Funderar på o köpa ny bil o har svårt o bestämma mig

Nackdelen med Volvo S40 och V40 är ju att man måste vara kort för att köra dem.
Sambon är 191 cm och kan inte sitta rakt med skallen och ser in i taket på bilen istället för genom rutan.

Varför inte en VW Passat? En 1,8 T har 150 hästar, bra lastutrymme och de senare modellerna har ju inte haft problem med varken framvagn eller buller vad jag har hört. Vi har en 2001:a, köpt begagnad och den är jag skitnöjd med även om jag skulle vilja ha lite mer effekt. Det finns ju dock ganska många möjligheter att trimma dem, som tur var!
Dessutom är den inte speciellt törstig, vi kör lätt ganska långt under milen (cirka 0,8) även under stadskörning och än mindre blandat.

GuW skrev:
Enda stället bakhjulsdrift är överlägset är dragracing, och eventuellt backtävlingar (beroende på vilken backe).
I viss asfaltracing på vissa banor likaså, men för blandad körning är framhjulsdrift överlägset.

Vill minnas att Bmw körde med extra vikter i STCC som straff. :va

Sen så har väl dom flesta experter överens om att bakhjulsdrift tillåter mer kontroll över fordonet, sålänge man är beredd och parrerar eventuella sladdar.

Har även läst nånstans att det är billigare att tillverka framhjulsdrivna bilar. Man lyfter ju bara upp hela motor/drivlina/framvagn i chassit på en och samma gång.

Men framhjulsdrift är helt klart säkrast. Det är ju fronten som sticker iväg, så att man smäller med så mycket plåt mellan objektet och en själv som möjligt.

Av bilarna du refererar till har jag kört Skoda Octavia RS och Volvo S/V40 2.0T och T4:an.

INGA bilar jag rekommenderar. Skoda är billiga och du får relativt mycket utrustning för pengarna MEN bromsarna suger. Har kört den flertalet gånger och jag kan aldrig vänja mig vid bromsj-vlarna! Dom nyper hårdare än mormor på besök hos en 1-årig bebis. I motorvägsfart låter den för mycket.

S/V40 - alla modellerna håller förjäkla dålig kvalitétskänsla. Ruggigt! Känns som en nyare replika av Volvos felande modeller 400-serien. Plastig känsla och fruktansvärt sus i över 110km/h.

BMW har alltid gjort bra bilar även om vissa har problem med sina styrenheter. Annars är det en stark rekommendation. Nya bilar är alltid en förlustaffär och som det ser ut idag på marknaden så är det definitivt köparens marknad. Alla annonser som ligger ute sjunker med flera tusentals kronor för varje vecka som går.

Dessutom kan det kanske vara schysst och kolla på konsumentleasing-erbjudanden som bland annat VW har. Även Audi och Skoda har sådana då dom ligger i samma koncern.

Du "leasar" en bil i 36 månader och betalar en viss summa för den.

T.ex. Du plockar ut en helt ny VW Passat Variant 1.8T för 2595:- i månaden och då har du fria reparationer. Ingen kontantinsats krävs och du får köra 4500 mil på tre år.

Efter 36 månader lämnar du bara tillbaka bilen och byter till en ny eller skiter i det helt och hållet.

Kan vara värt att fundera på...

Total kreditkostnad för bilen under 3 år är runt 90 000:-.

Lycka till!

Jag skulle välja en v40 2,0t o trimma ,dom går fint då

GuW skrev:
Så det finns en insnöad bakhjulsdrifts-taliban kvar?

Jag har kört framhjulsdrivet i 7 år innan jag köpte min 328, så jag vet inte om jag är taliban. Däremot älskar jag bilkörning och jag vill ha körglädje. BMW bygger bilar med 50/50 viktfördelning och den gångna vintern spenderades till 80% med urkopplad antispinn och antisladd, och jag dog inte :va Den styr dit man vill och börjar det kasa så styr man lite med gasen. Det är inte som att köra Volvo 940. För de som aldrig har hävt en sladd och aldrig kört bilen till mer än 40% av dess kapacitet känner sig nog mer hemma i en framhjulsdriven bil, å andra sidan så brukar folk snurra och åka av vägen med sånna med. Framhjulsdrivna bilar är i princip omöjliga att snurra med om man kan köra framhjulsdrift men folk i allmänhet brukar bara koppla ur och bli rädda och då snurrar även en sådan. Jag upplever inte bumsen som en sämre vinterbil än min Audi 100 som jag körde innan, och Audin är en fantastisk vintervagn. Framhjulsdrift må vara billigt att bygga och tryggt, men så värst skoj blir det sällan. Moderna bilar har ju små fiffiga saker som antispinn/sladd oavsett i vilken ände bilen driver, trots framhjulsdriftens totala överlägsenhet :brinnerup

Kommer ALDRIG köpa en framhjulsdriven bil iaf. :mad: Tacka vet jag bakhjulsdrift :) gillar man att köra är det inget snack om saken

Bifogat

• fwd.jpg
    fwd.jpg
    55 KB · Visningar: 34
OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag har kört framhjulsdrivet i 7 år innan jag köpte min 328, så jag vet inte om jag är taliban. Däremot älskar jag bilkörning och jag vill ha körglädje. BMW bygger bilar med 50/50 viktfördelning och den gångna vintern spenderades till 80% med urkopplad antispinn och antisladd, och jag dog inte :va Den styr dit man vill och börjar det kasa så styr man lite med gasen. Det är inte som att köra Volvo 940. För de som aldrig har hävt en sladd och aldrig kört bilen till mer än 40% av dess kapacitet känner sig nog mer hemma i en framhjulsdriven bil, å andra sidan så brukar folk snurra och åka av vägen med sånna med. Framhjulsdrivna bilar är i princip omöjliga att snurra med om man kan köra framhjulsdrift men folk i allmänhet brukar bara koppla ur och bli rädda och då snurrar även en sådan. Jag upplever inte bumsen som en sämre vinterbil än min Audi 100 som jag körde innan, och Audin är en fantastisk vintervagn. Framhjulsdrift må vara billigt att bygga och tryggt, men så värst skoj blir det sällan. Moderna bilar har ju små fiffiga saker som antispinn/sladd oavsett i vilken ände bilen driver, trots framhjulsdriftens totala överlägsenhet :brinnerup

PRecis därför jag nu precis har sålt min gamla mazda till förmån för en E36:a!
Lärde mig köra bil med bakhjulsdrift och har saknat det länge nog nu!

Dock aldrig haft en BMW, så det ska bli kul att se hur de funkar!
:banana

Jag skulle också köpt en 9-5:a - sitter nämligen inge bra i gamla 9-3 men det är ju från person till person :-)

campar skrev:
PRecis därför jag nu precis har sålt min gamla mazda till förmån för en E36:a!
Lärde mig köra bil med bakhjulsdrift och har saknat det länge nog nu!

Dock aldrig haft en BMW, så det ska bli kul att se hur de funkar!
:banana

Har tyvärr inte kört e36 tillräckligt mycket för att veta hur bra balanserad den är på vintern men troligen går den fint med, min e46 är ju som sagt rätt skoj :) Har kört en hel del e34 525 i både snö, väta och torrföre och den måste man provocera för att den ska sladda. Vad är det för morot i din?

OLJEKYLD GSXR skrev:
Har tyvärr inte kört e36 tillräckligt mycket för att veta hur bra balanserad den är på vintern men troligen går den fint med, min e46 är ju som sagt rätt skoj :) Har kört en hel del e34 525 i både snö, väta och torrföre och den måste man provocera för att den ska sladda. Vad är det för morot i din?
E36 är skitkul på vintern :) E39 är också kul :) men E30 är roligast. E30 M3 är så jävla kul året om men man vill inte ta ut en sån på vintern. Min E39 är lite jobbig på vintern vill bara spinna :tummenupp :tummenupp :yoparty

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra