Friluftstråden

Ingen som hittat ett uppblåsbart liggunderlag typ Exped som är bredare än LW-varianten? De är 65 cm breda, jag hade velat ha kanske 80 cm.

Bjuder på stämningsfull bild från en veckas MC-camping före midsommar.

d9849ba758df9d535264510fdadbbada.jpg

Med vänlig hälsning,

Sea to Summit brukar ha en del olika storlekar.

Velat för länge med mitt sovsäcksinköp nu så det slutade med ett impulsköp.
Är detta en vettig säck, eller gjorde jag något dumt nu?

För priset sannolikt riktigt bra!

Med vänlig hälsning,

Bergans är oftast bra saker.
Den där duger tidig sommar till höst om du undviker kalfjället.
Man bör ha ett värmeställ med att sova i om kylan slår till eller man är frusen av sig.
Och det är skönare att krypa ur säcken i ett underställ och få igång kroppen på morgonen.

En sån har jag. Riktig skön 👍

Jag tror det är lätt att hamna i något modus att det är viktigt med exakt vad man har. Jag var där själv.
Viktigt är basic saker som att ha torrt, underställ, bra på fötterna, extra strumpor, osv. Inte exakt vad det är för fyllning i sovsäcken, tjocklek på liggunderlag, osv

Som med så mycket annat, man gör en analys av vad man kan förvänta sig för miljö och händelser och lägger på en säkerhetsmarginal på det och så tar man med utrustning baserat på resultatet.

Oavsett, det är den säcken du köpt så det är den du har att spela med. Prova den, känn efter hur den är med din kropp och olika liggunderlag, testa dig fram vad du behöver sova i, gör empiriska försök huruvida du behöver en kudde, finn ut vid vilken temperatur du sover gott med mössa.
Till slut vet du mer om den sovsäcken och dig själv än vad du trodde du någonsin kunde.
Jag är övertygad om att det är en superbra säck!

Inte helt rätt tråd men här huserar materialnördar så jag frågar.
Vad händer med åldrande goretex? Kan det bli utfällningar?

Min mc-jacka var gammal när jag köpte den. En av Daineses tidiga, om jag blev rätt informerad. Bortglömd på ett REA-ställ. Har gillat den i de över eller möjligen strax under 20 år jag haft den.

Mitt problem är att mina svarta underställströjor och t-shirtar har vita missfärgningar. Det är solfjäderformade streck Har letat orsaker men noterade nu att dessa fanns inte där ryggskyddet sitter, annars hade jag trott på svett eller deo.. Har en sån platta man stoppar i jackan. (Dessa kan man ha åsikter om men det är inte det frågan gäller.)

Vårdar inte minutiöst. Mild 40gradestvätt med nåt sensitivetvättmedel. Används till allt. 3-4 tvättar/år.

Är jag något på spåren?

(Blir så trött när man skrivit utförligt och när man ska posta har man blivit utloggad..,)

Goretex är i korthet PTFE och det skall nog väldigt mycket till om det skall fälla ut något från det. Men man kan nog tänka sig att det samlas både ett och annat i strukturen som sedan lossnar vid tvätt.

Är bekant med förre europachefen på Gores medicinska division och kan kolla med honom mer specifikt om det är av intresse.

Han hade en liten föreläsning om Goretex när vi var ute och åkte hoj ett gäng för någon vecka sedan, mycket uppskattat.

Med vänlig hälsning,

Gore är ju bara ett av membranen i jackan, förmodligen näst längst ut.

Det låter ju då troligare att det är något av nylon?lagren närmare kroppen som fäller ut något

Goretex är ju som bekant ett membran som bara ska släppa genom fukt i ena riktningen. Tanken är att det ska vara vattenskyddat från fukt utifrån och släppa genom fukt inifrån.

En avsaltningsanläggning som bygger på omvänd osmosprincipen jobbar efter samma koncept. Salt sjövatten under högt tryck passerar ett membran och membranet släpper bara genom avsaltat sjövatten.

Ett gortexplagg borde fungera liknande. Svetten ventileras ut genom tyget men saltet i svetten stannar kvar. Kan det vara saltutfällningar kanske?

Goretex är ju som bekant ett membran som bara ska släppa genom fukt i ena riktningen. Tanken är att det ska vara vattenskyddat från fukt utifrån och släppa genom fukt inifrån.

En avsaltningsanläggning som bygger på omvänd osmosprincipen jobbar efter samma koncept. Salt sjövatten under högt tryck passerar ett membran och membranet släpper bara genom avsaltat sjövatten.

Ett gortexplagg borde fungera liknande. Svetten ventileras ut genom tyget men saltet i svetten stannar kvar. Kan det vara saltutfällningar kanske?
Har ju några varma turer. I o m ull och goretex kanske man missar hur mycket man faktiskt svettas. Man känner sig torr och det är mer huvudet som indikerar den ständigt hotande vätskebristen… Inte tänkt på att det bara är fukten som försvinner och salt, deo mm stannar på insidan.

Borde inte saltutfällningar gå bort i tvätten eller då behövs högre temp? (Inte aktuellt med ull eller mcjacka, däremot t-shirt.)

Goretex är i korthet PTFE och det skall nog väldigt mycket till om det skall fälla ut något från det. Men man kan nog tänka sig att det samlas både ett och annat i strukturen som sedan lossnar vid tvätt.

Är bekant med förre europachefen på Gores medicinska division och kan kolla med honom mer specifikt om det är av intresse.

Han hade en liten föreläsning om Goretex när vi var ute och åkte hoj ett gäng för någon vecka sedan, mycket uppskattat.

Med vänlig hälsning,
Betänk att den är gammal och inte vårdad efter konstens alla regler.

Har fått skrota min gamle Jack Wolfskinjacka efter 23-24 års hårt användande året runt. Ännu ett gammalt goretexplagg som bara åkt med i 40tvättarna. Sen har jag inte så många fler gotetexplagg. Några kängor med detta material har jag avverkat.

Svar också till @GuW

Har ju några varma turer. I o m ull och goretex kanske man missar hur mycket man faktiskt svettas. Man känner sig torr och det är mer huvudet som indikerar den ständigt hotande vätskebristen… Inte tänkt på att det bara är fukten som försvinner och salt, deo mm stannar på insidan.

Borde inte saltutfällningar gå bort i tvätten eller då behövs högre temp? (Inte aktuellt med ull eller mcjacka, däremot t-shirt.)
Saltutfällningar borde absolut gå bort i tvätten. Dock gör kanske saltet i kombination med fukt och tygets infärgning att tyget bleks eller missfärgas.

Kanske är det inte missfärgning utan avfärgning?

Jag har någon gammal brittisk militär dunsovsäck som funkar bra ner till ca tio plusgrader. Sedan blir man lite småruggig om det går ner längre. Det är ungefär som med kronans vintersäck, bekvämt är inte detsamma som uppmärkta grader (det handlar mer om överlevnad ). Men en värmerock över och ett bra liggunderlag gör att det går bra ner till nollan utan problem.

Kör med två olika liggunderlag. Ett 10cm från Jula för ca 400:- som är jättebekvämt med något tungt. Har sedan ett Sea to Summit för 2500:- som är lika bekvämt, men isolerar bättre och väger hälften. Samt att det troligen håller längre. Sover kungligt med dessa.

Sommarsovsäckar skall gå ned till 0 ungefär för att ge god sömn vid ungefär +5 med marginal under lång sömn.

Har bott några nätter i ett tält från CanvasCamp på Bornholm. Grymt imponerad av hur det hanterar regn, vind, sol osv.
Visst inget man släpar med sig på en hoj semester. Men något att tänka på om man behöver 4-8 sovplatser extra nångång.

Back