Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0


Nu är det inte långt kvar tills att hojen är igång igen.


Hoppas det flyter på och att jag kan se dig på hojen efter helgen...


Försökt att göra inlägg så många gånger men dator-Censur vill att jag skall logga in igen. Loggade in 15 ggr en dag och varje gång står det "välkommen ..." men inte fan går det att göra inlägg... trodde inte mina uppgifter var rätt eller något. Det var så klart på jobbet.... toppendatorer... tunna klienter ... vilket skit..... Nåväl det går att läsa sporthoj men inte skriva/logga in.

Såg förresten en FZ i en volvo .... helt otroligt... stående ovationer från mig ... en bedrift utan tvekan.

/Blysläden
 
Tja allihopa!
Presenterar mig strax, men behöver snabbråd först om det går för sig. :) Är det knepigt att få på bromsok från en R1:a 05:a på en FZ 750 ´88??? Alldeles för mycke jobb lr?

mvh
Janebrink.
 
Tja allihopa!
Presenterar mig strax, men behöver snabbråd först om det går för sig. :) Är det knepigt att få på bromsok från en R1:a 05:a på en FZ 750 ´88??? Alldeles för mycke jobb lr?

mvh
Janebrink.

är det inte radiel infästning på 05? 98-04 borde gå att få dit med en distans, se eniac's fz.
sen tror jag inte att 88'ns skivor passar med dom oken.

Men allt går bara man vill!
 
ahaa... ok ok ... då vet ja.. tackar... får bli att lägga pengarna på ventiljustering och förgasarsynk först... :(

Men då vart d dags att presentera sig!

Anders heter jag och kommer från Sveriges framsida Göteborg. ;p

Har precis införskaffat mig en FZ750 ´88 från Katrineholm och är i krokarna att ta MC-kort. Under tiden luftar ja hojjen lite när inte farbror blå tittar. ;)

E jäkligt sugen på att bygga om den lite som spondon gjort med annan bakdel men d får nog vänta till vintern när mörkret börjar falla på. Nu gäller det bara att få ordning på hojjen maskinellt så den går som en pärla, och se till att få kortet. Ska dessutom riva ner Öhlinsdämparen som den är bestyckad med, för en renovering av denna. Finns varken olja eller gas kvar... Om någon hra några tips om billigt/bra ställe att lämna in den i göteborgstrakten så välkomnas detta varmt.

Planerar även att gå me i fz750-klubben för go gemenskaps skull. :)

mvh
Anders.
 
ahaa... ok ok ... då vet ja.. tackar... får bli att lägga pengarna på ventiljustering och förgasarsynk först... :(

Men då vart d dags att presentera sig!

Anders heter jag och kommer från Sveriges framsida Göteborg. ;p

Har precis införskaffat mig en FZ750 ´88 från Katrineholm och är i krokarna att ta MC-kort. Under tiden luftar ja hojjen lite när inte farbror blå tittar. ;)

E jäkligt sugen på att bygga om den lite som spondon gjort med annan bakdel men d får nog vänta till vintern när mörkret börjar falla på. Nu gäller det bara att få ordning på hojjen maskinellt så den går som en pärla, och se till att få kortet. Ska dessutom riva ner Öhlinsdämparen som den är bestyckad med, för en renovering av denna. Finns varken olja eller gas kvar... Om någon hra några tips om billigt/bra ställe att lämna in den i göteborgstrakten så välkomnas detta varmt.

Planerar även att gå me i fz750-klubben för go gemenskaps skull. :)

mvh
Anders.

Jag får bli den första att önska dig välkommen till klubben!

Jag tror att Yamaha Center i Gbg fixar dämparen.
 
Tackar! :)

Jo d gör dom, men dom har 1 månads väntetid ungefär... :( Så ja ska väl höra mig för lite i krokarna...
 
tja igen... behöver antagligen byta lameller på min fz... vart hittar jag billigast lameller till den? eller kan d va så att någon har en uppsättning liggandes?
mvh
Anders.
 
ok ok... menar du svenska eBay eller amerikanska? För de flesta på den amerikanska ebay skickar i de flesta fall inte worldwide om ja fattat d rätt..


En fråga till! :)
Passar koppling från 85-86 till min 88:a? Eller vilka årsmodeller passar min?!

//Anders.
 
Last edited:
Mitt tips är:

Bit riktigt hårt i det sura äpplet och köp Yamaha original-lameller! Dom billiga eftermarknads-lamellerna är tyvärr av skiftande kvalitet (inte egen erfarenhet, men folk jag känners)!

Glöm inte att kolla att stålskivorna är raka! Är dom det så glasblästrar du dom så blir dom som nya! :tummenupp


/Mange
 
ok ok ... alla tips och erfarenheter är välkomna... FÅr bli lite grubblande innan ja väljer då... ekonomin ska ju försöka hänga me på något vis oxo... :(

Mitt tips är:

Bit riktigt hårt i det sura äpplet och köp Yamaha original-lameller! Dom billiga eftermarknads-lamellerna är tyvärr av skiftande kvalitet (inte egen erfarenhet, men folk jag känners)!

Glöm inte att kolla att stålskivorna är raka! Är dom det så glasblästrar du dom så blir dom som nya! :tummenupp


/Mange
 
Hej hej!
Har bestämt att jag ska försöka bli av med min Fz'a. Har inte tid och ork att fixa iordning den. Dessutom måste jag snart flytta den från lagret där den står.

Någon idé vad jag kan få för den?
Bilder på http://jasse.dampbarn.org/fz75088/

Motorn går bra, själva kopplingen funkade fint senast jag använde den, men nu har huvudcylindern gett upp.
Drivpaket är fint.
Bra däck bak och nytt däck fram.
Vänster kåpa borta. Toppkåpa och höger sidokåpa ganska risiga.

Några prisidéer? Bud?

/MickeJ
 
Hej hej!
Har bestämt att jag ska försöka bli av med min Fz'a. Har inte tid och ork att fixa iordning den. Dessutom måste jag snart flytta den från lagret där den står.

Någon idé vad jag kan få för den?
Bilder på http://jasse.dampbarn.org/fz75088/

Motorn går bra, själva kopplingen funkade fint senast jag använde den, men nu har huvudcylindern gett upp.
Drivpaket är fint.
Bra däck bak och nytt däck fram.
Vänster kåpa borta. Toppkåpa och höger sidokåpa ganska risiga.

Några prisidéer? Bud?

/MickeJ

c:a15 skulle jag gissa på.
 
ok ok... menar du svenska eBay eller amerikanska? För de flesta på den amerikanska ebay skickar i de flesta fall inte worldwide om ja fattat d rätt..


En fråga till! :)
Passar koppling från 85-86 till min 88:a? Eller vilka årsmodeller passar min?!

//Anders.

Svenska Ebay finns inte längre är Tradera idag. men både England och Tyskland har. givetvis är orginal att föredra, men jag har hittat det också på Ebay (iaf så skirver de att det är orginal). Ang årsmoddell vet jag ej, kan finns ifor på denna sidan http://www.temeculamotorsports.com/

/robban
 
enligt denna länken så är det inte samma lammeler till 85-86 som till 88.

http://cgi.ebay.co.uk/CK2306-EBC-Cl...6QQihZ019QQcategoryZ10490QQrdZ1QQcmdZViewItem

/Robert

Tackar för länken! Verkar ha bra priser. 850:- inkl. frakt till Sverige för lameller samt fjädrar. Dessutom av märket EBC som ja har goda erfarenheter av sedan tidigare. (iof bromsbelägg men d e ju nästan samma sak. :tungan )

E d någon som vet om man brukar få byta ut dom där mellanskivorna i plåt som reservdelsmannen på Zätamotor snackade om? Har aldrig bytt koppling på hoj förut...

På Zäta skulle dom ha 1250:- plus moms för lameller bara...

//Anders.
 


E d någon som vet om man brukar få byta ut dom där mellanskivorna i plåt som reservdelsmannen på Zätamotor snackade om? Har aldrig bytt koppling på hoj förut...

På Zäta skulle dom ha 1250:- plus moms för lameller bara...

//Anders.

Halloj.
Har skruvat ner ett par kopplingar men aldrig bytt stålskivorna. En gång har jag rengjort (bättre att blästra) plattorna då den slirade trots nya lammeller. Något hokus-pokus medel som skulle vara till automatlåde rengörning ... bilfantast ... frågade inte ... fungerade i alla fall.

Att byta kopplingen är dessutom extremt lätt. Sätt hojen på sidostödet - lossa kopplingskåpan - viola .. bara att skruva loss lammelerna. Behöver inte tömma oljan. Tacksamt.

Tror jag köpte mina lammer på Touringbutiken men minns inte priset. Idag skulle jag dock satsa ett par hundra extra för originalet. Original är bäst.

Lycka till med bytet.

/Blysläden
 
1250 +moms är rena ockerpriset...

Beställde lameller, skivor och fjädrar på lelles och det gick på ca 1400 inkl moms.

Själva bytet är som blysläden beskriver.

Dock skall du tänka på, om du byter skivor d.v.s att den innersta stålskivan sitter säkrad med en 'pianotråd'. KLIPP INTE AV DENNA!!!
inte för att jag gjorde det, men jag var nära på att göra det.

tråden sitter nedtryckt i kopplingskorgen och går att få ut genom att man pressar ihop böjen som är ned i korgen och drar försiktigt uppåt.

Mitt tips är att du byter bultarna till tryckplattan när du ändå är i farten.

Lycka till!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top