Fylla i småskador med lack

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag har sökt så gott det går när det gäller färg osv. Det är så att jag fått en liten spricka i ena kåpan så det lyser genom svart från plasten i sig.

Jag undrar nu var man kan få tag på en liten mängd färg som firman i fråga får blanda själv.

Jag ringde en bil-lackerare och han sa bara att det inte säljer färg och att det är en 2 komponentsfärg så det kan man inte fixa själv...

Det gäller den vita färgen på thundercat -96 (men det är inte orginal färgen som ligger på kåpan så jag vill nog inte köpa exakt på färgnummer)

Last edited:
Det finns ingen här som kan lite mer om lackning som kanske har lite spackel så man kan fylla i en liten grop och kanske laga sprickan så den inte blir större.

Självklart bjuder jag på en tankning om någon har lust att hjälpa mig med arbetet och var jag kan tänkas få tag på en snarlik vit färg. :tummenupp

Jag kan ta en bild på skadan om det skulle hjälpa... återkommer strax med det.

Här har jag lite bilder..

Det som hände var att en "bekant" råkade backa emot den, så att kofångaren tryckte in kåpan, där av märket från skruven och sprickan. En ny dekal kostar 148 kr så det var ingen fara.

Det jag oroar mig för är hur jag ska fixa sprickan och märket så att det synns så lite som möjligt?

Edit: Alla andra svarta märken som synns är antingen smuts eller märken som går att putsa bort.

Bifogat

• PICT0001_liten.jpg
    PICT0001_liten.jpg
    100.2 KB · Visningar: 165
  • PICT0003_liten.jpg
    PICT0003_liten.jpg
    60 KB · Visningar: 103
  • PICT0004_liten.jpg
    PICT0004_liten.jpg
    83.7 KB · Visningar: 144
colorrite.com ska beställa själv därifrån snart. Har bara hört bra om dem

Gick och fråga den lokala lack firman i trollhättan AK lack (suger fett förövrigt)de sa till mig att de inte kunde fixa fram min färg.BÖ***. Fråga också om de sålde nått som jag kunde laga mina kåpor med och om man kan svetsa dem. de visste ingeting. HELT FUckade idioter

Last edited:
ahh..snikversion..åk o köp färgburk med härdare i o maskera o spraya.

seriösare.
sandpappra ett litet område runtomkring.
använd typ plastic padding glasfiber spackel.
slippa ner, maskera o spraya med burk med härdare i.

enkelt..du kan ju alltid ta med hojen till den butik där färgen ska inhandlas o låna en färgkarta om du inte vet nå nummer.
själv skulle jag inte bry mig om någe sååå litet :rolleyes:

Anledningen till att jag vill fixa det är att den lackades om i vintras för en mindre omkullåkning.

Vilken typ av färgbutik skall man vända sig till billackerare verkar inte vilja hjälpa.

Det där med att maskera och spraya blir det bra? Är rädd att det ska bli en skarv där man drar bort maskeringen sen?

Ingen som är villig att lära en nybörjare? Det känns lite riskabelt att ge sig på det helt själv när lacken är nästan felfri för övrigt. :brinnerup

färghandlare, lackerare, har någon sorts pistol som man kan mäta färgen och få fram en färgkod med.

Texas skrev:
färghandlare, lackerare, har någon sorts pistol som man kan mäta färgen och få fram en färgkod med.

Med färghandlare menar ni då typ Flügger färg eller beckers?

ahh..prova nån liten affär som säljer spray..ring runt o fråga lite..säg att de ska va härdare i..funkar typ i 2 dygn sen försvinner härdaren.
för att kanten ska försvinna kan man ta den närmsta tejpbiten o böja upp den lite så att klistret är i luften om du fattar vad jag menar..då komma de inte in lika mycke färg. + att en del fastnar på insidan av tejpbiten..
därmed försvinner lite av kanten.

ozeo skrev:
ahh..prova nån liten affär som säljer spray..ring runt o fråga lite..säg att de ska va härdare i..funkar typ i 2 dygn sen försvinner härdaren.
för att kanten ska försvinna kan man ta den närmsta tejpbiten o böja upp den lite så att klistret är i luften om du fattar vad jag menar..då komma de inte in lika mycke färg. + att en del fastnar på insidan av tejpbiten..
därmed försvinner lite av kanten.

Med tanke på att sprickan är så pass smal blir det inte snyggare av att bara fylla i den lite grann eller blir det snyggare av att maskera och sedan spraya?

Om jag ska maskera räcker det inte med att bara spraya precis där sprickan är alltså lägga maskeringen här (se bild) eller blir det jämnare av att spraya på ett större område?.

Bifogat

• PICT0004_liten_maskering.jpg
    PICT0004_liten_maskering.jpg
    68.4 KB · Visningar: 120
eV1Te skrev:
Med tanke på att sprickan är så pass smal blir det inte snyggare av att bara fylla i den lite grann eller blir det snyggare av att maskera och sedan spraya?

Om jag ska maskera räcker det inte med att bara spraya precis där sprickan är alltså lägga maskeringen här (se bild) eller blir det jämnare av att spraya på ett större område?.

ja skulle de va jag skulle jag ta en minipensel o bara dra vita sträck på dom svarta områdena/sprickorna..
de e minimalt..
men om du vill få bort de helt o slipa o spackla så ta som du rita.

Tack för hjälpen, jag väljer nog att bara måla i sprickan i så fall, vilken typ av färg ska jag välja då? :confused:

Skall det vara härdare i den med och vad gör en härdare i så fall? Innehåller färgen i sig något som liknar klarlack eller måste man lägga på det efteråt också?

Jag är helt ny på detta område så dess då mera hjälp dess då bättre :tungan

eV1Te skrev:
Tack för hjälpen, jag väljer nog att bara måla i sprickan i så fall, vilken typ av färg ska jag välja då? :confused:

Skall det vara härdare i den med och vad gör en härdare i så fall? Innehåller färgen i sig något som liknar klarlack eller måste man lägga på det efteråt också?

klarlacken kan du glömma iaf om du ska måla bara sprickan..
men härdare gör att färgen sitter bättre..annars försvinner den i andra tvätten eller så..
och färg med härdare utan sprayburk har jag ingen anning om vart man kan hitta..kanske samma ställe..jag själv har gjort så att jag sprejat ut en massa i en liten burk o tagit det o penslat på. funkar sisådär.

om de ligger en enkomponentslack på så kan du inte lägga en tvåkomponentslacl över. Men ligger de en tvåkomponentslack så har jag för mig de går bra att lägga en enkomponentslack över.

"nyss omlackad" kan du inte få tag på firman som la lacken?

Gör så här.

eV1Te skrev:

Väljer du att endast lacka sprickan med vanlig tvåkomponentslack (eller enkomponent) så kommer det garanterat att spricka efter ett tag igen.

Plast har en förmåga att röra på sig:)

Slipa ur sprickan + 2-3 cm utanför med grovt sandpapper (80). Åk sedan och köp glasfiberspackel, det finns i närmaste färghandel.

Spackla igen sprickan, låt härda.

Sedan slipar du spacklet som nu härdat med ett betydligt finare sandpapper, först 320 och sedan efter det slipar du med 500 innan lack.

Ring sedan en billackerare och be dom blanda till den färgen du vill ha (det måste finnas en färgkod på din hoj?).

Sedan lackar du din nu perfekta yta som du maskerat in med färgburken.

Efter ca 5 minuter efter du lackat med din vita färg så går du på med klarlacken.

Klart!

Givetvis kommer det att bli en kant där du maskerat. Denna kant går att polera bort med rubbin, lack polishing och vax. Om du har orken:)

Hoppas det går bra!

/Jonathan

Gör så här.

eV1Te skrev:

Väljer du att endast lacka sprickan med vanlig tvåkomponentslack (eller enkomponent) så kommer det garanterat att spricka efter ett tag igen.

Plast har en förmåga att röra på sig:)

Slipa ur sprickan + 2-3 cm utanför med grovt sandpapper (80). Åk sedan och köp glasfiberspackel, det finns i närmaste färghandel.

Spackla igen sprickan, låt härda.

Sedan slipar du spacklet som nu härdat med ett betydligt finare sandpapper, först 320 och sedan efter det slipar du med 500 innan lack.

Ring sedan en billackerare och be dom blanda till den färgen du vill ha (det måste finnas en färgkod på din hoj?).

Sedan lackar du din nu perfekta yta som du maskerat in med färgburken.

Efter ca 5 minuter efter du lackat med din vita färg så går du på med klarlacken.

Klart!

Givetvis kommer det att bli en kant där du maskerat. Denna kant går att polera bort med rubbing, lack polishing och vax. Om du har orken:)

Hoppas det går bra!

/Jonathan

Fungerar det inte genom att bara lägga i lite snabblim på baksidan.. sprickan är som sagt så pass liten och den rör sig inte ens om jag försöker dela på den...

eV1Te skrev:
Fungerar det inte genom att bara lägga i lite snabblim på baksidan.. sprickan är som sagt så pass liten och den rör sig inte ens om jag försöker dela på den...

är sprickan genomgående då? ser ju ut mer som att färgen spruckit. :va

eV1Te skrev:

Visst kan det fungera. Men om det är beständigt kan jag ej svara på.
Vore snyggt om du la ner mycket arbete på lacken om den sen skulle spricka igen :död

Jonathan skrev:
Visst kan det fungera. Men om det är beständigt kan jag ej svara på.
Vore snyggt om du la ner mycket arbete på lacken om den sen skulle spricka igen :död

Jo visst, men med tanke på att jag själv nästan måste leta efter märket för att se det så tänker jag inte lägga ner så mycket tid på det, hojen är ju nästan 9 år gammal och den ska huvudsakligen köras inte putsas på :tomten

(Ja sprickan är genomgående men jag kan inte rubba den så att den glider isär..)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti