Funktionellt eller mode?

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Ok, nu måste jag bara ställa frågan.... Det här med att dra på sig en sweatshirt utanpå skinstället (jackan) fyller det ngn funktion eller är det bara en modegrej?

Jag drar själv på mig en sweatshirt utanpå stället ibland och när jag sen sitter där och känner tyget fladdra (i 100+) brukar jag fundera på varför jag drog på tröjan? Kommer nog fram till samma sak varje gång, att jag gjorde det för att jag sett så många andra ha det..... (smart kille?) :rolleyes:

Nå?

Ok, nu måste jag bara ställa frågan.... Det här med att dra på sig en sweatshirt utanpå skinstället (jackan) fyller det ngn funktion eller är det bara en modegrej?

Jag drar själv på mig en sweatshirt utanpå stället ibland och när jag sen sitter där och känner tyget fladdra (i 100+) brukar jag fundera på varför jag drog på tröjan? Kommer nog fram till samma sak varje gång, att jag gjorde det för att jag sett så många andra ha det..... (smart kille?) :rolleyes:

Nå?

Har ju nu inte skinnställ själv men som jag fattat det så skyddar det mot insekter och annat stänk. Lättare att tvätta en tröja än att rengöra ett ställ.

Folk kommer med dårars envishet hävda att det är för att "skinnstället är svårare att göra rent". Skitsnack. Tvätta en tröja i maskin eller dra över skinnstället med en fuktig trasa som tar typ 10 sekunder? Enklare? Nej. Jag lovar att dom flesta gör det för att dom tycker att det ser tufft ut, och det må ju vara, men erkänn det för bövelen. :mattias

[edit] I told you so.. :rolleyes:

Har ju nu inte skinnställ själv men som jag fattat det så skyddar det mot insekter och annat stänk. Lättare att tvätta en tröja än att rengöra ett ställ.

Det är bara mode, men personligen har jag testat och det är ibland lite skönare.
Visst är det lite varmare på kvällarna. Någon har påstått att det är för att slippa myggor på stället, men det känns som en lam ursäkt.

Behöver du mer argument än att du trivs med det?
:tummenupp

Det ser kååwlt ut såklart :yoparty

Och man slipper se ut som en bebis i skinnpyjamas.

Inte bara att det skyddar mot insekter o liknande så är man kanske med i nån hojklubb PotatoesMC, Bikerboyz, STHLM-MC osv...

Då har manklubbloggan på den... :D

Jag fattar inte hur ni får på er tröjorna över, jag kan knappt få armarna över huvudet... :rolleyes: Å andra sidan ska den väl vara någon storlek "för stor"
Jag kör med vindjacka över, vattentätt och vindtätt ;)... ska skaffa en ny lite tajtare tänkte jag (mindre luftmotstånd jue :D).

Ok, om det nu skyddar mot insekter, varför ser man aldrig några bikers med långkalsonger utanpå skinnbrallorna...? Kanske ska börja med det, har alltid velat vara en trendsetter.... :banana

(Kom inte dragandes med kåpor som skyddar)

Stålmannendräkt?

Tänk vad vackert manteln skulle vaja i fartvinden...

Inte bara att det skyddar mot insekter o liknande så är man kanske med i nån hojklubb PotatoesMC, Bikerboyz, STHLM-MC osv...

Förr i tiden hade man en jeansväst, eller jeansjacka med avklippta armar. På denna så satt klubbloggan. Tyvärr så är ju jeansjacka inte så coolt, så munkjacka är den nya "jeansjackan".

På det sättet fyller den naturligtvis en viktig funktion. Traditioner är viktigare än man tror.

Last edited:
Jag fattar inte hur ni får på er tröjorna över, jag kan knappt få armarna över huvudet... Å andra sidan ska den väl vara någon storlek "för stor"
Jag kör med vindjacka över, vattentätt och vindtätt ... ska skaffa en ny lite tajtare tänkte jag (mindre luftmotstånd jue ).

Hade sweatshirt över skinstället i slutet på förra säsongen enbart för värmens skull. På skinnstället är det "stretchtyg" i armveck och under armarna så kvällsvinden letade sig in där och då blev det kallt. En sweatshirt över stoppade det värsta av kalldraget. En vindjacka hade ju varit optimalt, kanske ska leta upp en lämplig sådan.

Att få på sig tröjan över skinsstället var som du säger ett störe äventyr. Fick ta hjälp och kämpade trots det en bra stund. Ändå är den tröjan ordentligt stor men...

Hmm, mitt skinnställ är vit/svart, och inte fan lossar flugorna på 10sec med trasa. Har tvättat och skurat det vita i säkert ½ timme men får det inte rent.
Har dock aldrig kört med en sweater ovanpå. Kanske nåt att prova! Men den måste ju vara XXL typ?

edit: Iofs, vad är det fö nytta att hålla stället rent och fint om det inte syns?:va

Last edited:
Stålmannendräkt?

Tänk vad vackert manteln skulle vaja i fartvinden...

Förr i tiden hade man en jeansväst, eller jeansjacka med avklippta armar. På denna så satt klubbloggan. Tyvärr så är ju jeansjacka inte så coolt, så munkjacka är den nya "jeansjackan".

På det sättet fyller den naturligtvis en viktig funktion. Traditioner är viktigare än man tror.

Jo traditioner är viktiga o svåra att ta livet av..
Själv tycker jag det är snyggt med tröja över och så har jag ju en klubblogga på den så klart...

Apropå svårt att få på sig den.. Jag har dragkedja på min... *asg*

Hmm, mitt skinnställ är vit/svart, och inte fan lossar flugorna på 10sec med trasa. Har tvättat och skurat det vita i säkert ½ timme men får det inte rent.
Har dock aldrig kört med en sweater ovanpå. Kanske nåt att prova! Men den måste ju vara XXL typ?

Man får tvätta snabbt. Väntar man så sitter det som fasen. Fick en stor jäkla "krabba" på min vita framfälg för ett par år sen som Jag lät sitta. Fick inte bort skiten med bensindriven högtryck ens.

Jag ska börja ha slipover över skinnstället.

Angående att hålla värmen verkar det ju enklare att ha mer under stället än dra något över...

bara mode.

varför söker sig vuxna, tunnhåriga män till klubbtillhörigheten? Är det "vi e starkare än rom"-syndromet tro? "Vi kan slårom".

varför söker sig vuxna, tunnhåriga män till klubbtillhörigheten? Är det "vi e starkare än rom"-syndromet tro? "Vi kan slårom".

Det ska du nog fråga vuxna tunnhåriga män om???
:D

Jag har så många dåliga ursäkter för mina icke tröjjaöverpajjenpolare för att ha luvtröja över att det blir fånigt :tummenupp

Klart det är lite mode, men är det inte kul att alla inte åker runt i olika utstyrslar? istället för Berika, Berika, A-Star, Berika, Halvarsson, A-star möter man Nofx, knu**a snuten i brunögat text , rosa kitty logo och döskallar på folk? :hihi

Ok, om det nu skyddar mot insekter, varför ser man aldrig några bikers med långkalsonger utanpå skinnbrallorna...? Kanske ska börja med det, har alltid velat vara en trendsetter.... :banana

(Kom inte dragandes med kåpor som skyddar)

Har man spetsiga knäskålar så finns där ingen yta för flugorna att fastna. Inte med sporthojsittställningen iaf.

Ordentlig jacka över stället = funktionellt.

Tjocktröja över stället = mode.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...