Funderar på o köpa ny bil o har svårt o bestämma mig

Mondeo ST220 är säkert en rolig bil, men det va ju det där med att kunna köra soppasnålt om man vill... :rolleyes:

Har kört Skoda RS tidigare, tyckte väll att den va schysst. Gigantiskt lastutrymme bland annat. Men den är som sagt inte snygg på en fläck....

Har ägt en T4:a -98 (sedan) och den va jag grymt nöjd med vad det gäller bensinförbrukning och komfort. Visst hade den halvrutten väghållning men eftersom jag för det mesta kör relativt lugnt med bilen (brukar snitta 120 på både 70, 90 och 110 vägar) så behöver jag inte ha nån gocart heller.

Det som talar för Audi i jämförelse med V40 är följande:

* Kvalitétskänslan är överlägsen i Audin
* Lite mer status att åka Audi än volvo (fjantigt kanske, men köper man ny bil för en massa pengar är det inte helt oviktigt tycker jag)
* Bättre rostskydd i Audin
* Bättre lastutrymme i A4 eftersom volvo lyckats få dit en tröskel bak i volvon.
* snyggare än V40

Det som talar för V40 T4:

* Billigare i inköp, får en nyare bil som gått kortare om jag köper volvo för 150´
* Har tillräckligt med effekt, Audin skulle jag garanterat chippa och det kostar ca 8000:-
* Verkar som om V40 av dom sista årsmodellerna 02-04 har väldigt få fel, brukar ju vara så i slutet av en modellserie. Har dock läst om en del som drabbats av rost på sina 2-3 år gamla bilar.
* Trots att Audin är snyggare så hör ju V40 helt klart till en av dom snyggaste kombimodellerna.

Ähh, det vettefan. Ska ta o provköra en V40 T4 imorgon, va ju ett par år sedan jag hade min. Dessutom sägs det att Fas 2 (-01 och framåt) ska gå bra mycket bättre än min -98, och då tyckte jag ändå att den jag hade gick hur fint som helst.

sweborn skrev:
Trådskaparen verkar vilja ha en bil som inte äter framvagnskomponenter :7peta

Min äter ingenting :va Men jag har ju de nyare bärarmarna i alu, vilket nog de flesta e46 har numera. Tycker att alla är för inne på bilar som driver i fel ände :confused:

BMW 328 lät som en bil som blir svårt att få ner förbrukningen under 1 L/mil på. Sen tycker jag BMW har så extremt tråkiga instrumenteringar, ser ut som en bil från tidigt -90 tal.

jag skulle köpt en Audi A4...kör själv en Ts från 99 men hade gärna vilja ha en -03 -4 nåt....köp en 163hk och ett chip+avgas+luftfilter så har du väl 220hk iaf... :tummenupp
Eller vafan...köp en -01 S4, chippa sen har du lite drygt 320 hk... :yoparty

MackeNo1 skrev:
BMW 328 lät som en bil som blir svårt att få ner förbrukningen under 1 L/mil på. Sen tycker jag BMW har så extremt tråkiga instrumenteringar, ser ut som en bil från tidigt -90 tal.

0,85 i 140 brukar färddatorn visa, och runt 0,9 i snitt om man inte vrålgasar.Smaken är ju olika, jag gillar BMWs instrumentering och inredning just för enkelheten och funktionen. Gillar du körglada bilar så ta en provtur.

Vectra GTS 2.0T, en riktig outsider som är snygg, går bra, och är snål i förhållande till effekten.

För min egen del skulle jag aldrig köpa en V40 T4. Det känns ungefär som att sätta en R1-motor på en Puch Florida..... :3freak Men det är ju bara mina 50 cents, som det så vackert brukar heta.

Aero skrev:
Vectra GTS 2.0T, en riktig outsider som är snygg, går bra, och är snål i förhållande till effekten.

För min egen del skulle jag aldrig köpa en V40 T4. Det känns ungefär som att sätta en R1-motor på en Puch Florida..... :3freak Men det är ju bara mina 50 cents, som det så vackert brukar heta.

2,0T hittar man inte för runt 150 000:-, i den prisklassen ligger 2,2 motorn på drygt 150hk. Skulle tro att det är mer eller mindre exakt samma motor som sitter i min bil... Näe, nån opel vectra blir det inte. Men tack för tipset :)

Vad det gäller T4:an så har den helt annan växellåda och andra komponenter i motorn jämfört med en "vanlig" s40. Väghållningen är inte den bästa kanske, men jag kör som sagt relativt lugnt och behöver inte ha nån värsting.

Dessutom känns det minst lika mycket som en R1-motor i en Puch Florida när man trycker i en 200hk motor i en Opel :tungan (Vet vad jag pratar om för jag kör ju Åpel själv.. :D )

Varför inte en saab 9-5 2.3t ?

+ Onödig noja för motorn vilket gör att priserna gå ner.
Är motorn skött rätt så håller den ,dessutom så har dem
flesta förlängd motorgaranti.

+ Lätt trimmade motorer (Billigt att ha kul)

Väghållningen är bra men jag skulle bytt
till Aerofjädrarna då är den helt ok.

Hade inte valt en 9-3 (98-02)
För att det är en tråkig bil när det svänger.
Understyr som en pråm i mjuksnö :va

Om det är familjebil du skall ha?
Annars köp en Impreza GT , fast den är lite gammal.

+ Impreza WRX-02 Fast då har den grodögon och 03:an är för dyr.
+ Civic Type R .. Last utrymme?

Nej kom inte på nå mer på rak arm,
Over & Out

2fast2c skrev:
Varför inte en saab 9-5 2.3t ?

+ Onödig noja för motorn vilket gör att priserna gå ner.
Är motorn skött rätt så håller den ,dessutom så har dem
flesta förlängd motorgaranti.

+ Lätt trimmade motorer (Billigt att ha kul)

Väghållningen är bra men jag skulle bytt
till Aerofjädrarna då är den helt ok.

Nej kom inte på nå mer på rak arm,
Over & Out

word!!!

edit: MIN!!

Bifogat

• SAAB 1.JPG
    SAAB 1.JPG
    133.8 KB · Visningar: 56
Last edited:
9-5 2.3t är hundbussen nr 1, skitfin bil och åka/köra.

Last edited:
För 150K skulle jag lätt köpa en Civic Type-R. Lasta får man väl göra i polarens bil man lånar eller nått.
Eller köpt två bilar, en skruttig golfdiesel och en bakhjulsdriven turbomatad lekbil.

Mingves skrev:
Ojojojoj, det är en fin bil det......

.....men så har ju Mingves varit med och skapat elsystemet i den oxå.....

Jaha, va du även inblandad i 9-3 SS oxå?, för isf :fatta! :hihi

OLJEKYLD GSXR skrev:
Tycker att alla är för inne på bilar som driver i fel ände :confused:

Så det finns en insnöad bakhjulsdrifts-taliban kvar?

Jag minns debatterna under 70-80 talet mellan dom inbitna volvoåkarna (och övriga bilar med bakhjulsdrift) och Saabfolket (och övriga bilar med framhjulsdrift)

Det var rätt många Volvofanatiker som hävdade att volvo minsann aldrig skulle bygga en bil med framhjulsdrift, och om dom gjorde det så skulle dom minsann aldrig mer äga en volvo...
Dom sitter där och småmyser i sina trygga framhjulsdrivna bilar idag...

Det är väl helt enkelt så att hela branchen har insett att framhjulsdrift är överlägset, bakhjulsdrift hålls kvar av ren envishet hos ett fåtal, men inte i all evighet.

GuW skrev:
Så det finns en insnöad bakhjulsdrifts-taliban kvar?

Jag minns debatterna under 70-80 talet mellan dom inbitna volvoåkarna (och övriga bilar med bakhjulsdrift) och Saabfolket (och övriga bilar med framhjulsdrift)

Det var rätt många Volvofanatiker som hävdade att volvo minsann aldrig skulle bygga en bil med framhjulsdrift, och om dom gjorde det så skulle dom minsann aldrig mer äga en volvo...
Dom sitter där och småmyser i sina trygga framhjulsdrivna bilar idag...

Det är väl helt enkelt så att hela branchen har insett att framhjulsdrift är överlägset, bakhjulsdrift hålls kvar av ren envishet hos ett fåtal, men inte i all evighet.
Framhjulsdrift är bättre, men bakhjulsdrift är roligare! :banana

KalleNorton skrev:
Framhjulsdrift är bättre, men bakhjulsdrift är roligare! :banana

I tio minuter ungefär...

Jag vet inte ens om jag håller med om det, jag åker lika brett (om jag vill) men mycket fortare med framhjulsdrift, det gör de facto dom allra flesta människor.

Om man sätter två ovana förare i varsin bil på en isbana vinner framhjulsdrift 100 gånger av 100.
Om man sätter två vana förare i varsin bil på en isbana vinner fortfarande framhjulsdriften, men skillnaderna blir mindre.

Enda stället bakhjulsdrift är överlägset är dragracing, och eventuellt backtävlingar (beroende på vilken backe).
I viss asfaltracing på vissa banor likaså, men för blandad körning är framhjulsdrift överlägset.

När allt det är sagt, så skulle jag inte banga på att ha en Ascona/BMW/240 som busbil, men som enda bil blir det framhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet.
BMW bygger dessutom ganska roliga bilar/motorer så jag dissar inte den totalt!

som A3 ägare så kan jag inte säga annat än Audi!! ta en med quattro då också. så har du nått att se fram emot med vintern :D

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph