Funderar på o köpa ny bil o har svårt o bestämma mig

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har haft Opeln i 1 år nu och som vanligt börjar man bli sugen på o byta... Har aldrig haft varken hoj eller bil mer än ett år, ledsnar alltid och vill prova nått nytt. Ingen billig vana direkt :rolleyes: Men det är ju bara o passa på innan man fått ungar för då lär man ju aldrig ha råd o byta varken bil eller hoj...

Idag har jag en Opel Astra Coupé Bertone -01 uttagen -02 som gått 5400 mil. Bilarna som jag funderar på o byta till är nån av följande: Audi A4 Avant 1,8t -02, Volvo V40 T4 -03, Skoda Octavia RS -03. D v s bilar för runt 150 000:- som har bättre lastmöjligheter än coupén jag har nu, lagom mycket effekt men ändå kan man köra relativt bensinsnålt om man vill det.

A4:an är ju onekligen en favorit, älskar inredningen och kvalitetskänslan i audi. Tyvärr verkar det som om det handlar just mest om en känsla när man läser om den i olika forum, väldigt många som har problem med framvagnen och olika el-fel. Skulle det bli en 1,8t så ska den chippas med BSR chip för att få ca 200hk..

T4:an har ju tillräckligt med effekt från fabrik och är dessutom precis i slutet av en modellserie vilket brukar betyda att bilen är väl genomarbetad och alla barnsjukdomar är borta (borde gälla för audin också isf....?). Tyvärr är den ju bra trist invändigt, känns inte så ungdomlig direkt.. Har dessutom ett ganska tveksamt rostskydd.

RS:en då? Där räcker det med o köpa halvkombin för att få ett gigantiskt lastutrymme. Effekten räcker ganska långt i den och vill man chippa så är det inte så dyrt. Ljusa säten som lätt blir skitiga och vill "noppa" sig är lite trist. Har ingen aning om hur kvalitén är på dessa bilar? Nån som har erfarenhet av det? Sitter ju förvisso vw och Audi delar i den, men man får vad man betalar för så det måste definitivt finnas skillnader i kvalité och rostskydd..
Tycker inte RS:en är så värst snygg och den har lite "jag är 20 år och kör skiten ur bilen" utstrålning..

Så vilken bil hade ni köpt och varför? Kom gärna med förslag på andra bilar som stämmer in på min beskrivning.

* Ej äldre än -02
* Gått max 8000 mil
* Effekt mellan 150-200hk
* Ska gå att köra på under 0,9 utan problem om man vill det (soppan é ju sjukt dyr)
* Bra lastmöjligheter
* Pris runt 150 000:-

SAAB 9-3 Aero kanske... Dom sista årsmodellerna håller bra kvalitet.
Eller Mazda 6 sport, 166hk ingen värsting men funkar väl, tycker dom är snygga.

Av dom 3 skulle jag rösta på volvon.
alternativt köpa en 2.0T med 160hk och chippa upp till 200hk. (bättre försäkringsmässigt)

Va ut o kollade på bilar igår, lutar fan åt Audi A4 måste jag säga. Älskar kvalitétskänslan och inredningen i den bilen.

MackeNo1 skrev:
Har haft Opeln i 1 år nu och som vanligt börjar man bli sugen på o byta... Har aldrig haft varken hoj eller bil mer än ett år, ledsnar alltid och vill prova nått nytt. Ingen billig vana direkt :rolleyes: Men det är ju bara o passa på innan man fått ungar för då lär man ju aldrig ha råd o byta varken bil eller hoj...

Idag har jag en Opel Astra Coupé Bertone -01 uttagen -02 som gått 5400 mil. Bilarna som jag funderar på o byta till är nån av följande: Audi A4 Avant 1,8t -02, Volvo V40 T4 -03, Skoda Octavia RS -03. D v s bilar för runt 150 000:- som har bättre lastmöjligheter än coupén jag har nu, lagom mycket effekt men ändå kan man köra relativt bensinsnålt om man vill det.

A4:an är ju onekligen en favorit, älskar inredningen och kvalitetskänslan i audi. Tyvärr verkar det som om det handlar just mest om en känsla när man läser om den i olika forum, väldigt många som har problem med framvagnen och olika el-fel. Skulle det bli en 1,8t så ska den chippas med BSR chip för att få ca 200hk..

T4:an har ju tillräckligt med effekt från fabrik och är dessutom precis i slutet av en modellserie vilket brukar betyda att bilen är väl genomarbetad och alla barnsjukdomar är borta (borde gälla för audin också isf....?). Tyvärr är den ju bra trist invändigt, känns inte så ungdomlig direkt.. Har dessutom ett ganska tveksamt rostskydd.

RS:en då? Där räcker det med o köpa halvkombin för att få ett gigantiskt lastutrymme. Effekten räcker ganska långt i den och vill man chippa så är det inte så dyrt. Ljusa säten som lätt blir skitiga och vill "noppa" sig är lite trist. Har ingen aning om hur kvalitén är på dessa bilar? Nån som har erfarenhet av det? Sitter ju förvisso vw och Audi delar i den, men man får vad man betalar för så det måste definitivt finnas skillnader i kvalité och rostskydd..
Tycker inte RS:en är så värst snygg och den har lite "jag är 20 år och kör skiten ur bilen" utstrålning..

Så vilken bil hade ni köpt och varför? Kom gärna med förslag på andra bilar som stämmer in på min beskrivning.

* Ej äldre än -02
* Gått max 8000 mil
* Effekt mellan 150-200hk
* Ska gå att köra på under 0,9 utan problem om man vill det (soppan é ju sjukt dyr)
* Bra lastmöjligheter
* Pris runt 150 000:-

Volvon är ju en papplåda i jämförelse.
Det är väl föregående A4-modell som haft mycket framvagnsproblem?
Har aldrig kört en Octavia RS, men eftersom A4 1.8T:s motorinstallation är ganska traktormässig går nog Skodan mjukare än A4:an, trots likvärdig motor.
Men Skodans andrahandsvärde är nog alldeles för bra nu, så jag hade valt A4:an.

Skulle hellre satsat på en lite äldre Audi eller likn som tappat mycket värde istället för en nästan ny Skoda som kommer falla desto mer.
Håller med om att BMW touring är vettigt. Särskilt om du gillar bakhjulsdrift :)

Annnars får du en riktigt fin Alfa 156 sportwagon för de pengarna.

skodan ser jävligt fin ut :)
lär säkert gå ganska bra oså.
känns som en ulv i fårakläder :yoparty

Jag har själv aldrig kört Skodan tyvärr, men fått det förklarat av en vän som ägde en sådan att det var som att köra en Jetta-86 utan dörrsidor. Dock bör alla skaffa sig en egen uppfattning, den lär ju gå bra iallafall.

Med tanke på att vi har haft 2st A4 1.8T i familjen, en 00 och en 02, den ena en quattro så skulle inte jag köpa en Audi. Pga, följande, mycket irriterande elfel t.ex elhissarna la ner, bakrutespolningen la ner, elspeglarna la ner på BÅDA bilarna. Ingen av bilarna hade gått mer än 7000 mil när dom såldes. För övrigt så åkte vi på framvagnsrep på 00:an samt 3 vattenpumpar på 02:an (på 5000mil)

Det tycker jag är för mycket på så pass nya sk premiumbilar.

An3Azz skrev:
Med tanke på att vi har haft 2st A4 1.8T i familjen, en 00 och en 02, den ena en quattro så skulle inte jag köpa en Audi. Pga, följande, mycket irriterande elfel t.ex elhissarna la ner, bakrutespolningen la ner, elspeglarna la ner på BÅDA bilarna. Ingen av bilarna hade gått mer än 7000 mil när dom såldes. För övrigt så åkte vi på framvagnsrep på 00:an samt 3 vattenpumpar på 02:an (på 5000mil)

Det tycker jag är för mycket på så pass nya sk premiumbilar.
Låter inte kul... Å andra sidan kan man ju ha otur med vilket bilmärke som helst. Men så mycket fel på en så pass dyr bil är trist.

Ska man slippa fel så får man väll köpa en Toyota, men hur kul är dom??

Jag går lite mot strömmen och rekomenderar Skodan.
Har kört en 04:a i bra många mil och har inte mkt negativt att säga om den bilen. Har inte varit några större fel på den under de 6500mil den gått, har iofs fått byta två hjullager, men det var pga fabrikationsfel i lagret, inte mkt att göra nåt åt.
De enda nackdelarna jag upptäckt är ett ganska kraftigt vägljud med orginaldäcken, det gick över vid däcksbyte.
Sen är inte motorkaraktären det roligaste avsnittet, men 1,8T motorn är ju välkänd för sin trista karaktär, där har du samma problem med Audin.
Problemet de haft med att sätena noppar är iaf åtgärdat på 04:na.

MackeNo1 skrev:
Låter inte kul... Å andra sidan kan man ju ha otur med vilket bilmärke som helst. Men så mycket fel på en så pass dyr bil är trist.

Ska man slippa fel så får man väll köpa en Toyota, men hur kul är dom??

Sant å andra sidan så åks det just nu flera Saab bland familjemedlemmar och dom har funkat felfritt än så länge. Köp V40, Octavian, lr 9-3 Turbo/Aero. Det skulle jag gjort, lr varför inte Mondeo ST220 lr vad dom nu heter.

Jag har en V40 T4 -03 och den duger, rolig att köra eftersom det finns hyffsad effekt (har iof 235hk i min). Tillräckligt bra lastförmåga för mina krav, har rätt bra kvalitè (bara spolarburken som pajat på min under 5700 mil). Mao en ganska bra "allroundbil" med ganska tråkig inredning.

+
Sköna stolar.
Bra effekt.
Hyffsat bra lastförmåga.
Sitter hyffsat i baksätet.
Säker.
Ganska bra bränsleförbrukning (inga problem att få den under 0,9 med lätt fot).
Billig.
Trimvänlig.
Ketchupeffekt

-
Ganska kass väghållning (löser man iof med fjäderbensstag och sänkningssats)
Ganska mycket buller (var iof mycket bättre med org-fälgarna)
Spårar mycket, speciellt under gaspådrag.
Svårt att få ner greppet i backen (ganska lätt framtill)
Knarrar en hel del från inredningen.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag har själv aldrig kört Skodan tyvärr, men fått det förklarat av en vän som ägde en sådan att det var som att köra en Jetta-86 utan dörrsidor. Dock bör alla skaffa sig en egen uppfattning, den lär ju gå bra iallafall.

Det var jag....
Och 180Hk är inte mycket att hurra för orginal..
Bra bromsar var det iallafall.. Jag hade iof en -02:a

Men ut och provkör och bilda dig en egen uppfattning...

Rasorblade skrev:
Köp en sådanhär!!

02:a 185hk
Ojojojoj, det är en fin bil det......

.....men så har ju Mingves varit med och skapat elsystemet i den oxå.....

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph