Funderingar på glidare

Är dom riktigt små finns det ju med inbyggt skötbord också:

baby-on-board-panniers-motorcycle.jpg
 
Hej på er vänner. Det är så här att jag har funderingar på glidare men har svårt att bestämma mig då jag inte har någon alls erfarenhet av dem. Vad säger ni?
Suzuki LS Savage 650
Maruder
Intruder
Enda kravet är att den har sissy bar då jag ska köra barnen

finns det någon som kan skicka tips och länk på vad ni tycker vilken man skulle köpa
VN800 är en fin kamrat. Driftsäker, bättre drag än många andra i klassen, skön att köra, svänger helt ok och har en snygg motor med trevligt motorljud.
 
Är det någon särskild anledning till att du vill ha en med mindre kubik? Jag har kört både Virago 535, Kawa Vulcan 1500 och mina nuvarande Harley på 1.6 respektive 2.1 liter, och jag skulle absolut välja en V-twin med lite mer motor, åtminstone över en liter. Du får ut så otroligt mycket mer åkkomfort ur en hoj med lite mer bottenvrid, och inte minst mulligare ljud. Glidare i de flesta former är relativt tunga, trötta, svampiga och med undermåliga bromsar. Att då dessutom kombinera det med karaktären på en småkubikare, varva satan och växla stup i kvarten till tonerna av en surrig dammsugare, är inte roligt någonstans... Har du däremot lite motor med en trevlig ljudkaraktär så finns det ju vissa andra fördelar som väger upp glidarnas tråkigare särdrag, men det förutsätter ju lite att du gillar utseendet, ljudet och den gungiga gången till att börja med... Sen tycker jag också att utseendemässigt så tenderar hojarna med lite större motor att bli mer proportionerliga och i mitt tycke snyggare.

Jag föreslår Yamaha Dragstar 1100 eller Wildstar 1600:

Just I fallet Wildstar tycker jag att Yamaha lyckades riktigt bra, den ser ut som en glidare ska göra enligt mig. Kolla bara på motorn, den är snygg, ser proportionerlig ut i förhållande till tank och linjer i övrigt, den passar in och fyller ut sin plats helt enkelt. Och det ser rätt kaxigt ut med fläskiga stötstångstuber:
wildstar engine.jpg

Jämför det med Intruder 1400:
intruder engine.jpg
Motorn är hög, smal, tunn och naken, det ser bara oproportionerligt ut med den pluttiga tanken och högt bakparti med all luft under bakskärmen. Den är hög över tank och motor, låg över sadeln och sen hög igen över baken. Formspelet lirar liksom inte, den ser märkligt krumryggad ut som om den fått sig en knäck mitt på... :va

Och Savage är inte rätt någonstans:

savage engine 2.jpg
:zpy

En annan viktig aspekt är hur stor du själv är. Glidare med större motor tenderar att vara ganska mycket större överlag, är du lång så kanske du helt enkelt inte får plats på en liten glidare.
 
Last edited:
Eller en hoj du inte kommer att ångra, den heter Honda VTX 1800
eller Yamaha Warrior 1700.
Om tanken är att skjutsa småkids så vet jag inte om jag skulle rekommendera "powercruisers" som Warrior, VTX, Meanstreak med flera. Det fordrar nog en rejälare bönpall med ordentlig sissy än vad dessa hojar normalt försedda med... Men warrior är absolut en ball hoj, en sån har jag själv velat ha men snöade in på HD istället.
 
Om tanken är att skjutsa småkids så vet jag inte om jag skulle rekommendera "powercruisers" som Warrior, VTX, Meanstreak med flera. Det fordrar nog en rejälare bönpall med ordentlig sissy än vad dessa hojar normalt försedda med... Men warrior är absolut en ball hoj, en sån har jag själv velat ha men snöade in på HD istället.
Måste väl vara en rätt smal sak att beställa och skruva på.
 
Måste väl vara en rätt smal sak att beställa och skruva på.

Ja är det något som är bra med glidarsegmentet är det utbudet av skruva-på skit.

Vissa saker är ju oerhört praktiska och bra, men 80% är kromade döskallar, fejkade antenner med lysdioder och skit, men det finns mycket av det i alla fall
 
Måste väl vara en rätt smal sak att beställa och skruva på.
Vet inte hur mycket det finns just till powercruisers då de inte precis är avsedda att vara touringmaskiner, så utbudet av bekvämlighetstillbehör kan vara begränsat... Men vem vet. Ska man skjutsa på just en warrior skulle jag nog rekommendera både sissy och även en helt ny sadel då bönpallen på originalet är typ obefintlig. Wildstar däremot har ju jämförelsevis en skinnfåtölj monterad original :hihi Warrior är dessutom i runda slängar dubbelt så dyr som en Wildstar, och om man dessutom måste köpa till en ny sadel + sissy så springer det ju iväg lite...
 
Last edited:
Vet inte hur mycket det finns just till powercruisers då de inte precis är avsedda att vara touringmaskiner, så utbudet av bekvämlighetstillbehör kan vara begränsat... Men vem vet. Ska man skjutsa på just en warrior skulle jag nog rekommendera både sissy och även en helt ny sadel då bönpallen på originalet är typ obefintlig. Wildstar däremot har ju jämförelsevis en skinnfåtölj monterad original :hihi Warrior är dessutom i runda slängar dubbelt så dyr som en Wildstar, och om man dessutom måste köpa till en ny sadel + sissy så springer det ju iväg lite...
Ingen av dem är ju några effekvidunder, och många literklubbor har ju bönpall som får powercrusers att se ut som rena soffor i jämförelse, så sissy bar är väl mest för att ha nånstans att surra all packning. Och ska man bara köra runt en liten sväng och inte åka touring duger de väl ypperligt för passagerarstolen. :hihi
Vill man att de man skjutsar ska sitta bekvämt på ordentliga touringsvängar får man ju köpa Electra glide eller liknande atlantångare.
 
Ingen av dem är ju några effekvidunder, och många literklubbor har ju bönpall som får powercrusers att se ut som rena soffor i jämförelse, så sissy bar är väl mest för att ha nånstans att surra all packning. Och ska man bara köra runt en liten sväng och inte åka touring duger de väl ypperligt för passagerarstolen. :hihi
Vill man att de man skjutsar ska sitta bekvämt på ordentliga touringsvängar får man ju köpa Electra glide eller liknande atlantångare.
Så är det förvisso, jag tänkte mer på att TS ursprungliga fundering handlade om just det här med att skjutsa kids. Hade det bara varit fråga om att man vill ha en cool glidare så absolut, powercruisers helt klart ett bra förslag. Men om ett grundkrav är "den ska ha sissy då jag ska skjutsa barnen" och TS själv är inne på småkubikare så tänker jag att det är lite fel ände att börja i att föreslå en warrior... :gnissla

Jo, jag vet. Damen sover för det mesta när vi kör långt (Min Ultra är en variant av Electra Glide) :hihi
 
Last edited:
Om barnet kan hålla ett bastant grepp om föraren eller i hans jacka och då kan man skippa ryggstödet.
Fart är reglerbart på styrets högra sida så storleken på motorn kvittar.
Svenska hojåkare gillar kubik i massor och för eller senare så äger man en 1000+ hoj.
 
Om du tänker skjutsa barn så kan en begagnad skoter vara ett bra alternativ. Billig att köpa och enkel att göra sig av med skulle de tappa intresse. Dessutom kan du parkera överallt, tex på lekplatsen, utan att någon höjer på ögonbrynen. Gott om förvaring för saft, bullar, skötväska etc... Om du känner för att vara outlaw så kan du även köra på cykelbanor.
 
Last edited:
Jag har en VN 900. Större än en småglidare, mindre än en powercruiser. Power, not so much (50hk på 275kg). Men, den är ändå lättsvängd, jag har kört knix på gokartsbana med den, och det funkar ganska bra, om än inte så fort. Bekväm Mustang-sadel som jag köpte av Saarela.

Det är dessutom en billig hoj att äga och köra, helförsäkring helår 679kr, den tar ca 0,4l/mil, däcken håller hur länge som helst.

Det är faktiskt en trevlig maskin, även om jag kör lite mer med min BMW F800R.

IMG_5083.JPG
 
Om barnet kan hålla ett bastant grepp om föraren eller i hans jacka och då kan man skippa ryggstödet.
Fart är reglerbart på styrets högra sida så storleken på motorn kvittar.
Svenska hojåkare gillar kubik i massor och för eller senare så äger man en 1000+ hoj.
Det finns midjebälten för föraren med handtag på som passageraren kan håla sig i.
Förutsätter ju att barnet är stort nog att förstå varför.
Jag själv har svårt att förstå varför ungarna ska med på hoj alls, hur rättfärdigar man för sig själv att ungen skadade sig när jag gled ikull på en grusfläck?
 
Dragstar 1100 måste det finnas gott om det således fruktansvärt många när alla gubbar skulle ha glidare
 
Jag inledde hojåkandet med en glidare. Det jag saknade var möjligheten att avlasta vikten från ryggslutet så jag rekommenderar något med fotplattor eller ett överskott av fotpinnar.
 
Bra
Det finns midjebälten för föraren med handtag på som passageraren kan håla sig i.
Förutsätter ju att barnet är stort nog att förstå varför.
Jag själv har svårt att förstå varför ungarna ska med på hoj alls, hur rättfärdigar man för sig själv att ungen skadade sig när jag gled ikull på en grusfläck?
Bra sagt, barnet måste förstå varför det är viktigt att hålla i sig.
Tycker själv när man ser nåt smått bakom föraren om det är så väldigt lämpligt.
" Andra krockar men inte jag, eftersom jag är försiktig " Jo tjena.
 
Back
Top