Fy fan!

Nu finns det nog endel folk i andra världsdelar som tycker VI är sjuka som äter nötkött o.s.v.
Jag personligen har svårt att tänka mig äta hundkött, mestadels av den anledningen att jag haft hund som sällskapsdjur runt mig under hela mitt liv.

Att andra världsdelar äter hundar känns rätt så makabert, men det som verkligen gör mig förbannad är deras sätt att behandla djuren i sin s.k. industri om pälsar och kött.
Det har varit uppe så många filmklipp/artiklar/bilder här på sh om div. djurplågeri av alla sorters djur.
Om folk som jobbade med alla dessa djur hade lite empati, etik och moral så hade djuren inte farit så illa.
Huruvida det faktiskt är ok att människan utnyttjar djuren i all denna massproduktion av mat kan ju diskuteras både länge och väl, men en sak tycker jag är självklar:
Djuren ska leva och må väl under den tid de lever.

Sen pep någon här om att folk minsann inte bryr sig ett skit när människor råkar illa ut, men det håller jag inte alls med om. Det finns ett oändligt antal våldtäks/mord/olycks/krigs/inbrotts/etc.-trådar bara här på sporthoj.com, där minst lika mkt människor läser och skriver.

Anledningen till att många tjejer reagerar starkt på när djur och barn far illa är troligen kopplat till modersinstinkten. Djur och barn är oskyldiga och hjälplösa medans man ser vuxna som mer kapabla att skydda sig, vilket inte alltid är fallet. Jag tror inte att någon inte bryr sig om folkmord utan det är lika illa det.

Det är lika illa att tvinga indianer in i ett modernt samhälle eller sätta dem i reservat som det är att beröva djuren sin frihet. Det är lika illa när människor blir torterade som när djur utsätts för djurplågeri.

Jag har så svårt att förstå hur vissa individer kan ha så lite empati att de klarar se djur eller människor plågas i onödan.

Lösningen är inte att bli vegetarian, människan är gjord för att äta kött och i kött finns ämnen som är svåra att ersätta med annan mat både essentiella aminosyror och vissa spårämnen. Saken är den att vi borde bli bättre på djurhållning. I sverige finns det faktiskt en hel del lyckliga kossor och grisar också och vi rör oss åt rätt håll.

Något som inte fullt hör till ämnen men som är kopplat till vegetarianer: Det finns inget värre än när man frågar en vegetarian varför de inte äter kött och de svarar att de tycker det är fel att vi dödar djur. Sen påpekar man att de äter fisk och de svarar men fiskar är äckliga. Det är väl lika hemskt att döda fula djur som att döda söta.

korvgubbe skrev:
2588699 Det gav iaf 10 års fängelse..

I detta fallet. Men hemma i Etiopien då?

Klart att man har empati för försvarslösa djur som plågas och styckas osv. De använder ju t.ex. hundpälsar till endel jackor här hemma i Sverige (var med på ett reportage av vår egen Sverker i Plus). Men det känns endå underordnat i det stora sammanhanget. Tyvärr.

Någon som såg Uppdrag Granskning senast, om våra fina textilkedjor (Jysk, Indiska, ICA m.fl.) som köper kläder från indiska industrier där kläderna bleks med syror. Eller rättare sagt, där fattiga indier står i syrabadet och trampar ner kläderna i syra för att bleka och färga. I shit you not, de står och bleker tyger i salpetersyra (ja den sorten som rök, var farlig och krävde att du skulle ha skyddsglasögon på dig ifall du skulle få det på ögonen när du gick i högstadiet).

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=59634&a=690895&lid=puff_691818&lpos=extra_0

Sa jag att det var bl.a. barn som jobbade i fabrikerna? Och att de misshandlas systematiskt?

supergirl skrev:
2588683
Lösningen är inte att bli vegetarian

kollar man vilka miljöeffekter köttproduktion har, ex. hur mycket spannmål, vatten, bekämpningsmedel, energi osv. det går åt för att producera 1 kg kött jämfört med att producera 1 kg spannmål så inser man att köttproduktion inte är direkt effektivt, skulle alla i tredje världen äta den mängd kött vi i väst äter skulle jorden förmodligen inte vara speciellt beboelig..... matfisken ser ut att vara borta från haven om ca 40 år..

supergirl skrev:
2588683
människan är gjord för att äta kött och i kött finns ämnen som är svåra att ersätta med annan mat både essentiella aminosyror och vissa spårämnen. Saken är den att vi borde bli bättre på djurhållning. I sverige finns det faktiskt en hel del lyckliga kossor och grisar också och vi rör oss åt rätt håll.

Något som inte fullt hör till ämnen men som är kopplat till vegetarianer: Det finns inget värre än när man frågar en vegetarian varför de inte äter kött och de svarar att de tycker det är fel att vi dödar djur. Sen påpekar man att de äter fisk och de svarar men fiskar är äckliga. Det är väl lika hemskt att döda fula djur som att döda söta.

vegetarian är det inget problem att vara, vegan och B12 är lite knepigare, ex. forskningen visar att reumatiker mår långt bättre med vegetarisk kost än med animalisk kost

Last edited:
Vad har dubbelmoral med skiten att göra.

Jag är uppvuxen med att äta kött, med det allt som säljs i affärerna.
Jag är inte uppväxt att ha en KO eller en gris som ett husdjur.
Jag är inte utbildad slaktare.

Jag vill se att grisar Kor höns och dyligt mår bra.
Men jag vill också stoppa ner dom i min mage.
Man förutsätter inte att en KO föds till värden färdig skivad.
Eller att den födsupp i en bur.
KOR har väl varit såna djur sen lååångt tillbaka.
Samma med grisar och höns, och om dom pratar med varann så är nog slakten en vana för dom.
Självklart så ska dom slaktas på ett bra sätt och uppfödare ska ta väl hand om djuren.
Och nej jag ser dom verkligen inte som bara mat.
Tycker faktiskt att kor och grisar är rätt söta(speciellt minigrisar).

Därimot har jag alltid älskat djur och speciellt hundar.
Att sånthär förekommer i kina o over there länderna det visste jag.
Hunden betraktar jag lika värd som en människa.
Kunde lika gärna ha varit människor som låg där i lastbilen.
Är ni uppvuxna med att äta människor?!
Där har ni då svaret har inget med dubbelmoral att göra.
hade alla ätigt varanndra när ni växte upp och det var en vana, så man gjorde sen början av Adam och Eva Tex,
då hade ni ätigt varann idag.
Svårt att tänka så men så är det.

Last edited:
Markus skrev:
2588451 Det är inte PK att tycka det är ett folkmord, FN tycker inte det, Fettot tycker inte det
Inte? Tur det finns kvinnor i S.

Den svenska regeringen anser att situationen i Darfur har samma karaktär som ett folkmord och ska hanteras med samma allvar och brådska som ett folkmord. Det skriver utrikesminister Laila Freivalds och biståndsminister Carin Jämtin.

http://www.socialdemokraterna.se/Templates/Page____2135.aspx

Martin skrev:
2589111 Inte? Tur det finns kvinnor i S.

Den svenska regeringen anser att situationen i Darfur har samma karaktär som ett folkmord och ska hanteras med samma allvar och brådska som ett folkmord. Det skriver utrikesminister Laila Freivalds och biståndsminister Carin Jämtin.

http://www.socialdemokraterna.se/Templates/Page____2135.aspx

Just det är problemet, hon vägrar erkänna det som ett folkmord - då måste nämligen FN agera och hua vad hemskt om Sverige vore medskyldigt till en FN-insats - utan hon (m.fl.) säger att det har karaktär av folkmord, det är två olika saker.
Condeoleeza Rice är den enda utrikesminister jag hört säga att det pågår folkmord i Darfur.

Ismannen skrev:
2588229 Suger o läsa sånt..

Men dom lär ju tycka att vi är lika rubbad som äter ko.

Filippinerna och Indien är samma land för dem som inte visste det.

(hinduismen är det som helgar kossor, och finns nästan uteslutande i Indien och dess närhet).

GsxrAbuser skrev:
2588941 Tycker faktiskt att kor och grisar är rätt söta(speciellt minigrisar).
:rofl
GsxrAbuser skrev:
Hunden betraktar jag lika värd som en människa.
GsxrAbuser skrev:
Kunde lika gärna ha varit människor som låg där i lastbilen.
GsxrAbuser skrev:
Är ni uppvuxna med att äta människor?!
hade alla ätigt varanndra när ni växte upp och det var en vana, så man [/QUOTE]
GsxrAbuser skrev:
gjorde sen början av Adam och Eva Tex,
då hade ni ätigt varann idag.
Svårt att tänka så men så är det.

Mona skrev:
2588268 Jag har inga som helst problem med att man äter hund, kanin, marsvin, råttor, gräshoppor, sniglar, grodor, spindlar eller vafan man nu vill trycka i sig.

Det jag INTE förstår är varför det ska vara så svårt att behandla andra levande varelser väl medan dom lever??

Liksom att själva slakten skall vara snabb och så fri från stress och lidande som möjligt.

Word :tummenupp

KGK skrev:
2588897 kollar man vilka miljöeffekter köttproduktion har, ex. hur mycket spannmål, vatten, bekämpningsmedel, energi osv. det går åt för att producera 1 kg kött jämfört med att producera 1 kg spannmål så inser man att köttproduktion inte är direkt effektivt, skulle alla i tredje världen äta den mängd kött vi i väst äter skulle jorden förmodligen inte vara speciellt beboelig..... matfisken ser ut att vara borta från haven om ca 40 år..

vegetarian är det inget problem att vara, vegan och B12 är lite knepigare, ex. forskningen visar att reumatiker mår långt bättre med vegetarisk kost än med animalisk kost

Det ar en viss sanning med modification! Det beror helt o hallet pa vilket system och var produktionen sker. I vastvarlden med hogintensiv uppfodning o djur som ater sojamjal fran brazilien ar det dock sant. Tyvarr ligger mycket gronsaks produktion nastan lika nara nar det galler resurs atgang (ar det ingen som funderar pa hur man gor tomater mitt i vinter :va )

Kott industrin ar en mycket bizarr plats och det mesta ar framdrivet av oss konsumenter. VI valjer att ata kott varje dag, VI valjer att alltid kopa det billigaste. Det blir ju inte battre att sossarnas jordbrukspolitik sen andra varldskriget har gatt ut pa "billigare flask till folket", aven om det ar danskt.

Sjalv sa ater jag garna kott lite mer sallan men av battre kvalitet och som jag vet kommer fran en bra producent. Allra bast fran moder natur o nedlagt av mig sjalv.

He he Hade en kompis som var vegan men hon tyckte inte om tomater eller bonor. Jobbit lage!

Vad ar B12 :va

Last edited:
Martin skrev:
2588327 I hear you.

När startade någon en tråd om t ex folkmordet i Darfur senast? Perspektiv någon?
Jag tycker man kan spara sin ilska till värre saker.

Håller med om perspetiv. om vi mäniskor skulle bry oss mer om vad vi gör med varandra så skulle oxo djuren få det bättre.

Kajan skrev:
2590696Tyvarr ligger mycket gronsaks produktion nastan lika nara nar det galler resurs atgang (ar det ingen som funderar pa hur man gor tomater mitt i vinter :va )

Stämmer det?

Vatten är en bristvara på jorden, kött kräver ca 15 000-25 000 liter vatten/kg kött, ca 900 liter vatten/kg vete.

Energi, 13 kwh/kg kött, 0.9 kwh/kg vete

http://www.rattvismat.nu/nyheter/files/djr0601_infografik.pdf

Går en väldans massa matfisk till foder också, som ser ut att vara utrotade om 40 år, fiskodlingarna är ingen bra lösning heller.

Kajan skrev:
Allra bast fran moder natur o nedlagt av mig sjalv.

He he Hade en kompis som var vegan men hon tyckte inte om tomater eller bonor. Jobbit lage!

Vad ar B12 :va

Moder natur är klart bättre, man slipper antibiotika och en massa plågeri osv.

B12 är en vitamin som veganer har svårt att få tag i men det finns bra lösningar idag.

Vitamin B12 är vanligt förekommande i kalvlever, strömming, mjölk, torsk, ägg och bogfläsk. Veganer kan tillgodogöra sig vitamin B12 genom B12berikade produkter, genom näringstillskott tillverkade på syntetisk väg samt i viss mån groddar och ej sköljda grönsaker.

http://sv.wikipedia.org/wiki/B12

Tomater och bönor är ju bara en liten mängd av allt vegetariskt som finns, ungefär som kött, en del gillar inte groda och snigel:)

Kawakex skrev:
2591246 Du får gärna skriva vad det är så man kan välja att inte klicka på länken, tack för bilden som satt sig på min näthinna:mad:

Förlåt, jag borde skrivit nåt. Kände detsamma när jag läste tidningen.

A_o_D skrev:
2591228 dra åt helvete..... nu börjar de bli kaxiga där borta igen... kanske dax att släppa 2 bömber igen? :yoparty :tummenupp

:va Nääää.

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC