. =D



Den måste varit klippt på alla mina för det har jag aldrig sett. Måste kolla en dag i min litteratur. Minns dock att det var någon märkning på stålskivan (bara innersta??).
Kolla NOGA hur det satt när det plockas av.

/blysläden

Tråden satt mellan innersta skivan och första lamellen. Det finns en skåra i kopplingskorgen som den löper i.
 
Afton kära Fz medlemmar...

Här sitter en ev nyblivande medlem.. men med ett visst förbehåll...jag har snubblat över en modell -87 med ett fundersamt problem.. Växelådan är inte riktigt i samspel..dvs uppväxlingar inga problem men när man ska växla ner jisses näst in till omöjligt.. för att underlätta...kan man trycka på växelpetaren ett par gånger tills man känner att det tar stopp..sen dra kopplingen o växla ned.. Vet inte hur lådorna på dessa hojar är..så ifall nån sitter på bra tips o tricks vad det kan handla om och kanske även någe kostnadstips på om det är värt och bemöda sig eller man ska leta vidare..??

Hojen ifråga är en intressant historia i sig har tydligen gått som banhoj nångång men efter åt helrenoverad motor med allt vad det innebär...en unik blå gul lila lack på...kanske nån som känner igen den???

Nåväl är ruskigt tacksam för alla tips för hojen i sig är mycket intressant!!!

MVh

//Mattias W
 
Välkommen till träsket! =D

Problemet med din växellåda låter i mina öron som om gafflarna är slut.
 
1250 +moms är rena ockerpriset...

Beställde lameller, skivor och fjädrar på lelles och det gick på ca 1400 inkl moms.

Själva bytet är som blysläden beskriver.

Dock skall du tänka på, om du byter skivor d.v.s att den innersta stålskivan sitter säkrad med en 'pianotråd'. KLIPP INTE AV DENNA!!!
inte för att jag gjorde det, men jag var nära på att göra det.

tråden sitter nedtryckt i kopplingskorgen och går att få ut genom att man pressar ihop böjen som är ned i korgen och drar försiktigt uppåt.

Mitt tips är att du byter bultarna till tryckplattan när du ändå är i farten.

Lycka till!


Hmmm... bultarna till tryckplattan... e d något man beställer eller går man till lokala järnhandlaren o införskaffar?

Kan ju passa på att upplysa om ett billigt ställe att göra ventiljustering på. :) Yamahacenter i göteborg skulle ha c:a 3500:- för det, men Bike i trollhättan skulle bara ha 1800:- plus eventuella schims. :) Bokade upp en tid på en gång! :)

Och för er som vill veta lite om mina planer så har jag precis införskaffat en bakdel plus undertray till en R1:a ´99 och en bakram till en R6:a e paxad. :) Så snart blir d ändring på saker o ting.

//Anders.

OOOOOBBBBBSSSSSS!!!!

Hade veeeerkligen behövt svar på följande fråga snarast!!!!

Ska göra förgasarsynkronisering på hojjen på söndag. Ska få låna klockor. MEN min lilla fråga är om det finns någon tabell som säger hur mycke vaaccuum (jäkla svårt att stava till d varje gång!) det skall vara vid ett visst varvtal, eller VILKA vaaccuum värden det skall vara vid flera olika varvtal... Bara så man vet...

Har ett bluddrande problem med hojjen nämligen... Den går rent på låga varv, börjar bete sig vidrigt mellan 3000-6000 varv, o sedan e d svårt att hålla sig kvar i styret igen för då sticker den som ett skott. Har inte hunnit testa så mycke själv ännu, men polaren som körde hojjen 40 mil från katrineholm sa att d tenderade att försvinna om han drog ut choken lite. Jag tycker att problemet har blivit värre sedan ja slängde på Vance & Hines systemet. MAO den får för lite sopp/för mycke luft...

ERFARENHETER O LÖSNINGAR UPPSKATTAS GRYMT MYCKE!

//Medlem 59 på www.fz750.se
 
Last edited:
Jag ska sälja min FZ'a!

FZ750 88'a
7000+ mil

Bilder på http://jasse.dampbarn.org/fz75088

Vänster sidokåpa borta, toppkåpa enl bild 193/194/195.
Får inget tryck i kopplingen sedan den stått ett tag.. Ska kolla på det i nästa vecka.
I övrigt går den bra!
Bra däck bak, nytt däck fram.

pris 12000 med prutmån.
Står i norrtälje

/MickeJ

0707134695
 
Hmmm... bultarna till tryckplattan... e d något man beställer eller går man till lokala järnhandlaren o införskaffar?

Jag köpte vanliga M6 i 8.8 stål hos min lokala järnhandlare. De som satt i tidigare var inte hårdare än så iaf...


Kan ju passa på att upplysa om ett billigt ställe att göra ventiljustering på. :) Yamahacenter i göteborg skulle ha c:a 3500:- för det, men Bike i trollhättan skulle bara ha 1800:- plus eventuella schims. :) Bokade upp en tid på en gång! :)

Synd att man bor 30 mil bort... =(


Hade veeeerkligen behövt svar på följande fråga snarast!!!!

Ska göra förgasarsynkronisering på hojjen på söndag. Ska få låna klockor. MEN min lilla fråga är om... *Bla bla bla, inte citera långa frågor!*

ERFARENHETER O LÖSNINGAR UPPSKATTAS GRYMT MYCKE!

//Medlem 59 på www.fz750.se

Boken för -85:an (gissar att det inte är nån skillnad på motorerna) säger såhär


Vacuum pressure at Idle speed : 26.66 (+-) 0.6 kPa
(200 (+-) 5mm Hg, 7.87 (+-) 0.2 in Hg)

Vacuum Synchronous difference :
1.33 Kpa (10mm Hg, 1.4 In Hg)


Hoppas det hjälper.


Förresten behöver jag lite hjälp!

Mina backspeglar är rent utsagt de största mussepiggformade som skapats på denna jord och fångar för mycket luft.

Finns det några som passar i originalhålen, funkar rent praktiskt och ser bra ut från en modernare hoj?
 
Last edited:
Mina backspeglar är rent utsagt de största mussepiggformade som skapats på denna jord och fångar för mycket luft.

Finns det några som passar i originalhålen, funkar rent praktiskt och ser bra ut från en modernare hoj?



Den har snubben har då hittat snygga backspeglar:

http://www.fz750.se/pics/Dahlgren1.jpg

De kommer tydligen ifrån en äldre Fireblade.

Men om vi ska sno delar ifrån hondor så skulle jag nog föreslå dylika:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Hond...tegoryZ35580QQihZ016QQitemZ260137624238QQrdZ1

Minst sagt flashigt med integrerade blinkers i backspeglarna för en femhundring.... :-)
 
Last edited:
Tack för ett snabbt svar... Möjligheten med Cbr 900 speglar skall genast kollas upp.
 

Boken för -85:an (gissar att det inte är nån skillnad på motorerna) säger såhär


Vacuum pressure at Idle speed : 26.66 (+-) 0.6 kPa
(200 (+-) 5mm Hg, 7.87 (+-) 0.2 in Hg)

Vacuum Synchronous difference :
1.33 Kpa (10mm Hg, 1.4 In Hg)


Hoppas det hjälper.

hmmm... ok ok... Tackar tackar!
får se va vacuumklockorna e graderade i då.. hoppas på kPa... d va nog d enda som ja fattade... :)

"Vacuum Synchronous difference" är alltså hur mycke förgasarna får diffa mellan varrandra då lr? Men varför står d då (+-) 0,6kPa efter "Vacuum pressure at Idle speed"????


//Anders.
 

Och för er som vill veta lite om mina planer så har jag precis införskaffat en bakdel plus undertray till en R1:a ´99 och en bakram till en R6:a e paxad. :) Så snart blir d ändring på saker o ting.

Låter bra det där!

Betyder det att jag inte ska skicka CBR-bakdelen? Har varken haft tid eller hittat en passande kartong att skicka den i... :rolleyes: :D


/Mange
 
:) jäklar en har ja glömt av! :) ne den behöver du inte skicka då. :)

tackar iallafall! :)

Låter bra det där!

Betyder det att jag inte ska skicka CBR-bakdelen? Har varken haft tid eller hittat en passande kartong att skicka den i... :rolleyes: :D


/Mange
 
hmmm... ok ok... Tackar tackar!
får se va vacuumklockorna e graderade i då.. hoppas på kPa... d va nog d enda som ja fattade... :)

"Vacuum Synchronous difference" är alltså hur mycke förgasarna får diffa mellan varrandra då lr? Men varför står d då (+-) 0,6kPa efter "Vacuum pressure at Idle speed"????


//Anders.

"Vacuum Synchronous difference" har du förstått precis rätt.

(+-) 0,6kPa innebär att värdet kan ligga mellan 26,06 - 27,22 och det är ändå okej.
 
Tips!

Hmmm... bultarna till tryckplattan... e d något man beställer eller går man till lokala järnhandlaren o införskaffar?

Kan ju passa på att upplysa om ett billigt ställe att göra ventiljustering på. :) Yamahacenter i göteborg skulle ha c:a 3500:- för det, men Bike i trollhättan skulle bara ha 1800:- plus eventuella schims. :) Bokade upp en tid på en gång! :)

Och för er som vill veta lite om mina planer så har jag precis införskaffat en bakdel plus undertray till en R1:a ´99 och en bakram till en R6:a e paxad. :) Så snart blir d ändring på saker o ting.

//Anders.

OOOOOBBBBBSSSSSS!!!!

Hade veeeerkligen behövt svar på följande fråga snarast!!!!

Ska göra förgasarsynkronisering på hojjen på söndag. Ska få låna klockor. MEN min lilla fråga är om det finns någon tabell som säger hur mycke vaaccuum (jäkla svårt att stava till d varje gång!) det skall vara vid ett visst varvtal, eller VILKA vaaccuum värden det skall vara vid flera olika varvtal... Bara så man vet...

Har ett bluddrande problem med hojjen nämligen... Den går rent på låga varv, börjar bete sig vidrigt mellan 3000-6000 varv, o sedan e d svårt att hålla sig kvar i styret igen för då sticker den som ett skott. Har inte hunnit testa så mycke själv ännu, men polaren som körde hojjen 40 mil från katrineholm sa att d tenderade att försvinna om han drog ut choken lite. Jag tycker att problemet har blivit värre sedan ja slängde på Vance & Hines systemet. MAO den får för lite sopp/för mycke luft...

ERFARENHETER O LÖSNINGAR UPPSKATTAS GRYMT MYCKE!

//Medlem 59 på www.fz750.se


Hittade denna länk http://www2s.biglobe.ne.jp/~arch/fz/tips/tips2.htm#dynojet låter ju som ungefär samma problem du har. Kan vara något? eftersom det blev värre med V&H systemet.

//chris
 
Hittade denna länk http://www2s.biglobe.ne.jp/~arch/fz/tips/tips2.htm#dynojet låter ju som ungefär samma problem du har. Kan vara något? eftersom det blev värre med V&H systemet.

//chris

Njaaa.. d verkar inte va det heller... D e helt enkelt att den går för snålt på mellanregistret... FIck ett tips av RN Mc service attr ja ska flytta upp nålarna ett snäpp...

Kan ju passa på att nämna d att dom har jäkligt bra priser på ventiljustering där. Man får ventiljustering, förgasarsynk och justering, kontroll av kamkedja+drev samt tändstiftsbyte till det ringa priset av 2600:- plus eventuelt mtrl. :) Så ja ska avbeställa min tid på Bike i Trollhättan.

Kan ju lägga till att Roland som har RN mc service rejsade med just FZ750 när den kom 85. :) SÅ den är i goda händer när man lämnar in den där.

//Anders.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top