Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0
Hejsan Robban, har du luftat systemet efteratt du haft isär det? om det kommer luft i så kommer det inte att funka. Sök på nätet efter "how to bleed hydrolic system" så hittar du säkert några tips.

/Chris

japp jag har luftat det. både förhand och med hjälp av "luftningsbehållare" (vet ej vad det kallas normalt). men jag får inte upp något tryck. kopplingen känns bara svampig. :huvet

/Robban
 
....

japp jag har luftat det. både förhand och med hjälp av "luftningsbehållare" (vet ej vad det kallas normalt). men jag får inte upp något tryck. kopplingen känns bara svampig. :huvet

/Robban

Minns att när jag byte kopplings handtag så fick jag hålla på rätt länge för att få det att funka. Se hela tiden till att oljan i tråget ihandtaget inte försvinner.. fyll hela tiden på om det skulle ta slut där så får man börja om.. för då finns det en luftficka i systemet. Har inget annat bra tips tyvärr.
/Chris
 
Minns att när jag byte kopplings handtag så fick jag hålla på rätt länge för att få det att funka. Se hela tiden till att oljan i tråget ihandtaget inte försvinner.. fyll hela tiden på om det skulle ta slut där så får man börja om.. för då finns det en luftficka i systemet. Har inget annat bra tips tyvärr.
/Chris

okej, då är det väl bara att fortsätta. var och kollade kopplingen på FJ 1200 nu på rasten, så nu vet jag hur det ska kännas när det funkar iaf. tack för hjälpen.

/Robban
 
Jahapp. När vi ändå pratar koppling så vill jag ha lite tips och teorier.

Åkte en tur senast i tisdags och då var det inga problem med slir.
I dag så slirade den på alla växlar så fort man kom över 5500 varv oavsett växel.

Om kopplingen tagit slut så borde den väl börja slira mer och mer vartefter den slits och inte bara sådär över en natt?

Den enda skillnaden mot senast jag körde är att jag bytt fotpinnar till Raask-kit, och spänt kedjan en liten aning då spelet var för stort men det skall väl inte påverka kopplingen?

Har någon sorts teori om att oljan krupit in i lamellerna och gör så att det fular sig, men det känns konstigt att den skall blrja bara sådär pang bom efter ca 150 mil?!

Hilfe!

Orkar inte sätta mig och byta koppling också.
 
Våtkoppling???

Jahapp. När vi ändå pratar koppling så vill jag ha lite tips och teorier.

Åkte en tur senast i tisdags och då var det inga problem med slir.
I dag så slirade den på alla växlar så fort man kom över 5500 varv oavsett växel.

Om kopplingen tagit slut så borde den väl börja slira mer och mer vartefter den slits och inte bara sådär över en natt?

Den enda skillnaden mot senast jag körde är att jag bytt fotpinnar till Raask-kit, och spänt kedjan en liten aning då spelet var för stort men det skall väl inte påverka kopplingen?

Har någon sorts teori om att oljan krupit in i lamellerna och gör så att det fular sig, men det känns konstigt att den skall blrja bara sådär pang bom efter ca 150 mil?!

Hilfe!

Orkar inte sätta mig och byta koppling också.

Rätta mig om jag har fel men är det inte våtkoppling på våra hojar?? Alltså att dom ligger i olja :)

förresten fick du bilderna på rutan? va det något att ha?

/chris
 
Aj aj aj då!!!

Jag var ute på långrunda i onsdags c:a 40mil. Jag började i Kalmar och hade Karlshamn som mål. Jag körde lite småvägar neråt, det gick ganska fort tidvis och livet lekte. Vi stannade och åt lite i Karlshamn. När vi började att arbeta oss hemåt, på en gata i Karlshamn så är Olyckan framme! Jag sitter mätt och glad med min sambo bak på hojen och njuter av naturen och värmen, när bilen framför får för sig att hon kört fel och stannar snabbt utan att titta i backspegeln. Sen går allt väldigt fort. det nästa jag ser är brandkår, polis och ambulanserna. Nu sitter jag här mörbultad och utan FzRR.

:huvet !!!!!

Fyfaan va läskigt men hur gick det med Er? inget brutet eller annat jobbigt? klara ni Er bra? Än så länge har jag klarat mig men det finns många svänga först och kolla sen idioter på vägarna så ha ögonen överallt.

Krya på Er både du och sambon.

//Chris
 
en fråga till. jag har för mig när man luftar bromsar på bilen så ska man ta av locket på behållaren. är det så på mc:n också? eller är jag helt ute och cyklar?

Hoppas att det gick bra med er "Lonsdale"!?

/Robban
 
Jag var ute på långrunda i onsdags c:a 40mil. Jag började i Kalmar och hade Karlshamn som mål. Jag körde lite småvägar neråt, det gick ganska fort tidvis och livet lekte. Vi stannade och åt lite i Karlshamn. När vi började att arbeta oss hemåt, på en gata i Karlshamn så är Olyckan framme! Jag sitter mätt och glad med min sambo bak på hojen och njuter av naturen och värmen, när bilen framför får för sig att hon kört fel och stannar snabbt utan att titta i backspegeln. Sen går allt väldigt fort. det nästa jag ser är brandkår, polis och ambulanserna. Nu sitter jag här mörbultad och utan FzRR.

:huvet !!!!!

Nej va trist! Hoppas ni mår bra (efter omständigheterna...)?!


/Mange
 
Rätta mig om jag har fel men är det inte våtkoppling på våra hojar?? Alltså att dom ligger i olja :)

förresten fick du bilderna på rutan? va det något att ha?

/chris

Hej Cris!

Jo jag fick bilderna. Du har pm angående det.

Vad det gäller kopplingen så, jo, det är våtkoppling. Det jag funderade på men uttryckte klumpigt, var hurvida oljan kan ha gjort att lamellerna slirar.

Har en annan teori!!!
Upptäckte att kopplingshandtaget är väldigt stumt. I tisdags var där ett spel på ca 2-3 mm och kopplingen gick lätt att trycka in. Idag var det inget spel och kopplingen var stum som attan.

Någon som har något förslag? Kan det ha med tjyvluft att göra? Tappade ju hojen häromdan, och nu kan ju luften ha flyttat sig under förvaring på sidostöd i garaget.

Skall prova att lufta en gång först...
 
locket av..

en fråga till. jag har för mig när man luftar bromsar på bilen så ska man ta av locket på behållaren. är det så på mc:n också? eller är jag helt ute och cyklar?

Hoppas att det gick bra med er "Lonsdale"!?

/Robban


Ja det stämmer ha locket av.. blir lite klurigt eftersom tråget intesitter plant.. så du får vinkla styret.. Bästa är om du får hjälp av någon.. svårt att göra allt själv.. men ska det jäklas så det ju göra det när man är själv.. :)
 
Ja det stämmer ha locket av.. blir lite klurigt eftersom tråget intesitter plant.. så du får vinkla styret.. Bästa är om du får hjälp av någon.. svårt att göra allt själv.. men ska det jäklas så det ju göra det när man är själv.. :)

ja, jag upptäckte det. det dumma är också att den största delen av bromsvätskan åker ut när man säter på locket igen.

/Robban:tungan
 
Gissa hojjen? (iofs inte så svårt med tanke på vilken tråd... )


Tog hursomhelst med mig gammelhojjen till piteå i min 740 eftersom jag ska jobba där i sommar så nu ska fzan igång banne mig!!! Ska försöka posta lite byggbilder oxo. Motorn är iallafall ihopsatt (kompsänkt) samt elen börjar bli klar..
 

Bifogat

  • test.JPG
    test.JPG
    84.3 KB · Visningar: 62
Last edited:
Gissa hojjen? (iofs inte så svårt med tanke på vilken tråd... )


Tog hursomhelst med mig gammelhojjen till piteå i min 740 eftersom jag ska jobba där i sommar så nu ska fzan igång banne mig!!! Ska försöka posta lite byggbilder oxo. Motorn är iallafall ihopsatt (kompsänkt) samt elen börjar bli klar..

WtF!
Vänta nu... Korrigera mig om jag är full, men du fraktade alltså hojen I bilen?!?!?
Om du inte har en 740 kombi så är jag grymt imponerad, och även om du har det så är jag grymt imponerad.

Så jävla rätt!
 
WtF!
Vänta nu... Korrigera mig om jag är full, men du fraktade alltså hojen I bilen?!?!?
Om du inte har en 740 kombi så är jag grymt imponerad, och även om du har det så är jag grymt imponerad.

Så jävla rätt!

Det va inga problemas.. Hade varit bra med kombi dock :D Hittade två bilder till på resan.. Man kan skymta lite fz delar samt lite delar som andra hojjar fått bidra med till bygget..
 

Bifogat

  • test2.JPG
    test2.JPG
    99 KB · Visningar: 64
  • test3.JPG
    test3.JPG
    70.7 KB · Visningar: 67
:D Du är ju inte klok någonstans! :D

Fan så ballt. Bra att veta om hojen säckar ihop. Stoppa första bästa person med Vulgo740, skruva isär hojen och lasta in den sen promenera tillbaks. =D
 
Hej!
Jag har också en FZ750!
En sliten stackare från 88'a som faktiskt bara står och samlar damm..
Kåporna är ganska dåliga och vänster sidokåpa är helt borta. :( + lite strul med koppling/bromsar, så om jag ska sälja den lär jag väl inte få så hemskt mycket för den.

Var väl lite sugen på att bygga streetfighter av den förut. Men efter att ha sett alla seriösa byggen (bla spondons) och börjat förstå hur det ska/kan se ut, så funderar jag istället mest över att kanske bara dreva om den och bygga skyddsram/puckar. :)
Ha den som stunt/lekhoj alltså..

Någon som har lite tips på drev? Vad sitter original? Vart handlar man?

Btw, är det ens något att satsa på? En ~230 kg 20'taggare är ju en del att släpa på...

/Micke

Einac: gir is the shit :yoparty
 
Last edited:
Hej!
Jag har också en FZ750!

/Micke

Einac: gir is the shit :yoparty

Som stunthoj vet jag inte om den är så bra. Då får du nog skaffa ett rejält bakdrev.

Zim : GIR! We need to inform the tallest about all this! Follow me...
Gir : ... ... TAAAACOOOOOOOOOOOOOOS!!!!!

Invader Zim Rockar! =D
 
Som stunthoj vet jag inte om den är så bra. Då får du nog skaffa ett rejält bakdrev.

Zim : GIR! We need to inform the tallest about all this! Follow me...
Gir : ... ... TAAAACOOOOOOOOOOOOOOS!!!!!

Invader Zim Rockar! =D

Mmm, det är nog så...

Nåväl, någon som vill köpa en fz750 -88? :)
Billigt!

-I miss my cupcake

/Micke
 
Mmm, det är nog så...

Nåväl, någon som vill köpa en fz750 -88? :)
Billigt!

-I miss my cupcake

/Micke

Streetfighter går ju alltid att bygga.

Men som sagt är den lite för tung för att stunta seriöst med.

Nu är det inte långt kvar tills att hojen är igång igen. Jag klöv min framgaffel igår och bytte övregaffelbenen. Jag har nytt bromsgrepp på gång. Det ända svåra som är kvar är pasagerarfotpinne/ljudämparfästet som ska svetsas. Jag håller på att leta efter någon som kan hjälpa mig med det.

Jag trodde fasen att det inte skulle bli mer åka i år, men Gud bevare skatteåterbäringen!
 
Last edited:
Hur mycket olja ska det vara i varje gaffelben?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top