Funderar på pickis

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Tjo!
Jo, så här är det. Jag finner för tillfället en Pickup ypperligt bekvämligt för mina sportiga aktiviteter.

Vad kan ni rekommendera?
Det ska vara 98 o frammåt iaf. Behöver lite standard på grejerna.
Max 120-130k.

Behöver kunna dra ett 1500kg (klassat så) släp med B eller BE kort (troligen BE krävs).
Helst manuell låda, men automat får funka om det är bra motor.

Vad jag lite lätt tittat på är följande:
Chevrolet S10
Ford F150 (med stor motor)

Men jag kan ju ha missat några uppenbara bilar? Vad jag vill ha tips om är bra pickuper med stark motor som klarar släpet. Dock inte för stor motor, vill ha liiiiiite ekonomi iaf.

Jag vill att de ska se bra ut oxå. Taekk!

(inga tips om att köpa buss/skåpbil! pickis gäller just nu!)

Last edited:
Av de valen du har ovan skulle jag ha valt Chevan hur lätt som helst.
Säkerligen väldigt lättmekad och finns nästan obegränsat med delar till humana priser.

Men om du nu bortser lite från ekonomin och årsmodellen så finns det bara en pickup du kan ha, Chevrolet 454SS.
Har du en gång åkt i en sådan kommer du vilja ha en, garanterat!

Jonathan skrev:
2055143 Av de valen du har ovan skulle jag ha valt Chevan hur lätt som helst.
Säkerligen väldigt lättmekad och finns nästan obegränsat med delar till humana priser.

Men om du nu bortser lite från ekonomin och årsmodellen så finns det bara en pickup du kan ha, Chevrolet 454SS.
Har du en gång åkt i en sådan kommer du vilja ha en, garanterat!
mottar gärna tips om andra bilmärken och modeller.

Swedie skrev:
2055190 mottar gärna tips om andra bilmärken och modeller.

Jo, men det blir nog svårt att hitta en Europeisk/tysk/japansk pickup med dina specifikationer tror jag tyvärr, iom att den lär vara tvungen att dra såpass tungt.

Här hittade jag en riktigt fin S10

http://www.blocket.se/vi/7657069.htm?ca=10_s

Lågmilad, nybesiktigad, mycket extrautrustning, du åker som en kung etc.
Listan kan göras lång.

spelar det roll om det är 2-WD eller 4-WD??
Dodge har ju ett gäng, får dra tungt ochså.
Ford F150 kan du lägga ner tankarna på, bara skräp och du får inte dra något med dom. det är bättre bromsar på en Fiat 127!!!
Cheva funkar bra det med..
men nackdelen med alla dessa är väl att dom flesta är V8:or i amerikanare..
Personligen så gillar jag Nissan Kingcab av nyare mod. eller Mitsubishi L200, fina motorer både i bensin och diesel och finns i 2 och 4-wd....

lite mer att tänka på=)

Beror också lite på vad du värdesätter Johnny.
Komfort eller om den ska dra så absolut lite som möjligt ?

Jag har åkt i en -01:as King Cab från Tierp till Solvalla, alltså runt 12 mil ungefär. Det var bland det värsta jag varit med om i en ny bil. Fy fan.

Eftersom dom vill ha en sån hög markfrigång och att den ska vara så låg som möjligt på dessa bilar så har dom höjt upp golv och chassi ganska mycket men kupèn i sig är ganska låg i tak.
Alltså sitter man nästan på golvet i stolar som ger en träsmak efter 5 mil.
Sen känns bilen i sig väldigt plastig och billigt gjord, men sen kostar den därefter också såklart.

Jonathan skrev:
2055196 Jo, men det blir nog svårt att hitta en Europeisk/tysk/japansk pickup med dina specifikationer tror jag tyvärr, iom att den lär vara tvungen att dra såpass tungt.

Det finns väl ingen japanpickis som INTE får dra minst 1500 kg?

Däremot kan man fett glömma att få dra det på B, IAF innan EU´s nya regler slår igenom, jag har googlat som fan efter vad som kommer att gälla då jag själv har behov av att dra tungt på B-behörighet (husvagn och biltrailer).

Först ville EU att alla skulle behöva särskilt körkort för att dra allt tyngre än 750kg (som du redan i dag får dra med tunga bilar och B kort)
Men sedan lyckades tydligen Sverige få en ändring, eftersom vi har massor med husvagnar och hästsläpar (fler än i övriga EU länder tydligen).

Det måste fan vara första gången vi har velat ha liberalare lagar än övriga EU.

GuW skrev:
2055305 Det finns väl ingen japanpickis som INTE får dra minst 1500 kg?

Däremot kan man fett glömma att få dra det på B, IAF innan EU´s nya regler slår igenom, jag har googlat som fan efter vad som kommer att gälla då jag själv har behov av att dra tungt på B-behörighet (husvagn och biltrailer).

Först ville EU att alla skulle behöva särskilt körkort för att dra allt tyngre än 750kg (som du redan i dag får dra med tunga bilar och B kort)
Men sedan lyckades tydligen Sverige få en ändring, eftersom vi har massor med husvagnar och hästsläpar (fler än i övriga EU länder tydligen).

Det måste fan vara första gången vi har velat ha liberalare lagar än övriga EU.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=563003&from=rss

Blue skrev:

Tack, det var ungefär det där jag letade, men jag letade på olika EU informationsssidor eftersom förslaget var så pass nytt.
Jag tar gärna en dags utbildning eller ett prov, jag har dragit biltrailers sedan jag tog körkortet och har fått lära mig själv den hårda vägen.
På senare år har jag skaffat husvagn, och jösses vad man ser många på olika campingar som inte kan backa sina ekipage.

Jag har tom fått gå ut och hjälpa en stackare som hade backat fast sin husvagn mellan två träd och skadat vagnen rejält, han hade haft husvagn i 15 år....

Så visst, en kurs går jag med på :tummenupp

Både Toyotan och kincab är ju nästintill odödliga och får dra 1.5 ton ganska billiga i drift men är kanske sådär komfortabla...

Toyota Hilux är för dyr.
King Cab är oxå för dyr...

Kvar är amerikanska åbäkena.

Jag har själv en SUV V6 (dock 165 hästar eller så) just nu o kanske söker lite mer ompf i maskineriet.

Ser ut som att jag möjligen behöver ta mig till tyskland för att köpa bil.

Last edited:
Farsan köpte en VW Taro igår. 35k+moms för en 95:a, välskött osv.
Tydligen så är de ganska eftertraktade och får dra uppemot 1800-2000kg, dock väldigt hög så kanske svårt att lasta hojar på släpet

Undvik bensin-jänkare, de gör gigantiska hål i din plånbok.

Mitsubishi L200 -99 och framåt kanske?
http://www.blocket.se/vi/6613925.htm?ca=20_s
http://www.blocket.se/vi/7718129.htm?ca=20_s
http://www.blocket.se/vi/7730722.htm?ca=20_s

EDIT: Glöm allt jag skrev ovanstående, köp en sånhär: http://www.blocket.se/vi/7718379.htm?ca=20_s :drool

Last edited:
ni har väl sett top gear när de försöker ta livet av en vw taro! Sänker den eldar upp den osv! verkar vara en odödlig sak.
//h-street

h-street skrev:
2055500 ni har väl sett top gear när de försöker ta livet av en vw taro! Sänker den eldar upp den osv! verkar vara en odödlig sak.
//h-street
Det var inte en vw taro. Det var en mitsubishi hilux 4x4 diesel.
Om dom nu inte gjort fler program i den stilen.

Kamikaze kid skrev:
2055518 Ja du...

En Dodge Dakota -90 skulle helt klart vara ett bra alternativ.
Klart prisvärt objekt finns.

Kolla nedan. :tummenupp
den ska vara privatbil oxå, så jag vill ha lite bättre standard. tack

cheva 1500 extended funkar skitbra med två hojar på vet dock inte hur mycket man får dra.

100_1328%20(Medium).jpg

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...