Friluftstråden

Kanske litet fel tråd, men frågan gäller iaf tält...

Pensionerade campingtältet efter årets semester. Behöver nytt inför kommande. Vi är två vuxna och två barn som kommer nyttja campingplatser med tillgång till el ca tre veckor per år. Har kollat runt lite i webshopar och landat i att Outwell Iowa skulle passa.

Är det någon här som har intryck eller erfarenhet av Outwells lufttält? Skulle vilja ha ett https://www.getcamping.se/talt/alla-talt/familjetalt/kampa-saunton-06-air/ men det blir för stort för många campingtomter.

Ps. Jag har ett Hilleberg Keron 4 också. Men det nyttjas till stora-läbbiga-skogen, inte campingplats.
Kikade på Outwells lufttält för ett par år sedan. Då fanns Montana som lufttält, eller ett i liknande storlek.
Drog öronen åt mig då jag läste runt på nätet om utmaningarna med luftslangarna, att kvaliten var lite sisådär. Läckage, rena explosioner (överdrivet), sömmar till kanaler som spricker etc. Samma utmaning oavsett tillverkare förutom holländska Karsten.
Outwell, överlag, har enligt mig riktigt bra kvalitet och genomtänkta detaljer. Skulle jag köpa luft så är det just outwell jag skulle köpa. Ett stort plus är om du kan köpa extra taket till tältet, reflekterande och skapar en luftspalt. Sänkte temperaturen många grader i tältet samt att det skyddade tältet från fågelbajs :)

Nu är jag långt ifrån någon campare men ändå lite nyfiken.

Har sett att det blivit populärt med taktält och ser det är allt fler bilar som åker runt med det.

Vad är fördelarna med det istället för ett vanligt tält?

Ja förr i tiden var det uteslutande "äventyrsbilar" som hade taktält, nu ser man dom allt oftare på en golf eller renault.

Samtidigt som man ska vara medveten om att man har samma ljud och värmeisolering som i ett tält så kommer man ju upp från (den kalla) marken.

Men jag har sett någon tillverkare av "hard side" taktält, som man fäller ihop som ett korthus, då slipper man i alla fall vindrassel i tältduken och får lite mer isolering

Kanske litet fel tråd, men frågan gäller iaf tält...

Pensionerade campingtältet efter årets semester. Behöver nytt inför kommande. Vi är två vuxna och två barn som kommer nyttja campingplatser med tillgång till el ca tre veckor per år. Har kollat runt lite i webshopar och landat i att Outwell Iowa skulle passa.

Är det någon här som har intryck eller erfarenhet av Outwells lufttält? Skulle vilja ha ett https://www.getcamping.se/talt/alla-talt/familjetalt/kampa-saunton-06-air/ men det blir för stort för många campingtomter.

Ps. Jag har ett Hilleberg Keron 4 också. Men det nyttjas till stora-läbbiga-skogen, inte campingplats.

Primus Bifrost Y6?

Två rymliga sovrum och ett ”vardagsrum”.

På en av våra europaresor följde en annan familj med (tre veckor) och de hade ett sådant. Relativt enkelt att slå upp, får plats på vanliga campingplatser, inte så tungt och otympligt.

Lufttält är väl ”enkelt” men nog känns det som en lösning på det obefintliga problemet.

Kör snyggt!

Primus Bifrost Y6?

Två rymliga sovrum och ett ”vardagsrum”.

På en av våra europaresor följde en annan familj med (tre veckor) och de hade ett sådant. Relativt enkelt att slå upp, får plats på vanliga campingplatser, inte så tungt och otympligt.

Lufttält är väl ”enkelt” men nog känns det som en lösning på det obefintliga problemet.

Kör snyggt!
Y6 blir nog i minsta laget. Hursomhelst är det ett fint tält, bodde bredvid ett häromåret.

Vi har två 160 cm breda luftmadrasser (med riktiga sängkläder, Tempurkuddar och hästfiltar) en tältsäng, 4 stolar, 2 bord, 2 induktionshällar, 2kW värmefläkt, 4 tältlådor med torrvaror/bestick/annat bös, två cyklar (visserligen inte inne i tältet)och en stor jävla kylbox.

Tillkommande är personlig packning med två döttrar och fru. Jag klarar mig med 50 liters duffelväska som rymmer kläder och annat anpassade för +4 och regn till +30 och sol för två veckor. Det gör inte de andra. Kan säga att de har vissa brister i fältmässighet.

Husvagn? Ja, fast nej. Pengar, plats och körkort för en vagn i bra storlek saknas.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D