Fy fan!

Mark skrev:
2588223 Dubbelmoralen när folk sitter på McD och frossar i sig en burgare och samtidigt gnäller på att de äter hund i Asien är mest löjlig..

:wörd
I hear you.

När startade någon en tråd om t ex folkmordet i Darfur senast? Perspektiv någon?
Jag tycker man kan spara sin ilska till värre saker.

korvgubbe skrev:
2588290 En anledning kan väl helt enkelt vara att väldigt många i väldigt många länder inte tror att djur har känslor som kan liknas vid de vi har. Man ser helt enkelt djur som lägre stående varelser som vi kan äta och handskas som vi finner bäst.

Miljömedvetenhet, feminism och djurrätt är tre saker som kommer ganska sent i ett lands utveckling.

Jag har f.ö. ett par starkt troende kristna vänner och deras syn på djur är rätt skilld från min. De är inte direkt några starka anhängare av djurens rätt eftersom de helt enkelt ser det som att:
- "Människan är satt till jorden att härska över djuren" :hihi
Visst är de emot de mest uppenbara fallen av djurplågeri och ren sadism men det är knappast så att de tror att djuren har några direkt sofistikerade känslor eller något självsliv värt namnet...

Det där med troende kristna känner jag igen från en pojkvän jag hade för 100 år sedan och som, visade det sig, var med i Livets Ord. Vid något tillfälle kommenterade han ett djurs "själlösa ögon" och sen rättade han sig själv med att säga: "Fast dom har ju ingen själ". Vilket rimmar mycket illa med min syn att se på djur... Vi hade ett kort men intensivt förhållande kan man säga!

RocketQueen skrev:
2588224Men man vill ju inbilla sig själv att dom behandlas bättre.

Då ska du inte titta på dokumentärer om djuruppfödning i ex. Danmark och allt vad de matar djuren med för att de ska hålla sig "friska" för att kunna slaktas och säljas.

Mona skrev:
2588268
Det jag INTE förstår är varför det ska vara så svårt att behandla andra levande varelser väl medan dom lever??

Det är nog ganska svårt i en massindustri.

Last edited:
Martin skrev:
2588327 I hear you.

När startade någon en tråd om t ex folkmordet i Darfur senast? Perspektiv någon?
Jag tycker man kan spara sin ilska till värre saker.

Jag förstår vad du menar men det är ganska naturligt att reagera över den här bilden. Att tycka att det är hemskt gör ju inte att folkmordet i Darfur är ok. Nu måste jag erkänna att jag inte vet så mycket om just det men det finns många händelser som man mår illa över. T.ex det där med att några amerikanska snubbar våldtog en irakisk flicka för att sen döda henne och hennes familj. Måste man välja att bli upprörd av 1 av dessa saker? Jag känner mig så sorgsen över båda händelserna. :(

KGK skrev:
2588366 Då ska du inte titta på dokumentärer om djuruppfödning i ex. Danmark och allt vad de matar djuren med för att de ska hålla sig "friska" för att kunna slaktas och säljas.

Nej, jag tror ej jag orkar se det. Fast det är kanske nyttigt att kolla på. Såg lite av en film från ett svenskt slakthus en gång. Jag orkade bara kolla några minuter.

Last edited:
RocketQueen skrev:
2588377
Nej, jag tror ej jag orkar se det. Fast det är kanske nyttigt att kolla på. Såg lite av en film från ett svenskt slakthus en gång. Jag orkade bara kolla några minuter.

Är väl inte fel att kolla på och fundera på vad man bidrar till.

Jag undrar mest varför det just är kvinnor som beklagar sig över sånt här?

Och blir dessa kvinnor lika upprörda när människor behandlas illa i olika sammanhang?

Martin skrev:
2588327

Det är inte PK att tycka det är ett folkmord, FN tycker inte det, Fettot tycker inte det, Bush tycker det.
Man får inte vara dum mot muslimer, så vi kallar det konflikt. :banana

RocketQueen skrev:
2588417 Helt rätt! Alltid lättast att blunda. :rolleyes:

Det är oftast jobbigt när det är något som ska ändras på, visst krävdes det ett visst engagemang att bli vegetarian men efter ett tag går det bara av farten.:)

Kanske blir så att det blir svårt att äta kött i framtiden, inte länge sen man elda upp djuren med mul och klövsjuka och fisken verkar ta slut snart.

grillfest_i_bregottfabriken.jpg

Den biologiska mångfalden i haven minskar snabbt, och det är ett hot även mot människan visar ny internationell studie. Om fyrtio år är världens alla viktiga matfiskar utrotade.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=585670&previousRenderType=6

Last edited:
Zee skrev:
2588444 Jag undrar mest varför det just är kvinnor som beklagar sig över sånt här?

Och blir dessa kvinnor lika upprörda när människor behandlas illa i olika sammanhang?

Nä jag skiter helt i om människor blir illa behandlade. För att tycker man synd om djur kan man inte tycka synd om människor, eller hur är det nu? :rolleyes:

Varför skulle det ena utesluta det andra? Självklart blir man ledsen när människor far illa.

Last edited:
Förresten, någon som vill ha en baconburgare?

usti_pigovercrowding.jpg

___animal-transport-cow.jpg

Nä just ja, disneyfieringen har inte gett fullt genomslag än. (Trots att Nasse numer är TM-Disney)

Last edited:
KGK skrev:
2588455 Det är oftast jobbigt när det är något som ska ändras på, visst krävdes det ett visst engagemang att bli vegetarian men efter ett tag går det bara av farten.:)

Ja, det är ju just det. Antar att det är dubbelmoralen som spökar igen och slöhet. Är du vegetarian?

supergirl skrev:
2588289 Det finns djurparker där man byggt upp så att djuren rör sig frott över ett stort område istället för att vara inlåsta separat i burar. Då blir det lite mer som ett ekosystem som övervakas av människor och det tycker jag är mer okej än en traditionell djurpark.

Jepp, håller med till 100%. Målet är ju att det skall vara så likt som det naturliga som det bara kan. Då får man ju dessutom en mera korrekt bild över hur djuren lever.

RocketQueen skrev:
Är du vegetarian?

Ja. :)

uppfödningsdokumentärerna visar inte trevliga saker men som sagt man är med och bidrar till den djuruppfödningen, hur man än gör så blir det nog svårt att få det till att djuren skulle kunna ha det bra i en sådan massindustri.

Last edited:
RocketQueen skrev:
2588457 Nä jag skiter helt i om människor blir illa behandlade. För att tycker man synd om djur kan man inte tycka synd om människor, eller hur är det nu? :rolleyes:

Varför skulle det ena utesluta det andra? Självklart blir man ledsen när människor far illa.

Nej, för man ser ju inte så många trådar som startas för att människor far illa.

Men djurplågar-trådar har vi gott om.

Edit: F.ö. tycker jag inlägg #22 säger allt.

Edit2: F.ö., igen, vill jag bara säga att Butter gjorde ett gigantiskt misstag på Estoril. :D

Last edited:
Zee skrev:
2588492 Nej, för man ser ju inte så många trådar som startas för att människor far illa.

Men djurplågar-trådar har vi gott om.

Edit: F.ö. tycker jag inlägg #22 säger allt.

Det har du rätt i. Man kanske blir avtrubbad? Vilket är galet.
Men för min del så utesluter inte det ena det andra.

KGK skrev:
2588486 Ja. :)

uppfödningsdokumentärerna visar inte trevliga saker men som sagt man är med och bidrar till den djuruppfödningen, hur man än gör så blir det nog svårt att få det till att djuren skulle kunna ha det bra i en sådan massindustri.

Äter du fisk? Du kanske kan skicka över ett par bra recept på shysst veggomat. :)

Man bidrar nog med massa skit som både förstör miljön och livet för alla djur och även människor. Kanske är dags att bli lite medveten.

Även om många tycker att detta är en tjej-snyftar-tråd så får iallafall jag mig en tankeställare av det t.ex du skriver. :)

Last edited:
RocketQueen skrev:
2588520
Äter du fisk? Du kanske kan skicka över ett par bra recept på shysst veggomat. :)

Det finns olika sorters vegetarian(finns benämningar på det men kan dom inte), jag äter mjölkprodukter men inte fisk eller skaldjur(de gör nog större nytta i havet)

laga mat är inte min starka sida:brynad

vet att det finns massa bra veggo kokböcker, recept på nätet osv. ska kolla lite

RocketQueen skrev:
Man bidrar nog med massa skit som både förstör miljön och livet för alla djur och även människor. Kanske är dags att bli lite medveten.

Även om många tycker att detta är en tjej-snyftar-tråd så får iallafall jag mig en tankeställare av det t.ex du skriver. :)

Man bidrar nog mer än man tror..., inga skada skedd ifall en till blir medveten:tummenupp

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!