Frukostalternativ isf bröd?

Tackar för expertpanelens godhjärtade tips!

Dock är det sädesslag i 90% av alla förslagen, så jag får grubbla vidare.
Visst hade jag föredragit ett par stekta ägg och skinka till frukost, men vem har tiden på morgonen?

Hm. Inga kolhydrater, fett, ägg eller socker.
Och inte förbereda.
Då är det väl bara yoghurt/fil med ev färsk frukt/bär kvar?

Sen finns proteinbröd, low-carb bröd om du fortfarande vill ha mackor men inte kolisar.

Fil/yoghurt, kvarg, prottedrink, keso?
Eller köttbiten som blev kvar från igår.

Hm. Inga kolhydrater, fett, ägg eller socker.
Och inte förbereda.
Då är det väl bara yoghurt/fil med ev färsk frukt/bär kvar?

Sen finns proteinbröd, low-carb bröd om du fortfarande vill ha mackor men inte kolisar.
- Mindre fett, brödprodukter och socker, inte total avsaknad av dem.
Men visst är det en kräsen meny jag listar. Snabb, nyttig och god är ofta det svåraste konceptet att nå.

Fil/yoghurt, kvarg, prottedrink, keso?
Eller köttbiten som blev kvar från igår.
- Ja jag har provat kvarg och prottedrink. Enda problemet med dem är att det blir väldigt lite variation över tid. Man byter ju liksom inte pålägg när man tröttnat.

- Mindre fett, brödprodukter och socker, inte total avsaknad av dem.
Men visst är det en kräsen meny jag listar. Snabb, nyttig och god är ofta det svåraste konceptet att nå.
När jag körde LCHF som värst körde jag rester från middagen före som frukost dom dagar jag åt frukost.
Blev bra variation och 2 min i micron gick snabbt.
Men passar nog inte alla...

- Ja men jag tror inte att 5-6 ägg varje morgon är bra för kolesterolvärdet : )
Det är väl mer hur pass genetiskt disponerad man är. Själv en smällfet gubbe som knappt kan förflytta sig till toan utan att flåsa hade perfekta nyttiga och dåligt kolesterolvärden i höstas, precis i mitten av det braiga spannet. Äter ägg.

- Majskakor ja..men frågan är hur de smakar. Hm..
Din kvällsmat är säkert bra, men ha alla de ingredienserna hemma året runt.
Majskakor med smör smakar som popcorn ?
Äggen, steker jag ett gäng i förväg och har i kylen för annars smälter smöret och blir bara kladd.

271647785_630959491339203_7629691586881529509_n.jpg

Och min hemgjorda müsli är enkel, dom grejerna finns på ganska stor påse i dom flesta affärer och sen häller jag upp dom såhär och har i en liten låda.

272226932_1067398767169294_2040049891648025017_n.jpg

Det är väl mer hur pass genetiskt disponerad man är. Själv en smällfet gubbe som knappt kan förflytta sig till toan utan att flåsa hade perfekta nyttiga och dåligt kolesterolvärden i höstas, precis i mitten av det braiga spannet. Äter ägg.
- Jag äter också ägg o har vettiga värden. Men när jag gör äggröra på 5-6 ägg, har jag bara 3 av gulorna med.

När jag körde LCHF som värst körde jag rester från middagen före som frukost dom dagar jag åt frukost.
Blev bra variation och 2 min i micron gick snabbt.
Men passar nog inte alla...
- Det passar nog många, men jag som är särbo lagar ingen middag. Äter lunch på jobbet och sedan enklare kvällsmat:ar efter träningen på kvällen.

Jag som tycker gröt är förjäkla äckligt och inte orkar bre mackor på morgonen äter fil och flingor. Kanske diskvalificeras på punkten sädesslag, men tror iaf inte mina bran flakes är så illa ändå mtp sockerinnehåll och annat.
Man tror gärna det. Men exempelvis kan inte diabetiker äta Bran Flakes eftersom dom innehåller så mycket som 20% socker. Jämför med kalaspuffar som har 29%. Så det är inte riktigt så hälsosamt som dom vill få det att framstå även om det naturligtvis inte är någon katastrof.

- Ja men jag tror inte att 5-6 ägg varje morgon är bra för kolesterolvärdet : )
På vilket sätt skulle ägg ha någon katastrofal påverkan på kolesterolvärdet????
drygt 70% av kolesterolet produceras av kroppen själv. mindre än 30% kommer från maten.
Det är endast ett fåtal av undertyperna av kolesterol som har ens en svag koppling till hjärt och kärlsjukdomar och dom typerna bildas av kroppen själv om man äter mycket socker eller väldigt snabba kolhydrater. Dom kommer med andra ord inte från kosten som sådan.
Dvs ägg har inte någon större effekt på blodkolesterol och definitivt ingen som helst påverkan på dom undertyper som kan ha någon koppling till hjärt-kärlsjukdomar.

På vilket sätt skulle ägg ha någon katastrofal påverkan på kolesterolvärdet????
drygt 70% av kolesterolet produceras av kroppen själv. mindre än 30% kommer från maten.
Det är endast ett fåtal av undertyperna av kolesterol som har ens en svag koppling till hjärt och kärlsjukdomar och dom typerna bildas av kroppen själv om man äter mycket socker eller väldigt snabba kolhydrater. Dom kommer med andra ord inte från kosten som sådan.
Dvs ägg har inte någon större effekt på blodkolesterol och definitivt ingen som helst påverkan på dom undertyper som kan ha någon koppling till hjärt-kärlsjukdomar.
- http://www.lakareforframtiden.se/nya-ron/samband-mellan-agg-kolesterol-och-hjartkarlsjukdom/

Man tror gärna det. Men exempelvis kan inte diabetiker äta Bran Flakes eftersom dom innehåller så mycket som 20% socker. Jämför med kalaspuffar som har 29%. Så det är inte riktigt så hälsosamt som dom vill få det att framstå även om det naturligtvis inte är någon katastrof.
Nä, jag genomskådar nog det, "ingen katastrof" är väl vad jag siktar på jmf ännu sämre alternativ just där. Och äter inte så mycket rent socker annars. Oavsett så blev det ju dissat av andra skäl. :D

Nä, jag genomskådar nog det, "ingen katastrof" är väl vad jag siktar på jmf ännu sämre alternativ just där. Och äter inte så mycket rent socker annars. Oavsett så blev det ju dissat av andra skäl. :D
Nej. Lite Bran flakes till frukost för någon som inte har diabetes är nog inget problem om man inte lever resten av dagen på snickers och liknande men då är det fortfarande inte bran flakes som är problemet.

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna