Ful hoj = långsam hoj?

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
Visserligen anar man ju ugglor i mossen när en av förarna ser ut att inte ha hunnit byta om efter ishockeyträningen, men jag blev ändå total överrumplad av utfallet när de här hojarna tävlade mot varandra:

Geometri......den däringa saken är så innihelvete icke geometrisk så alla andra cyklar får fulslag o förlorar.....
Tänk om nu detta är framtida Moto GP konceptet!!- variabel styresgeomtri för att klara även högervarv🥳🥳
 

MickeZX7R

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
ZX7, CBR929RR, GSX-R750
Hur fan får han det greppet med så smala hjul, undrar vän av normal ordning??
Ser ut som han åker runt i en länsfåtölj, o lyckas hålla sig längs linjeringen i kurvorna..
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
FZR1000, ISR, SV650, Super Tenere
Hög friktion i däcken och en glad och duktig förare!

Kan man offra lite på livslängden på däcken så duger smala däck ganska bra också.
 

notrightrider

Gudomlig
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number - ANY number!
Hur fan får han det greppet med så smala hjul, undrar vän av normal ordning??
Ser ut som han åker runt i en länsfåtölj, o lyckas hålla sig längs linjeringen i kurvorna..


Han får ett gott släpp när han är uppe och nosar på ettan.
Nästa varv är han ikapp igen, och lägger sig dikt an på insidan av ettan. Antar att det finns en anledning till hockeyutstyrseln...
 

Zebra6

Medlem
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Föraren med fulhojen lägger ner hojen mer än de andra, får släpp ett par gånger men klarar sig, kör maxat med den åkstilen (lägger ner hojen mer än kroppen) och de smalare däcken.
Supermotoförarna hänger inte alls och sporthojspiloterna tycker jag kan prestera bättre dvs högre fart , större nedlägg- utnyttja däckytan bättre.
Slutsats: Fulhojsföraren är skickligare på detta än övriga fältet. 3.03 Sporthojen släpper till på insidan och därmed är det klart.
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
9 singlar och 4 par -44 till -13
Dom verkar ha ett handikappsystem där snabbaste föraren startar längst bak.
Det var väl 60 år sedan japanerna slutade köra speedway på kolstybb och gick över till asfalt. Det gick åt för många förare, tror det var 30 om året. Sen är det ju betting, och spelarna gillade inte att det hela tiden kom in nya förare som ersatte dom som dog. Så dom har 60 års erfarenhet av hur man ska bygga cyklar för den sortens racing. Och förare som kan den typen av banor.
Det enda förvånande är att sporthojarna gick såpass bra.
 

Wiseguy

Äntligen kan man ändra denna text..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46
Hoj
Yamaha XTZ660 Tenere, Honda CBR900RR Fireblade & en Honda CBR1100XX Blackbird
Inte så bra video, men ändå...
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Fascinerande sport det där. Men blir ju lite som att flytta samma fält till en MotoGP-bana eller en motardbana. Där hade Autorace-hojen inte trivts något vidare.

Jag vill se en bäst av tre med olika bantyper!
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Med den "gamla" logiken på sh.com om att ett större framhjul alltid är bättre så är det ju helt korrekt, flesta sporthojar har ju 17-tumshjul, denna hoj har säkert 21-tums hjul fram, större hjul fram = mycket bäääääättre ;P
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
Handväxlat oxo....jösses!!!!
Det där med däckbredd- smala däck kan prestera jävligt bra på en lätt o fin cykel, sen är det väl så att vi har zuuperfeta svålar på våra moppar pga vikt o styvhet i chassie o tusen andra orsaker med.

//jj
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Kul race, dom är roliga Japanerna

Jag tror att utfallet beror på däcktemperatur och nedläggningsvinkel.

Ekipagen startar antagligen med kalla däck. Sporthojarna och motarderna har rejäla däck med stabil stomme ovh mycket gummi. De hinner inte få upp temperaturen på det korta racet. Vilket gör att de inte kan lägga ned hojarna ordentligt. Och det medför även att de inte når den större anliggningsytan som finns under kraftigare nedlägg.

"Plojhojen" kör tunna mönstrade däck som är så veka och med så lågt tryck att det nästan ser ut som punka. Dom däcken lär ju bilda massor med värme. De får upp arbetstemperatur på bara något varv. Vilket gör att däcken klibbar fast i underlaget rätt bra, trots att det är veka mönstrade tunna däck. Greppet blir bättre än för konkurrenternas kalla däck. Vilket medger en något högre kurvhastighet och vinst i racet.
 
Nyheter
Provkörning: Triumph Bonneville T120 – Lugnande Pulser.

I vardagens stress, kontors...

Kawasakis 2022 MX-modeller

Kawasaki har presenterat fe...

Delta i World Adventure Week

World Adventure Week äger r...

Service hos Lillemans MC

Efter de första hundra mile...

Bildsvep från Ducatis bandag på Karlskoga

90 sugna Ducatister på plat...

Brad Binder förlänger med KTM

KTM:s första MotoGP-racevin...

Jämförelsetest Indian FTR 1200 S, gammal mot ny

Indian FTR S årsmodell 2019...

Vinnarna från Custom Bike Show

Anders Göth ställde ut fler...

Snabbare leveranser och fler upplevelser hos Touratech

Under 15 år har Touratech N...

Genomtänkt för touring!

Dainese har tillverkat mc-k...

Top