Front wheel travel

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Mäts det vertikalt eller längs gaffelbensvinkeln?
 
Nu verkar ju inte TS vara en anhängare av gängse branschtermer, men jag skulle nog hävda att ”front wheel travel” och ”rear wheel travel” avser respektive hjuls slaglängd vertikalt mot marken. Alltså vad som händer vid däckets kontaktyta.

Till skillnad från ”front fork travel” och ”shock absorber travel”. Ungefär så som en del grälar om vilket försprång som är det rätta, ”real trail” eller ”ground trail”.
 
Nu verkar ju inte TS vara en anhängare av gängse branschtermer, men jag skulle nog hävda att ”front wheel travel” och ”rear wheel travel” avser respektive hjuls slaglängd vertikalt mot marken. Alltså vad som händer vid däckets kontaktyta.

Till skillnad från ”front fork travel” och ”shock absorber travel”. Ungefär så som en del grälar om vilket försprång som är det rätta, ”real trail” eller ”ground trail”.
Det kan ju omöjligt vara en diskussion som pöbeln (a.k.a anhängare av ground trail) kan vinna?
 
Det kan ju omöjligt vara en diskussion som pöbeln (a.k.a anhängare av ground trail) kan vinna?

Båda har sin plats i chassiedynamiken, trots att skillnaden bara är en enkel multiplikation med sinus av en vinkel.

I de allra flesta fall utgår chassiedynamiken från vad som händer vid däckets kontaktyta på plan mark. Således definieras hjul- och hjulaxelslag som vertikala mot marken, precis som de fjäderkonstanter som kan räknas om från enskilda framgaffel- och stötdämparfjädrar till en fjäderkonstant vid däckets kontaktyta (och då följdaktligen kallas "wheel spring rate").

Jag tror förvisso inte att Systeme International har en officiell standard för motorcykelns chassiedynamik, men så har det i alla fall varit i merparten av den litteratur och alla chassieprogram som jag har jobbat med. Sedan är det naturligtvis inte ett dugg praktiskt att mäta sitt häng fram vertikalt mot marken när man bara kan köra in ett skjutmått mellan framgaffelns dammskrapa och bottenstycke.
 
Jag googlade lite och det finns två svar, precis som Alatalo säger.
Det intressanta borde ju ändå vara användbar slaglängd vilket inte alltid är vad det står i databladet, speciellt i mountainbike världen där jag nördar ner mig😄
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top