Fuskar Lorenzo?

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
I en annan tråd är det heta diskussioner huruvida Rossi fuskar eller inte.
I egenskap av cykelintresserad vet jag att det skulle bli löjligt stora rubriker om en cyklist tävlade på smärtstillande så som Lorenzo gjorde nu senast i Spanien. Så den stora fuskar måste väl ändå vara Jorge, eller?

Vad jag vet så kör inte Lorenzo på smärtstillande,däremot gör Pedrosa det.

Jag blev nog för upphetsad av diskussionen om Rossi, naturligtvis var det Dani som gick på smärtstillande inte Jorge. Men å andra sidan fick väl Lorenzo en hel del kräm när han hade problem för en tid sedan? Ja, troligtvis har väl alla på griden någon gång fått smärtstillande mediciner som skulle få UCI (Internationella cykelunionen) att se rött.

Jo, men det är ju just det som är grejen. Det som är dopingklassat i den ena sporten är det inte i den andra. Tas det ens tester i Elitserien, NBA, MotoGP etc? Jag tror ju knappast dom får alvedon intravenöst.

Motorsport över lag vet jag inte men t.ex. NBA, NHL, Elitserien, Allsvenskan osv gör tester men inte alls med samma frekvens som t.ex. cykel eller friidrott.

Jag skulle kunna tänka mig att klassa det som en form av dopning men å andra sidan gör det mig inget om en kille med tre brutna revben, hjärnskakning och en bruten handled kan köra hoj om han så är smällfull av smärtstillande. En helt hypotetisk kille.

Motorsport går under samma antidopingregler som övriga sporter. World Anti-Doping Agency. ( WADA).

Last edited:
Eftersom Dorna har eget läkarteam som är samma på alla tävlingar så, nej. Det är lika för alla.

I t ex. SM är det däremot en annan sak, då förarna har olika läkare med olika kompetenser. Under en SM helg skulle en förare kunna snacka sig ur en koma - samtidigt som en annan får körförbud för "antydan till hjärnskakning". I GP är det samma läkare som behandlar och bedömer samtliga förare på alla race.

Angående dopning så är det, som sagt, samma regler som i övriga sportvärlden - även cykling och friidrott. Har svårt att se hur en förare i MotoGP skulle komma undan med dopning, just på grund av Dr. Costa.

Det är väl rätt vanligt att man inom alla idrotter gör undantag för just smärtstillande/antiinflammatoriskt om det föreskrivs av läkare?

Hade inte Lance Armstrong någon dispens efter sin cancerbehandling?

Haga blev av med WSBK-titeln så jag antar att man iallafall bedriver en viss kontroll ..

Där finns mängder med smärtstillande som inte är dopingklassat. De tänkbara dopingprepparaten ur analgetikagruppen är morfinliknande substanser vilket man får förutsätta att Peddo mfl inte får.

Däremot går det utmärkt att kombinera injektioner av lokalbedövning och toppa upp med cortison för avsvällning och ökad rörlighet i ex smärtande leder.

Där finns mängder med smärtstillande som inte är dopingklassat. De tänkbara dopingprepparaten ur analgetikagruppen är morfinliknande substanser vilket man får förutsätta att Peddo mfl inte får.

Däremot går det utmärkt att kombinera injektioner av lokalbedövning och toppa upp med cortison för avsvällning och ökad rörlighet i ex smärtande leder.

Två panodil zapp innan söndagens race mot ett diskbråck funkar också fint. ;) Det släppte och jag mår som en prins fortfarande. :)

Smärtstillande har snarare en hämmande effekt....Dåsighet, koncentrationssvårigheter...försämrad perceptionsförmåga vad det gäller tid/avstånd...för att inte tala om motorik....
Vadå fuska?
Trianglarna är inte där för att berätta att du blir en bättre förare ffs...

:yoparty

Last edited:
Jo, men det är ju just det som är grejen. Det som är dopingklassat i den ena sporten är det inte i den andra. Tas det ens tester i Elitserien, NBA, MotoGP etc? Jag tror ju knappast dom får alvedon intravenöst.

haha
jag fick alvedon i venen innan smärtstillande när jag hade fel på c7 kotan i nacken... det va grejer det

mhuuuaaaa:fyllisar

I och med att det finns ett få saker på att vinna på att dopa sig i RR utom just då kanske smärtstillande eller mkt moderata mängder uppiggande så riktar man nog in sig på just detta!

Såg att någon skrev att man testar i NHL vilket mig veterligen inte gör i ngn större utsträckning(samma för NFL, NBA och MLB). Att man inte testar alls i NFL borde vem som helst förstå!

I och med att det finns ett få saker på att vinna på att dopa sig i RR utom just då kanske smärtstillande eller mkt moderata mängder uppiggande så riktar man nog in sig på just detta!

Såg att någon skrev att man testar i NHL vilket mig veterligen inte gör i ngn större utsträckning(samma för NFL, NBA och MLB). Att man inte testar alls i NFL borde vem som helst förstå!

Där finns ju mängder med bra doping för RR.....

En riktig RR åkare grundar ordentligt:

Effedrin och Reductil för effektiv viktnedgång. Skippa helsystemet och gå ned 10kg i vikt istället. Inga mer bullerproblem...:banana

B-blockers för att slippa tävlingsnerverna

Furix diuretika för vi vet alla att man kör som snabbast när man är pissnödig

Vilken variant av kortison är inte dopingklassad? Varför får man förutsätta att Peddo mfl inte får vissa substanser?

Smärtstillande har snarare en hämmande effekt....Dåsighet, koncentrationssvårigheter...försämrad perceptionsförmåga vad det gäller tid/avstånd...för att inte tala om motorik....
Vadå fuska?

Jag ställer mig mycket tveksam till att någon av RR-förarna skulle ta sprutor strax före start som gjorde att de presterade sämre............. ffs!

Vadå fuska?

:yoparty

Var det inte någon avdankad snowboardåkare som vann någon stortävling men blev av med medaljen för att han hade rökt på innan tävling.

En dopingexpert hade yttrat sig om rökats dopingeffekter och sagt ungefär så här: "Om han lyckades vinna pårökt så ge snubben en medalj till, det har bara försämrande egenskaper"

Var det inte någon avdankad snowboardåkare som vann någon stortävling men blev av med medaljen för att han hade rökt på innan tävling.

En dopingexpert hade yttrat sig om rökats dopingeffekter och sagt ungefär så här: "Om han lyckades vinna pårökt så ge snubben en medalj till, det har bara försämrande egenskaper"

Bode Miller utförsåkaren var väl ute i gråzonen med en allt annat än restrektiv droguppfattning (cannabis)

Att köra hoj med degig hjärna kan ju inte va någon hit ..

Vilken variant av kortison är inte dopingklassad? Varför får man förutsätta att Peddo mfl inte får vissa substanser?

Kortison intramuskulärt är förbjudet men du får injicera det i senor och leder samt för hudapplicering....

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026