Funderar på pickis

Är det bara jag som inte förstår hur fint det är att betala en smärre förmögenhet för en plastig amerikansk pickis med värdelösa utrymmen och en bränsletörs som är enorm samtidigt som soppan kostar över tian litern. :va

Vill du ha en kul bil att köra till vardags får du väl köpa en sådan och sen köra någon billig dragbil till racen.

Boris JR skrev:
2055580 Är det bara jag som inte förstår hur fint det är att betala en smärre förmögenhet för en plastig amerikansk pickis med värdelösa utrymmen och en bränsletörs som är enorm samtidigt som soppan kostar över tian litern. :va

Vill du ha en kul bil att köra till vardags får du väl köpa en sådan och sen köra någon billig dragbil till racen.

Hmm.. Benämningen plastig hamnar väl i sådana fall på en europeisk bil ?
Värdelösa utrymmen ? Vad menas ?

Sen kanske vissa föredrar komfort och utrustning istället för att sitta som en räka och tro att dörren är öppen när man kör pga. vägljudet ?

Jag iaf pröjsar gärna några kronor mer per mil för att åka riktigt bra i den. Jag antar att Swedies pickup kommer att färdas några bil till och från banan etc.

Jonathan skrev:
2055617 Hmm.. Benämningen plastig hamnar väl i sådana fall på en europeisk bil ?
Värdelösa utrymmen ? Vad menas ?

Sen kanske vissa föredrar komfort och utrustning istället för att sitta som en räka och tro att dörren är öppen när man kör pga. vägljudet ?

Jag iaf pröjsar gärna några kronor mer per mil för att åka riktigt bra i den. Jag antar att Swedies pickup kommer att färdas några bil till och från banan etc.

Många Europeiska bilar i motsvarande prisklass är absolut inte plastiga, ex om man överger konceptet med pickis och väljer annan bil så får man för samma pengar en Volvo v70 crosscountry (med fusk 4wd), man får helläder eljusterbara säten 200 häst i en trevlig lättrycksturbo och bra komfort. Dessutom anständig soppaförbrukning och bra andrahandsvärde, fast särledes rolig är den ju inte.

Jag menar att trots man köper en gigantisk koloss så får man tveksamt baksäte, och hur gör man om man behöver transportera bagage som inte tåler att köras på flaket? Sätt dig i en amerikansk halvmiljonspickis och börja klämma på inredningen åk sedan till din BMW/Audi/Volvo handlare och känn på deras halvmiljonkronersbilar.

Boris JR skrev:
2055631 Många Europeiska bilar i motsvarande prisklass är absolut inte plastiga, ex om man överger konceptet med pickis och väljer annan bil så får man för samma pengar en Volvo v70 crosscountry (med fusk 4wd), man får helläder eljusterbara säten 200 häst i en trevlig lättrycksturbo och bra komfort. Dessutom anständig soppaförbrukning och bra andrahandsvärde, fast särledes rolig är den ju inte.

Jag menar att trots man köper en gigantisk koloss så får man tveksamt baksäte, och hur gör man om man behöver transportera bagage som inte tåler att köras på flaket? Sätt dig i en amerikansk halvmiljonspickis och börja klämma på inredningen åk sedan till din BMW/Audi/Volvo handlare och känn på deras halvmiljonkronersbilar.

Jo iof, men du kan inte jämföra pickup och en kombibil från volvo. Det är som att jämföra äpplen med päron.
Ta en sprillans king cab och en sprillans Cheva S10 och jämför istället. Visst en stor prisski´llnad men om man bortser från den kan jag nästan garantera att man åker bättre i Chevan än i Nissan.

Men nu ska vi inte förstöra Swedies tråd här.

Tjaa, lite beror på hur du kör, men olastad och normalt tempo så kanske 1,2-1,5 l/mil ?

En fråga om bilar från tyskland.

Går det att köpa en bil i tyskland som är USA-importerad dit? Eller måste det vara en helt tysksåld bil på något sätt?

ÄDITH!

JAg vet inte allt om bilar, men när man plockar hem en bil från tyskland så måste den typbesiktigas och gå igenom krav på ljud och utsläpp eller?

Last edited:
Swedie skrev:
2055674 En fråga om bilar från tyskland.

Går det att köpa en bil i tyskland som är USA-importerad dit? Eller måste det vara en helt tysksåld bil på något sätt?

Det skall räcka med att den är godkänd i ett Eu land för att den skall bli godkänd i alla, i teorin ivf. Verkligheten är lite bistrare framförallt om fordonet har en massa dispenser i regbeviset då den importerats ex som flyttgods, SPB kräver att fordonet är i orginalskick dvs inget får vara ändrat från orginalutförandet soåsom bilen är typad i EU.
Slutsats: Skippa flyttgods samt bilar som är ombyggda, inga häftiga sidepipes och bullriga avgasystem med racekattar du kommer ha nog med problem ändå.

sEiKo skrev:
2055532 Det var inte en vw taro. Det var en mitsubishi hilux 4x4 diesel.
Om dom nu inte gjort fler program i den stilen.

TOYOTA Hi Lux :fatta!

Tåbbä skrev:
2055876 Det är ju samma bil som VW Taro, bara emblemen som skiljer :mad:
Men inte dessto mindre var det en Hi lux i avsnittet av topgear som nämndes.

Boris JR skrev:
2055631 Många Europeiska bilar i motsvarande prisklass är absolut inte plastiga, ex om man överger konceptet med pickis och väljer annan bil så får man för samma pengar en Volvo v70 crosscountry (med fusk 4wd), man får helläder eljusterbara säten 200 häst i en trevlig lättrycksturbo och bra komfort. Dessutom anständig soppaförbrukning och bra andrahandsvärde, fast särledes rolig är den ju inte.

Prova gärna att lasta en pall med marktegel och tio säckar cement i i V70:n, jag har en av varje och gillar bägge.

Köp en cheva pickup med 6.5 l dieseln. så åker du ganska billigt också!

Jonathan skrev:
2055143
Men om du nu bortser lite från ekonomin och årsmodellen så finns det bara en pickup du kan ha, Chevrolet 454SS.
Har du en gång åkt i en sådan kommer du vilja ha en, garanterat!

Otroligt sköna. Hade en sån förra sommaren, minst 2 liter milen vid lugn landsvägskörning.

Men toppade 200 och gjorde 0-100 på under 7 sekunder original så...

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
2056395 Otroligt sköna. Hade en sån förra sommaren, minst 2 liter milen vid lugn landsvägskörning.

Men toppade 200 och gjorde 0-100 på under 7 sekunder original så...

//jaG

Va, har du sålt den !?
Det kan man inte göra :hihi

En nackdel är att dom är så lätta i bak...

Boris JR skrev:
2055580 Är det bara jag som inte förstår hur fint det är att betala en smärre förmögenhet för en plastig amerikansk pickis med värdelösa utrymmen och en bränsletörs som är enorm samtidigt som soppan kostar över tian litern. :va

Personligen tycker jag pickuper är oerhört överskattade, men det var ju inte vad tråden handlar om.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg