Funktionellt eller mode?

Tydligen träffade jag en öm punkt.. Eller är det bara en slump att din avatar är bytt idag? Sålde du Viragon och köpte en retta inatt??!:näsblod

Nej, tydligen träffade jag en öm punkt. Mjukismaffian blir så ledsna i ögat när de inser att det bara är fånigt och fult.

Nej, tydligen träffade jag en öm punkt. Mjukismaffian blir så ledsna i ögat när de inser att det bara är fånigt och fult.

Ja, det gjorde du verkligen.. Nu sitter man här med en klump i halsen och eldar munkjackor samtidigt som jag lägger tippex på tatueringarna..

I eftermiddag skall jag till skinnskräddaren för att köpa fransar på löpmeter.

Bara för att du är såååå cool! :tummenupp

Ja, det gjorde du verkligen.. Nu sitter man här med en klump i halsen och eldar munkjackor samtidigt som jag lägger tippex på tatueringarna..

I eftermiddag skall jag till skinnskräddaren för att köpa fransar på löpmeter.

Bara för att du är såååå cool! :tummenupp

Nu tar du faktiskt mina plan ... :mad: Din jävul :huvet

Om du får plats med en huvtröja UNDER jackan så undrar jag hur bra den sitter när du sedan kör utan huvtröja... skydden kan ju knappast sitta kvar på plats vid en krasch.

hmm, för mig är det spänt med tröja under. passligt, men inte på nåt vis för löst att det inte sku sitta på rätt plats med tshorta. jag har lederjacka.

Du är välkommen hem till mig och försöka tvätta rent mitt skinnställ på tio sekunder. För närvarande är det uppskattningsvis 10 000 insektslik på mitt skinnställ. På alla liken har mjukdelarna ruttnat bort och kvar finns bara skeletten som är hårda som diamant. Alla försök att få bort dem har varit förgäves. Jag planerar nu att köpa ett nytt skinnställ istället. Man känner sig ju inte så himla tuff när man går runt i Sveriges största gravplats för insekter.

Kan du snälla lägga upp ett kort på ett humleskelett? har alltid velat se ett! :)

Lite sen in i diskussionen kanske, men jag slänger hellre in min tröja i tvättmaskinen än står med trasa och rengör stället...

Sen tillhör jag iof oxå de "gråa gubbarna utan hår" som är med i en klubb... (eller hur citatet nu skulle vara...) :yoparty

Jag kör med tröja över stället för att visa vilken klubb jag är med i. de kyligare kvällarna kör jag en vidtät jacka under tröjan.

Jag kör med hoodie för att det enligt mig ser coolt ut:):yoparty Sen värmer det lite. Och som någon sa, man har en ficka att stoppa mobil, plånbok, snus, nycklar osv. i när man ska vandra bort från hojen för en fika/glass o.dyl.:tummenupp

Det har väl också oftast(i mitt och mina klubb-bröders fall iaf.) samma funktion som fransmännens skinnvästar, klubbtillhörigheten visas upp på ett snyggt sätt:)

Om ni har L vanliga sweaters, vad har ni på en sweater ni ska dra över er? Blir den inte jobbigt fladdrig om den är för stor?

Jag har L på mina Hood-tröjor, både civilt och utanpå skinnet. Lagom "pösigt" utan stället, lagom tight utanpå stället, så det inte fladdrar så mycket:):tummenupp

får man plats med ett klart visir under sadeln/kutsen på en sporthoj?

Finns dem som kört med ett visir i skinnstället, "runt" midjan på ena sidan, så att säga. Har inte provat själv men tydligen så funkar det:tummenupp

Last edited:
Utökar tråden lite:
Har en hjälm med mörkt visir, en med klart. Tycker egentligen den med klart visir är skönare men tycker inte det funkar med solbrillor i den hjälmen (brillorna hamnar halvägs upp i pannan efter någon minut.

Surfade runt i går för att hitta ett mörkt/spegelvisir och hittade några alternativ....

800 pengar för ett spegelvisir, jo jag tackar ja! Vet inte exakt vilket jobb som ligger bakom men 800 balubas låter väl i överkant tycker jag.

Skitsamma, nu till den egentliga frågan. Det går i dag att få glasögon som reagerar och blir mörkare :cool:när dom träffas av uv-strålning, skulle det inte gå att åstadkomma samma funktion på ett visir? Eller någon som vet om det redan finns på marknaden, då skulle man ju slippa problemet med att behöva byta, solig dag - kväll / natt. Tror det heter fotokromatiska glas eller något liknande.

Är det bara jag som har så solkänsliga ögon att jag gärna kör med svart visir *och* solglasögon på en solig dag eller? ;-) Finns inte mycket som är värre än att åka ut en mulig morgon med klart visir och bli överaskad av solen.

Skitsamma, nu till den egentliga frågan. Det går i dag att få glasögon som reagerar och blir mörkare :cool:när dom träffas av uv-strålning, skulle det inte gå att åstadkomma samma funktion på ett visir? Eller någon som vet om det redan finns på marknaden, då skulle man ju slippa problemet med att behöva byta, solig dag - kväll / natt. Tror det heter fotokromatiska glas eller något liknande.

Det finns redan. Var uppe en tråd om det för ett tag sen. Har dock ingen aning om vad tråden hette. Det postades en film också som visade funktionen. Testa googla och sök lite på Youtube.
Har för mig att det var ganska dyrt.
Men så är det att vara först. :)

Finns inte mycket som är värre än att åka ut en mulig morgon med klart visir och bli överaskad av solen.

Skulle väl möjligen vara att åka ut en strålande solig dag med mörkt visir och sen bli överraskad av störtregn och svart himmel:hihi

Hittade en artickel där visiren via elektrisk ström släpper igenom olika mycket ljus och då kan jag förstå att det blir dyrt, dyrt, dyrt (som Bosse bildoktor skulle säga...) http://www.fof.se/tidning/2002/6/battre-sikt-med-nytt-visir

Här är den förra tråden : http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=177258.
Länkar till visirsiter: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3499203

Ett solvisir (går från ljust till mörkt och vise versa) från "Akumahelmets" kostar ca: 800 pengar. Lika mkt som ett spegelvisir..... Klart intressant. Enda haken är väl att man måste köpa en ny hjälm oxå....

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman