Fuskar Rossi?

Är det ok att sticka ut foten såhär?

• Antal röstningar
    0
Att någon ens orkar göra en sån här tråd! :D För mycket fritid...

Så har Rossi mfl gjort i flera år. Jag tror inte Lorenzo bryr sig eller ens märker det. Har nog fullt upp med att köra sin egen hoj.

Knappast. Rossi hade inte vunnit i söndags om Lorenzo hade haft sitt ben dinglande vid sidan av hojen i sista kurvan.
Skulle inte Rossi!? Han har gjort mer än att köra på ett ben i sista kurvan på ett antal race. Nöj dig med att det var ett grymt race!! :yoparty

Njae inte igentligen. Stoner brukar bromsa med långfingret vid mindre inbromsningar inför kurvor men vid långa rakor använder han 2 fingrar (iallafall de 2 sista racen som jag kollat). Svenska kommentatorerna drog dock direkt en egen slutsats av att gör han så där då måste han göra så alltid......men som sagt bara kolla så ser man att vid hårda inbromsningar bromsar han med fler än långfingret.
Dock gör nog de flesta? så, även jag, att vid bromskorrigeringar och fartkorrigeringar med hjälp av broms använder man bara ett finger för vid nedlägg är det rätt skönt att ha så mycket grepp om gasen man kan. Att göra detta med långfingret kanske även ökar gaskänslan då man håller kvar pekfingret om gasen....kanske ska prova detta :)

Men åååh vad du missuppfattar då. Hur många fingrar man vill använda är, i stort, valfritt. Det är justeringar man kan göra på alla moderna cyklar.

Men att fingrarna på bromshandtaget skulle ha något som helst med luftmotståndet (och benet) att göra - det är där jag tror han skämtar. Om inte så har han aldrig lagt i tvåan på sin motorcykel, alt. har ett jäävligt stort kåpglas.

At du inte verkar inse att luftmotstånd är lika med bromsverkan gör dig ändå obildbar oavsett lärare. Prova sätt dig upp mitt på Anderstorprakan så kanske du ändrar på din vanföreställning.
Hur kan du tolka nedanstående som att jag inte inser att luftmotstånd har en bromsverkan :va

"Klart som fan att ett högre luftmotstånd påverkar farten hos ett objekt men nu pratade vi om en inbromsning från 300 km/h."

Obildbar eller inte, det blir svårt med en lärare som inte lyssnar :D

Men åååh vad du missuppfattar då.
Hur många fingrar man vill använda är, i stort, valfritt. Det är justeringar man kan göra på alla moderna cyklar. Men att fingrarna på bromshandtaget skulle ha något som helst med luftmotståndet (och benet) att göra - det är där jag tror han skämtar. Om inte så har han aldrig lagt i tvåan på sin motorcykel, alt. har ett jäävligt stort kåpglas.
Vad jag menade var att ett ben eller dylikt knappast har någon mätbar effekt vid inbromsning av en MotoGP-förare.

Last edited:
Hur kan du tolka nedanstående som att jag inte inser att luftmotstånd har en bromsverkan :va

"Klart som fan att ett högre luftmotstånd påverkar farten hos ett objekt men nu pratade vi om en inbromsning från 300 km/h."

Obildbar eller inte, det blir svårt med en lärare som inte lyssnar :D

Vad jag menade var att ett ben eller dylikt knappast har någon mätbar effekt vid inbromsning av en MotoGP-förare.

Skulle Rossi säga till sina motståndare att han viker ut benet för att han tycker det ger en liten men märkbar sänkning av hastigheten. Troligtvis inte , Vem skulle ge sina motståndare tips.:va
Nä jag tänker på cross/motardkillar när han gör så , antagligen någon balansgrej eller både och.

mysteriumet tätnar:D

Fusk nej verkligen inte.
Ben mjukt ,hoj hård om någon är på väg om är rätt säker på att benet åker in illa kvickt.

Last edited:

Nu har jag iofs inte läst hela tråden men varför kryper de/man ihop bakom kåpglaset vid acceleration respektive "reser" sig vid inbromsning? Klart att även ett ben fångar luft och därmed hjälper till att ta ned farten.

Nu har jag iofs inte läst hela tråden men varför kryper de/man ihop bakom kåpglaset vid acceleration respektive "reser" sig vid inbromsning? Klart att även ett ben fångar luft och därmed hjälper till att ta ned farten.
Läs tråden så tror jag kanske att det klarnar.

Har du provat att bromsa fullt liggandes på tanken?
Gör det och berätta sedan hur det fungerade.

japp det är mot reglerna att framföra en mc utan båda fötterna på pinnarna

sen om det är fusk eller inte är ju en annan nöt:D

bara att kolla på svemo se

saxat från svemo.se

6.7.1 Förares placering på motorcykel
Förare måste under hela tävlingen hålla fötterna på fotstöd placerade enligt 3.1.5. Brott
mot denna bestämmelse kan medföra uteslutning. Förare och passagerare måste även om
de förflyttar motorcykeln med egen kroppskraft, bära reglementsenligt personlig utrustning
under hela tävlingen.

På vilket sätt ändrar det här citatet situationen för "läraren"?. Det är just i inbromsningar från hög fart som luftmotståndet har stor inverkan.

Friktionskraften mellan däcken och asfalten är grovt 2500N i MotoGP. Luftmotståndet är 1600N om 180 hk krävs i 300 km/h. Ifall luftmotståndet ökar 30% genom att ändra sittställning blir luftbromsen 2100N - definitivt signifikant.

Tror det är en fix idé även om det teoretiskt kan hjälpa lite så är känslan av hur mycket det hjälper viktigare.

Last edited:
Det var ett inlägg i diskutionen mellan Zoidberg och S&S3M. S&S3M verkar tro att luftbroms över huvud taget inte har märkbar inverkan vid inbromsning från 300.

Bedömningen gällde totala luftbromsen, mest från överkroppen. Accelerationen gör ju att kroppen inte behöver hålla emot hela kraften, utan mer "luta sig mot vinden".

Det var ett inlägg i diskutionen mellan Zoidberg och S&S3M. S&S3M verkar tro att luftbroms över huvud taget inte har märkbar inverkan vid inbromsning från 300.

Bedömningen gällde totala luftbromsen, mest från överkroppen. Accelerationen gör ju att kroppen inte behöver hålla emot hela kraften, utan mer "luta sig mot vinden".

Han att editera innan du svarade :)

Gällande luftbroms med rakt "dinglande" ben alternativt vinklat med foten på fotpinnen så tror jag det är samma bromsande area i bägge fallen, är ju samma ben men att få ut det lite längre kan ju ge lite bättre effekt då kåpan trycker undan vinden intill motorcykeln men som sagt, det är nog svårt att förankra några större effekter på det sättet.

Vidhåller att den största vinsten måste vara emotionell.

Last edited:
FIM ROAD RACING WORLD CHAMPIONSHIP
GRAND PRIX REGULATIONS
2009

1.21 Behaviour During Practice and Race

1) Riders must obey the flag signals, the light signals, and the
boards which convey instructions. Any infringement to this rule
will be penalised according to the provisions of article 1.22.

2) Riders must ride in a responsible manner which does not cause
danger to other competitors or participants, either on the track or
in the pit-lane. Any infringement of this rule will be penalised with
one of the following penalties: time penalty – fine – ride through
– disqualification – withdrawal of Championship points –
suspension.

http://www.fim-live.com/fileadmin/alfresco/Codes_et_reglements/ROAD_RACING_GP_Eng.pdf

Edit: Orka, ...du har aldrig varit mottaglig för sakargument som strider mot det du bestämt dig för från början ändå. Mitt misstag att förtränga det.
Tvärtom, jag ändrar mig mer än gärna om någon kan förklara på ett vettigt sätt. Tyvärr så verkar du inte vara rätt person för det eftersom du inte har någon lust att läsa vad jag faktiskt skriver.

Klart att man kan bromsa fortare om man hänger ut en fallskärm bakom hojen men att överkroppen skulle korta bromssträckan för en MotoGP-hoj som har bakhjulet i luften har jag fortfarande svårt att tro men du får gärna överbevisa mig med ett test eller liknande :)

Last edited:
Klart att man kan bromsa fortare om man hänger ut en fallskärm bakom hojen men att överkroppen skulle korta bromssträckan för en MotoGP-hoj som har bakhjulet i luften har jag fortfarande svårt att tro men du får gärna överbevisa mig med ett test eller liknande :)

Pinsamt att fråga, men driver du med folk?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman