Friluftstråden

Även T-sprit kan behöva lite värme för att brinna när det är rejält kallt.
Jag har haft några nätter med flaskan i sovsäcken för att säkert få varm frukost.
Ja det är bra att ha bränslet i fotändan av sovsäcken.
Det sista jag gör innan jag kryper ner i sovsäcken är att koka upp vatten och ha det i en titanflaska som jag lägger i fotändan. då, får man varma fötter och så har man vatten till frukosten.

Så vid -25 så får man nöja sig med kall mat även om man köper vintergas...

Nejdå, det brukar finnas gas till en liten låga, på den kan man värma vatten som man sedan häller på tuben (gärna inlindad i en trasa), eller ställer tuben i så den får upp värmen och orkar leverera gas på riktigt.

Jag tror till och med jag har sett neopren-sleeves till tuberna som man kan hälla varmvatten i

Vintergasol innehåller mer propan för att tåla kylan, men butan använder man vid högre omgivningstemperatur för att det ger mer energi per volymenhet.

Grogg på 96% smakar skit om den är nyblandad. Den måste stå blandad ett tag innan det smakar ok.
Eller om man har bråttom kan man blanda groggen i ultraljudstvätten.

Exakt vad det beror på vet jag inte men det är nåt på molekylnivå.
Jag vet precis varför. Farsan var kemist och berättade hur man gifter ihop molekylerna så det tar bort smaken och gör den rund och fin. Nyckeln är värme och en liten gnutta saltsyra som katalysator. Gissa varför metylkarbinolen hemma hos oss smakade som den dyraste av vodkor

Vintergasen gör otroligt stor skillnad i låga temperaturer.
Speciellt på ett kök med flaskan under där man inte kan vända flaskan upp och ned.
Optimus Vega är ett bra

Man kan även vätskemata t.e.x biltemas spindelkök

Man måste dock rensa munstycket med rensnål när man vätskematar , kläggar ofta

En tub skall alltid köras upsajddåwn så manninte bränner bort den 30% propanet som gasar till -40

Det är en perfekt drivgas för butan o isobutan i tuben.

Man i sträng kyla blåsa 10sek med upprätt tub för o värma upp förvärmningslingan lite

Man behöver bara vintergas med topmonterade kök o sen kan man använda tuberna på sommarn när bara butan finns kvar

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back