Fy fan!

KGK skrev:
2590745 Stämmer det?

Vatten är en bristvara på jorden, kött kräver ca 15 000-25 000 liter vatten/kg kött, ca 900 liter vatten/kg vete.

Energi, 13 kwh/kg kött, 0.9 kwh/kg vete

http://www.rattvismat.nu/nyheter/files/djr0601_infografik.pdf

Går en väldans massa matfisk till foder också, som ser ut att vara utrotade om 40 år, fiskodlingarna är ingen bra lösning heller.
Globalt sett finns det ingen vattenbrist, a andra sidan finns det ingen svalt heller, men LOKALT ar det stora problem. Min poang ar att det du sager ar sant men bara delvis. Det ar en lek med siffror. Det finns manga omraden dar boskapshallning ar betydligt mer hallbart (och realistiskt) an exempelvis veteodling. Det beror helt pa vilka system man jamfor, vete ar mindre resurskravande and kottdjur som fods pa super intensivt vis. Men jamfor du med ett far i Albanien sa blir det helt annorlunda.

Nu har jag inte siffror for det men just vete ar bland minsts kravande matgrodorna, jamfor med hollandska vaxthus tomater istallet, eller sallad. Frukt odlingar kan vara synnerligen resurskravande med.

Kanns inte som "Rattvisemat" ar helt objektiv i sina jamforelser liksom.
Hur som helst ar det viktigast att manniskor borjar kolla lite nogrannare pa vad vi ater.

Kajan skrev:
2592231
Kanns inte som "Rattvisemat" ar helt objektiv i sina jamforelser liksom.
Hur som helst ar det viktigast att manniskor borjar kolla lite nogrannare pa vad vi ater.

Visst kan man trolla med siffror och visst skiljer det sig åt i olika delar av världen, vet inte vilka rättvisemat är men de pekar på vad som verkar vara seriösa siffror.

Markus skrev:
2589267 :rofl

:rofl

hade alla ätigt varanndra när ni växte upp och det var en vana, så man

:rofl[/QUOTE]

Du har aldrig nått intressant svar att komma med, du gör alltid samma "smiley".

Kanske är för svårt för dej att förstå vad jag menar.
Eller hur jag tycker.
Roligt att du skrattaråt nått du inte förstår? :D

KGK skrev:
2592380 Visst kan man trolla med siffror och visst skiljer det sig åt i olika delar av världen, vet inte vilka rättvisemat är men de pekar på vad som verkar vara seriösa siffror.

Jo, da. Siffrorna ar sakert seriosa. Men just dessa speglar inte hela sanningen. De tar lite losryckta siffror o slanger ihop dem pa ett satt som far det att se ut som kottproduction ar orsaken till allt ont. Tittar man lite narmare pa siffrorna o tanker lite logiskt sa inser man att de egentligen inte betyder nagot.

Det sagt sa ar det alltid en poang att fa folk att tanka lite innan de koper den billigaste flaskfilen o branner sin halsa pa taskig mat.

Exempel for den som orkar lasa.
Ta till exempel foder atgangen, for not o far ar fodret huvudsakligast gras (bete, halm, ho, ensilage) och for kyckling o gris ar det spannmal o kraft foder. Det gar alltsa inte att jamfora innbordes. En stor del av betet sker pa marker som inte ar lampliga for annan produktion sa hur gar det att jamfora med ex vete produktion? Att de dessutom slanger in massa uppgifter om varldsvalt ar nastan ett skamt eftersom svalt sallan beror pa att folk har djur istallet for att odla gronsaker.
Sen kan man ju undra vad mark atgang egentligen har med saken o gora? Menar de att det ar brist pa mark i varlden med?
Den anda poang de faktiskt lyckats traffa ratt pa ar miljopaverkan i form av utslapp. Kor pruttar enorma mangder metangas. Kvave lackage ar ocksa ett stort problem, dock ar kallan till overgodning framst fran extensiv vegetabilie odling.
Hade de formulerat sig lite battre och annorlunda hade de kunnat na betydligt fler folk an gruppen missnojda tonaringar.

PS kanns inte som djuren ratt brukar vara sa objektiva iofs. (se langst ner) DS

Last edited:
Henken skrev:
2588151 Hur kan man käka hund? De luktar fan i munnen, slickar sig själva på pungen samt äter bajs..............

precis som vilken full och hormonstinn tonårskille som helst....

Martin skrev:
2588327 I hear you.

När startade någon en tråd om t ex folkmordet i Darfur senast? Perspektiv någon?
Jag tycker man kan spara sin ilska till värre saker.

Nu vet jag vad som hände i Darfur. Efter att ha hört om vad som hände så undrar jag varför det pratas så lite om det.

Det sägs väldigt ofta att "vi får inte glömma vad som hände judarna under andra världskriget. Det får aldrig hända igen" men här är ju ett bra exempel på att det händer igen och igen och igen. Och ingen gör nåt...

Vidrigt är ju ett passande ord.

Djur är dumma och kött är gott.. Det är en bra kombination..

Sen att man ska behandla dem väl innan man slår ihjäl dem tycker jag är bra.

supergirl skrev:
2588683 Anledningen till att många tjejer reagerar starkt på när djur och barn far illa är troligen kopplat till modersinstinkten. Djur och barn är oskyldiga och hjälplösa medans man ser vuxna som mer kapabla att skydda sig, vilket inte alltid är fallet. Jag tror inte att någon inte bryr sig om folkmord utan det är lika illa det.

Då måste jag vara full med modersinstinkter!
Jag ser mycket skit i mitt jobb, men det mesta är inga större problem att skaka av sig. Men när det kommer till djur och barn, faktiskt mest djur, då tar jag väldigt illa vid mig. (Har en hund, men inga barn det kanske förklarar endel :D )

Ljunghusen skrev:
2639495 Det är väl inte värre än att äta ko/gris/kyckling etc :confused:

Nej egentligen inte! Skulle dom ha bundit fast grisar sådär skulle jag ha regerat också. Sen blir det kanske en naturligt starkare reaktion eftersom jag aldrig har ätit hund.
Men jag har ju aldrig sagt att detta är mycket värre.
Jag tycker iallafall att bilden är hemsk och jag önskar att man kunde behandla djur bättre.

Orange Coast skrev:
2639422 Då måste jag vara full med modersinstinkter!
Jag ser mycket skit i mitt jobb, men det mesta är inga större problem att skaka av sig. Men när det kommer till djur och barn, faktiskt mest djur, då tar jag väldigt illa vid mig. (Har en hund, men inga barn det kanske förklarar endel :D )

Va jobbar du med?

Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back