Ful hoj = långsam hoj?

Visserligen anar man ju ugglor i mossen när en av förarna ser ut att inte ha hunnit byta om efter ishockeyträningen, men jag blev ändå total överrumplad av utfallet när de här hojarna tävlade mot varandra:

Geometri......den däringa saken är så innihelvete icke geometrisk så alla andra cyklar får fulslag o förlorar.....
Tänk om nu detta är framtida Moto GP konceptet!!- variabel styresgeomtri för att klara även högervarv??
 
Ja moto 3 har väl snabbare kurvhastighet än Motogp hojarna så inte så konstigt detta heller.
 
Hur fan får han det greppet med så smala hjul, undrar vän av normal ordning??
Ser ut som han åker runt i en länsfåtölj, o lyckas hålla sig längs linjeringen i kurvorna..
 
Hög friktion i däcken och en glad och duktig förare!

Kan man offra lite på livslängden på däcken så duger smala däck ganska bra också.
 
Hur fan får han det greppet med så smala hjul, undrar vän av normal ordning??
Ser ut som han åker runt i en länsfåtölj, o lyckas hålla sig längs linjeringen i kurvorna..


Han får ett gott släpp när han är uppe och nosar på ettan.
Nästa varv är han ikapp igen, och lägger sig dikt an på insidan av ettan. Antar att det finns en anledning till hockeyutstyrseln...
 
Föraren med fulhojen lägger ner hojen mer än de andra, får släpp ett par gånger men klarar sig, kör maxat med den åkstilen (lägger ner hojen mer än kroppen) och de smalare däcken.
Supermotoförarna hänger inte alls och sporthojspiloterna tycker jag kan prestera bättre dvs högre fart , större nedlägg- utnyttja däckytan bättre.
Slutsats: Fulhojsföraren är skickligare på detta än övriga fältet. 3.03 Sporthojen släpper till på insidan och därmed är det klart.
 
Last edited:
Dom verkar ha ett handikappsystem där snabbaste föraren startar längst bak.
Det var väl 60 år sedan japanerna slutade köra speedway på kolstybb och gick över till asfalt. Det gick åt för många förare, tror det var 30 om året. Sen är det ju betting, och spelarna gillade inte att det hela tiden kom in nya förare som ersatte dom som dog. Så dom har 60 års erfarenhet av hur man ska bygga cyklar för den sortens racing. Och förare som kan den typen av banor.
Det enda förvånande är att sporthojarna gick såpass bra.
 
Fascinerande sport det där. Men blir ju lite som att flytta samma fält till en MotoGP-bana eller en motardbana. Där hade Autorace-hojen inte trivts något vidare.

Jag vill se en bäst av tre med olika bantyper!
 
Med den "gamla" logiken på sh.com om att ett större framhjul alltid är bättre så är det ju helt korrekt, flesta sporthojar har ju 17-tumshjul, denna hoj har säkert 21-tums hjul fram, större hjul fram = mycket bäääääättre ;P
 
Handväxlat oxo....jösses!!!!
Det där med däckbredd- smala däck kan prestera jävligt bra på en lätt o fin cykel, sen är det väl så att vi har zuuperfeta svålar på våra moppar pga vikt o styvhet i chassie o tusen andra orsaker med.

//jj
 
Kul race, dom är roliga Japanerna

Jag tror att utfallet beror på däcktemperatur och nedläggningsvinkel.

Ekipagen startar antagligen med kalla däck. Sporthojarna och motarderna har rejäla däck med stabil stomme ovh mycket gummi. De hinner inte få upp temperaturen på det korta racet. Vilket gör att de inte kan lägga ned hojarna ordentligt. Och det medför även att de inte når den större anliggningsytan som finns under kraftigare nedlägg.

"Plojhojen" kör tunna mönstrade däck som är så veka och med så lågt tryck att det nästan ser ut som punka. Dom däcken lär ju bilda massor med värme. De får upp arbetstemperatur på bara något varv. Vilket gör att däcken klibbar fast i underlaget rätt bra, trots att det är veka mönstrade tunna däck. Greppet blir bättre än för konkurrenternas kalla däck. Vilket medger en något högre kurvhastighet och vinst i racet.
 
Back
Top