Fredagskul...

Utrota asen.

ÄGARNA VÄGRAR AVLIVA Stövarens ägare säger kategoriskt nej till att avliva djuret. I stället får hunden bära munkorg när den är ute.

Vad är det för människor?

ok... tack (tror jag)

stoooffe skrev:
2461945
Vad är det för människor?

Håller med lite. Men(!), för dem som har, har haft eller älskar djur blir hunden, katte, hästen o.s.v. en familjemedlem som älskas lika mycket som om det vore en människa. Då kan man ju vända på saken och fråga om du skulle gå med på att avliva ditt barn om han/hon misshandlade någon brutalt?

Kanske dålig gämförelse, kanske inte.

Last edited:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...887015,00.html

Det mest humoristiska med detta är trovärdigheten i artikeln när de sätter in en bild på, troligtvis, en Phalene, eller kanske tom en blandras, och påstår att det är en Papillon.
Hur svårt är det att använda Google egentligen?
Det framgår för övrigt INGENSTANS vad det är för ras som bitit ihjäl den stackars Papillonen, enda som står är citat:"jag tror det var en pitbull” .

/Carin

watson skrev:
2461976 citat:"jag tror det var en pitbull” .

/Carin

Så e dej ju, man måste alltid ha nogon/något att skylla på.

You need people like me so you can point your finger and say "thats the bad guy"

Santo skrev:
2461947 ok... tack (tror jag)

Håller med lite. Men(!), för dem som har, har haft eller älskar djur blir hunden, katte, hästen o.s.v. en familjemedlem som älskas lika mycket som om det vore en människa. Då kan man ju vända på saken och fråga om du skulle gå med på att avliva ditt barn om han/hon misshandlade någon brutalt?

mkt dålig jämförelse.

Själv hundägare och skulle min jycke bita sönder en unge eller en mindre hund (vad som nu är mindre än en Tibetansk Terrier :) ) så kulle hon avlivas utan tvekan.

Santo skrev:
2461947

Näe, sätt på ett par boxningshandskar sen är saken biff.

Santo skrev:
2461947

Ett djur är ett djur. Det kan inte all kärlek i världen ändra på. Är ett djur aggresivt mot en människa ska djuret tas bort. Punkt slut!

/Carin

watson skrev:
2462094 Ett djur är ett djur. Det kan inte all kärlek i världen ändra på. Är ett djur aggresivt mot en människa ska djuret tas bort. Punkt slut!

/Carin

Så du menar alltså att man ska ha ihjäl ett djur så fort den inte gillar någon människa och blir aggresiv mot denne? Man kan inte gilla alla, detsamma måste ju gälla även i djurvärlden.

Ifall jag tolkat dig rätt, så anser jag inte att du har alla hemma. Ifall jag tolkat dig fel ber jag om ursäkt.

Ten-0 skrev:
2462128 Så du menar alltså att man ska ha ihjäl ett djur så fort den inte gillar någon människa och blir aggresiv mot denne? Man kan inte gilla alla, detsamma måste ju gälla även i djurvärlden.

Haha. Så om du inte gillar någon hoppar du på denna och biter halvt ihjäl den personen utan han/hon gjort dig något?

Ett djur är ett djur, Och vissa djur får kraftiga agressiva infall och kan lätt ha ihjäl andra djur och människor. Instinkt, nånting vi människor enbart får i kraftigt laddade och överlevnads sitvationer.

Hundar som dessa ska i mkt tidig ålder ha förbannat klart för sig var skåpet ska stå eftersom dom själv inte vet hur farliga dom är.

Blir en hund kraftigt agressiv och ger sig på människor och dylikt i samhället helt okontrolerat har den antagligen fel uppfostran. Inte mycket mer att göra åt saken än att avliva, Lycka till att försöka träna om en hund till 100% när den börjar bli äldre.

Hundens ägare skulle i vissa fall enligt mig inte ha rätten att bestämma om deras hund skulle fått leva eller inte i vissa sitvationer, vissa hundar är helt enkelt för farliga och stora risker. Hur skulle man känna sig om en hund haft ihjäl sitt barn? Sen efter skulle hunden fortfarande vistas i sammhället med i rättegången "med munkorg när den är utanför hemmet", kanske dom första veckorna till dess ägare är "övertygad" om att "min lilla buster gör ingen ont" igen.

En riktig kamphund behöver inte munnen till att halvt riva upp en kropp. Dom stannar inte.

Edit:

Santo skrev:
2461947

Mkt dålig jämnförelse.

Last edited:
Ten-0 skrev:
2462128 Så du menar alltså att man ska ha ihjäl ett djur så fort den inte gillar någon människa och blir aggresiv mot denne? Man kan inte gilla alla, detsamma måste ju gälla även i djurvärlden.

Ifall jag tolkat dig rätt, så anser jag inte att du har alla hemma. Ifall jag tolkat dig fel ber jag om ursäkt.

Jag menar att ett djur ska alltid vara underlägsen människan. Har du exempelvis en hund som tycker att den bara är underlägsen vissa människor, så är det fel på den hunden, om den inte är tränad till det såklart (vakt, skydd osv.)! En hund får gärna visa att den inte tycker om alla människor, men hundspråket tillåter många nyanser, så aggresivitet är inte nödvändigt.

Det handlar inte om att tycka om eller inte. Det handlar om att respektera vem som står högst i näringskedjan...

/Carin

Ben_Dover skrev:
2461897 Tänkte bara slänga in dom här länkarna till dom som tyckte det här var så fränt och kul att skämta om... :fatta!

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,887015,00.html

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,887407,00.html
Andra länken är ett solklart fall av snorunge som inte fattar vad gränsen går.
Avliva ägaren, avliva sen ungen föräldrar som gett henne en sån kass uppfostran och i 3:e hand kanske man kan tänka på att avliva hunden.

sEiKo skrev:
2462338 Andra länken är ett solklart fall av snorunge som inte fattar vad gränsen går.
Avliva ägaren, avliva sen ungen föräldrar som gett henne en sån kass uppfostran och i 3:e hand kanske man kan tänka på att avliva hunden.

Hur tänkte du nu?

"Den 25 maj förra året satt Clara i sandlådan när 60-åringen gick förbi.
- Flickan bad om att få hålla i kopplet och det fick hon.
Samtidigt dök en annan granne upp och några ögonblick senare hade hunden och Clara sprungit över vägen och in bakom en häck.
Strax senare hördes hundskall och barnskrik."

Ett barn är ett barn. Du kan ALDRIG kräva att ett barna ska ta ansvar för en sån här situation. Den vuxna och här oxå hundägare är den som bär ansvaret. Hur fan kan 60-åringen ge kopplet till ungen när hon tidigare sagt:

Hon berättade också att de varnat barnen i området för att klappa hunden, att de förklarat att han inte vill leka.
Vid något tillfälle har de också varnat vuxna från att gå fram till hunden.

IDIOT!!

/Carin

hmm härliga bevis dem har... hannes 62 år "-jag tror det var en pitbull"

då kan det ju vara allt från henne själv till en bulldozer som gjort det..

strövaren kan jag inte säga någonting om....

men i båda fallen.... avliva ägarna om någon ska avlivas

watson skrev:
2462355 Hur tänkte du nu?

"Den 25 maj förra året satt Clara i sandlådan när 60-åringen gick förbi.
- Flickan bad om att få hålla i kopplet och det fick hon.
Samtidigt dök en annan granne upp och några ögonblick senare hade hunden och Clara sprungit över vägen och in bakom en häck.
Strax senare hördes hundskall och barnskrik."

Ett barn är ett barn. Du kan ALDRIG kräva att ett barna ska ta ansvar för en sån här situation. Den vuxna och här oxå hundägare är den som bär ansvaret. Hur fan kan 60-åringen ge kopplet till ungen när hon tidigare sagt:

Hon berättade också att de varnat barnen i området för att klappa hunden, att de förklarat att han inte vill leka.
Vid något tillfälle har de också varnat vuxna från att gå fram till hunden.

IDIOT!!

/Carin

Läste du ens vad som stod eller hade du bara otur vid tänkandet?
Djur har inte intelligens nog att vara elaka, djur handlar instinktivt.
Tränger man en hund eller orsakar den smärta så försöker den skydda sig, inte hundens fel, inte helt barnets fel.
Hundägaren och barnets föräldrar bär fullt ansvar.
Man vet inte hur situationen såg ut vid just det tillfället.
Körkort för hund- och barn-innehav vore en bra sak.

Egentligen ganska svårt att yttra sig i saken....
Man vet ju att det som står i kvällspressen kanske inte alltid är tillförlitligt.... gärna överdrivet osv....
En frisk hund attackerar inte barn och människor oprovocerat helt plötsligt bara.... Är det verkligen så att attacken va oprovocerad så är inte hunden frisk i huvudet och ska därför tas bort naturligtvis.... men man bör tänka på att det KAN faktiskt i det ena fallet vara en olycka... barnet kan omedvetet provocerat hunden... Kanske ryckt i kopplet så hunden fick ont, trampat på svansen osv... Inte med flit men utav en olycka... som sagt jättesvårt att ha nån åsikt i fallet om hunden ska avlivas eller inte när man inte är helt 100 på vad som faktiskt hände....

Santo skrev:
2461947Men(!), för dem som har, har haft eller älskar djur blir hunden, katte, hästen o.s.v. en familjemedlem som älskas lika mycket som om det vore en människa. Då kan man ju vända på saken och fråga om du skulle gå med på att avliva ditt barn om han/hon misshandlade någon brutalt?

Du kan aldrig likställa ett djur med en människa, punkt.

Kia skrev:
2462781... barnet kan omedvetet provocerat hunden... Kanske ryckt i kopplet så hunden fick ont, trampat på svansen osv... Inte med flit men utav en olycka....
Oavsett fallet ska en frisk hund inte reagera så... Möjligtvis skälla till eller som värst, ett nafs...

Last edited:
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...