Kawakex
Stay pretty, die young.
RocketQueen skrev:2591424Förlåt, jag borde skrivit nåt. Kände detsamma när jag läste tidningen.
Lungt! Jag är inte arg, pallar bara inte se sånt.![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
RocketQueen skrev:2591424Förlåt, jag borde skrivit nåt. Kände detsamma när jag läste tidningen.
Lungt! Jag är inte arg, pallar bara inte se sånt.![]()
KGK skrev:2590745Stämmer det?
Vatten är en bristvara på jorden, kött kräver ca 15 000-25 000 liter vatten/kg kött, ca 900 liter vatten/kg vete.
Energi, 13 kwh/kg kött, 0.9 kwh/kg vete
http://www.rattvismat.nu/nyheter/files/djr0601_infografik.pdf
Går en väldans massa matfisk till foder också, som ser ut att vara utrotade om 40 år, fiskodlingarna är ingen bra lösning heller.
Globalt sett finns det ingen vattenbrist, a andra sidan finns det ingen svalt heller, men LOKALT ar det stora problem. Min poang ar att det du sager ar sant men bara delvis. Det ar en lek med siffror. Det finns manga omraden dar boskapshallning ar betydligt mer hallbart (och realistiskt) an exempelvis veteodling. Det beror helt pa vilka system man jamfor, vete ar mindre resurskravande and kottdjur som fods pa super intensivt vis. Men jamfor du med ett far i Albanien sa blir det helt annorlunda.
Nu har jag inte siffror for det men just vete ar bland minsts kravande matgrodorna, jamfor med hollandska vaxthus tomater istallet, eller sallad. Frukt odlingar kan vara synnerligen resurskravande med.
Kanns inte som "Rattvisemat" ar helt objektiv i sina jamforelser liksom.
Hur som helst ar det viktigast att manniskor borjar kolla lite nogrannare pa vad vi ater.
Kajan skrev:2592231
Kanns inte som "Rattvisemat" ar helt objektiv i sina jamforelser liksom.
Hur som helst ar det viktigast att manniskor borjar kolla lite nogrannare pa vad vi ater.
Markus skrev:2589267
hade alla ätigt varanndra när ni växte upp och det var en vana, så man
KGK skrev:2592380Visst kan man trolla med siffror och visst skiljer det sig åt i olika delar av världen, vet inte vilka rättvisemat är men de pekar på vad som verkar vara seriösa siffror.
GsxrAbuser skrev:Kanske är för svårt för dej att förstå vad jag menar.
Eller hur jag tycker.
Henken skrev:2588151Hur kan man käka hund? De luktar fan i munnen, slickar sig själva på pungen samt äter bajs..............
Markus skrev:2592805Grüm meningsbyggnad.
![]()
Manne skrev:2593583precis som vilken full och hormonstinn tonårskille som helst....
Martin skrev:2588327I hear you.
När startade någon en tråd om t ex folkmordet i Darfur senast? Perspektiv någon?
Jag tycker man kan spara sin ilska till värre saker.
supergirl skrev:2588683Anledningen till att många tjejer reagerar starkt på när djur och barn far illa är troligen kopplat till modersinstinkten. Djur och barn är oskyldiga och hjälplösa medans man ser vuxna som mer kapabla att skydda sig, vilket inte alltid är fallet. Jag tror inte att någon inte bryr sig om folkmord utan det är lika illa det.
RocketQueen skrev:2588109Jag blir så jävla förbannad och ledsen.
Det är på tiden att dom fixar lagar mot det här!
http://www.expressen.se/index.jsp?a=739127
Ljunghusen skrev:2639495Det är väl inte värre än att äta ko/gris/kyckling etc![]()
Orange Coast skrev:2639422Då måste jag vara full med modersinstinkter!
Jag ser mycket skit i mitt jobb, men det mesta är inga större problem att skaka av sig. Men när det kommer till djur och barn, faktiskt mest djur, då tar jag väldigt illa vid mig. (Har en hund, men inga barn det kanske förklarar endel)
![]() |
Forged följer tre baggerbyggen
Tre amerikanska hojbyggare ... |
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar
Statistik från försäkringsb... |
|
Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar
Trendbrott: Statistik från ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Concept RR
Under den prestigefyllda ut... |
![]() |
Snart dags för Custom Bike Show
Förra året firades den 50:e... |
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |