Friluftstråden

Test av hemmabyggt spritkök som jag ska ha i reserv om gasolen tar slut när man är ute och vandrar.

Köket är byggt av en Budweiser ölflaska av aluminium.

Vikten på köket är 27 gram.

View attachment 524414

Jag testade med 1/2 dl rödsprit.
Utetemperaturen var -10 och jag använde inget vinskydd.
Det tog ca 1 minut innan lågorna slog ut ur munstyckshålen på sidan.

Det tog 4,15 minuter tills en halvliter vatten började koka och det fortsatte att koka tills
spriten tog slut efter 11 minuter.

View attachment 524415
Haken är att sprit inte har nån energi i jmf mot gas/bensin (vikt 0.7ggr) så det är bättre o ha en liten gasflaska på 120gr o toppbrännare som reserv

Haken är att sprit inte har nån energi i jmf mot gas/bensin (vikt 0.7ggr) så det är bättre o ha en liten gasflaska på 120gr o toppbrännare som reserv
'
Vi har tagit det här förr, skillnaden blir minimal när man jämför gasol i gasolflaska av plåt och sprit i plastflaska.

Dessutom kan man möta andra vandrare som kan dela med sig av sprit.

Men nu har han ju redan gasol och gasolkök, och skulle ha spritköket i reserv om gasolköket skulle pajja

Jag vandrar mest på vintern och om det skulle hända något med mitt gasolkök så vill jag ha ett reservkök som inte går på gas.

Jag har varit med om att oringen på mitt primus gick sönder och då var ju köket obrukbart.

• Gilla
Reaktioner: GuW
*/ ?>
Back