Fylla i småskador med lack

eV1Te skrev:
Fungerar det inte genom att bara lägga i lite snabblim på baksidan.. sprickan är som sagt så pass liten och den rör sig inte ens om jag försöker dela på den...

Det går, men jag har ett kanontips på att laga sprickor med snabblim.

:fakta

Bikarbonat! Vanlig som man har till bakning som du köper på mataffären. :tummenupp

Slipa kåpan på baksidan med en dremel eller lite sandpapper så att du tar bort färgen och gör rent. Sätt en bit tejp på lacksidan av kåpan så att inte limmet flyter ut (klistret släpper från tejpen sen) lägg i ett par droppar som sugs in i sprickan.

Strö sedan ut lite bikarbonat på det överflödiga limmet. Det suger upp, härdar och blir stenhårt. Lägg i lite mer lim på baksidan, strö bikarbonat tills du byggt upp en lagom förstärkning på baksidan. 3mm tjock och kanske 6-7 mm bred. Avsluta med lim så att du tätar bikarbonaten. Håller för värme och vatten. Testa först på någon överbliven plastbit.

Ett av dom få sätt man kan limma ABS-plast på med framgång. Glöm epoxy.

/Peter

eV1Te skrev:
Jo visst, men med tanke på att jag själv nästan måste leta efter märket för att se det så tänker jag inte lägga ner så mycket tid på det, hojen är ju nästan 9 år gammal och den ska huvudsakligen köras inte putsas på :tomten

(Ja sprickan är genomgående men jag kan inte rubba den så att den glider isär..)

Okey. Då kan du nog köra med lim:)

Bilder sen när det är klart med :mattias

/Jonathan

Jag åkte för att beställa en ny YAMAHA dekal (den svarta på bilden) av min förvåning hade de den på lager och den kostade bara 127 kr :banana .

Jag funderar på om inte "karlsonsklister" håller bättre än snabblim? snabblim har en förmåga att bli stenhårt och sedan spricka, medans ett långtidstorkande klister bler mera segt? (stämmer det?) En fråga är hur karlsonsklister tar på ABS plast?

Jag kollade lite mera på färgen och det visar sig att det är en "Vit Pearl" alltså liknande metallic och jag har en erfarenhet av att det inte blir så bra att måla över det. Man kan ju kanske bara fylla i exakt de svarta områdena i sprickan så det är vitt istället för svart i alla fall. :näsblod

Självklart lägger jag upp bilder sedan!

Edit: Jag lyckades få tag på en färghandlare idag, han sa att man inte får sälja sådan typ av färg med härdare i osv. till vem som hällst och han rekommederade att jag skulle vända mig till en billackerare som kunde lacka hela biten... :confused:

Last edited:
En annan fråga, personen som lyckades klanta sig och jag bestämde oss för att lösa detta personligt då självrisken på hans bil låg på 17000 och på min mc 7000. :brinnerup

Det jag undrar är hur mycket utöver kostnaderna för dekalen och färg (som kanske landar på 400 kr) bör han betala för eventuell värdeminskning och jobb mm.? Jag hade tänkt mig någonstans runt 1000 kr för allt tillsammans eftersom hojen är trotts allt 9 år gammal och har märken på andra ställen (dock inte på lacken).

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti