Fredagskul...

:3freak Det är ju oftast så att hundens ägare inte har rätt pli på sin hund, djuren är ju snälla men vid fel uppfostran av djuret så kan de attakera minder hundar, katter och övriga djur. Och tyvärr även barn :(

Men sen finns de hundar som är sjuk och inte skulle få vara ute utan få antingen behandling eller avlivas.
Att vägra avlida hunden är fel...jag har själv haft husdjur hela min uppväxt och vet hur jobbigt de är att fölora ett husdjur man haft i flera år. Men om djuert lider så är de alltid bäst att avliva de för allas skull.

Ben_Dover skrev:
2462859 Oavsett fallet ska en frisk hund inte reagera så... Möjligtvis skälla till eller som värst, ett nafs...

Om du trampar en hund på tassarna så det gör RIKTIGT ont på den så är det ju inte ett dugg konstigt att den vill försvara sig och ta bort det onda. Att hundar sen har ett annat språk en vi människor borde inte heller vara nån nyhet. De kan inte säga: "ursäkta mitt lilla barn men du står på min tass och det gör ont, kan du vara så vänlig att flytta på dig...?" Alla barn har inte djurvett... faktiskt ganska få småbarn som fått lära sig umgås med djur. Nu säger jag ju inte att det va så i det här fallet. Säger bara att det KAN ha varit så. En historia har alltid två sidor och man borde ta sig tid att lyssna på båda. I det här fallet vet man inte med total säkerhet vad som hände så det är svårt att yttra sig hurvida hunden ska avlivas eller inte...

watson skrev:
2461976 http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...887015,00.html

Det mest humoristiska med detta är trovärdigheten i artikeln när de sätter in en bild på, troligtvis, en Phalene, eller kanske tom en blandras, och påstår att det är en Papillon.
Hur svårt är det att använda Google egentligen?
Det framgår för övrigt INGENSTANS vad det är för ras som bitit ihjäl den stackars Papillonen, enda som står är citat:"jag tror det var en pitbull” .

/Carin

Men, alla hundar som biter människor och andra djur, är kamphundar och därmed också en pbt. Visste du inte det? :va :huvet

Pitbull är inte längre någon ras utan en benämning på alla hundar som biter någon. Iaf om man frågar media...

Kia skrev:
2463791 Om du trampar en hund på tassarna så det gör RIKTIGT ont på den så är det ju inte ett dugg konstigt att den vill försvara sig och ta bort det onda. Att hundar sen har ett annat språk en vi människor borde inte heller vara nån nyhet. De kan inte säga: "ursäkta mitt lilla barn men du står på min tass och det gör ont, kan du vara så vänlig att flytta på dig...?" Alla barn har inte djurvett... faktiskt ganska få småbarn som fått lära sig umgås med djur. Nu säger jag ju inte att det va så i det här fallet. Säger bara att det KAN ha varit så. En historia har alltid två sidor och man borde ta sig tid att lyssna på båda. I det här fallet vet man inte med total säkerhet vad som hände så det är svårt att yttra sig hurvida hunden ska avlivas eller inte...

Om alla hundar i sverige skulle vara så aggresiva att de attackerar när de blir trampade på svansen eller en tass skulle vi ha mycket färre barn här i landet än vad vi har.

Har haft en hund nu i 9 år, en husky, snäll som ett lamm, tålig med barn och ingen vakt hund.

Trots allt så blev han ganska trött på min brorsdotter som gick omkring och drog honom i pälsen och svansen hela tiden, han morrade och hon fortsatte och sen nafsade han, markerade med att bita lite nätt och inte punktera skinnet inte ens blåmärke fick hon. Hon lärde sig en läxa!!!

Hade han bitit så hårt att hon började blöda eller rent av attackerade henne hade jag inte ens tvekat att avliva honom. Jag älskar min hund men att jämföra honom med ett barn skulle jag aldrig kunna göra!!!

T509 skrev:
2468413
Trots allt så blev han ganska trött på min brorsdotter som gick omkring och drog honom i pälsen och svansen hela tiden, han morrade och hon fortsatte och sen nafsade han, markerade med att bita lite nätt och inte punktera skinnet inte ens blåmärke fick hon. Hon lärde sig en läxa!!!

Varför tillåta barnet att trakasera hunden? Skulle ett barn med avsikt skada min hund, skulle barnet få sitta i buren när det kom på besök. Ett barn ska aldrig vara med en hund utan uppsikt och ett barn under uppsikt bör inte få tillåtelse att betee sig så. Bra att hunden hade vett att säga ifrån!! :tummenupp

/Carin

watson skrev:
2468507 Varför tillåta barnet att trakasera hunden? Skulle ett barn med avsikt skada min hund, skulle barnet få sitta i buren när det kom på besök. Ett barn ska aldrig vara med en hund utan uppsikt och ett barn under uppsikt bör inte få tillåtelse att betee sig så. Bra att hunden hade vett att säga ifrån!! :tummenupp

/Carin

Jag tillät inte henne göra det utan sa ifrån när jag såg det men man ser inte det hela tiden. Att låsa in barnet är ett skämt hoppas jag, tydligen har du inte barn, hade du haft det så hade du tänkt lite annorlunda!!!

Barn är inte av naturen onda och med avsikt vilja skada hunden men dom har kanske inte samma tankegång som vuxna, dom ser det ju som en stor nallebjörn.

Liksom människor ska hundar vara uppfostrade, jag menar bara om någon trampar mig på foten på bussen så har jag väl inte rätt att ta fram baseballträt och gå loss på personen, dock vet jag att det finns både folk och hundar som beter sig på de sättet.

T509 skrev:
2468544
Barn är inte av naturen onda och med avsikt vilja skada hunden men dom har kanske inte samma tankegång som vuxna, dom ser det ju som en stor nallebjörn.

Barn är av naturen egocentriska (överlevare) vilket gör dem onda (jag går före allt och jag skiter i vad som händer på vägen), vilket iof är sunt, om man är barn. Jag har jobbat inom skolan i 10 år. Jag vet vad jag pratar om.
Barn testar gränser. De kollar HUR mycket de kan dra hunden i svansen innan NÅGON säger ifrån. Den här gången var det hunden som sa ifrån tillräckligt övertygande.

När man har besök av folk som inte uppskattar hundar så mycket så brukar man få rådet att sätta hunden i bur eller i ett annat rum, därav liknelsen med barn i bur. Trodde det var underförstått, men jag glömde bort att jag skrev på sh.com och här kan man inte förutsätta någonting:rolleyes: .

/Carin

watson skrev:
2468568 Barn är av naturen egocentriska (överlevare) vilket gör dem onda (jag går före allt och jag skiter i vad som händer på vägen), vilket iof är sunt, om man är barn. Jag har jobbat inom skolan i 10 år. Jag vet vad jag pratar om.
Barn testar gränser. De kollar HUR mycket de kan dra hunden i svansen innan NÅGON säger ifrån. Den här gången var det hunden som sa ifrån tillräckligt övertygande.

När man har besök av folk som inte uppskattar hundar så mycket så brukar man få rådet att sätta hunden i bur eller i ett annat rum, därav liknelsen med barn i bur. Trodde det var underförstått, men jag glömde bort att jag skrev på sh.com och här kan man inte förutsätta någonting:rolleyes: .

/Carin

Assumption is the mother off all fuckups...

Som sagt alla har ju sina prioriteringar, om jag får välja mellan hund o barn så väljer jag barn!!! Vet inte hur jag hade kunnat klappa honom och leka med honom när jag vet att han har attackerat en människa.

Det finns orsak varför jag inte umgås med mördare och misshandlare, jag skulle inte känna mig trygg i deras sällskap, gäller både hundar och människor!!!

Jag anser att om hunden har smakat människoblod så ska den dö, det finns inga ursäkter!!

Om hunden däremot klipper in annan liten hund eller en katt så blir det en bedömningsfråga!!

Kapten Stofil skrev:
2468321 Om alla hundar i sverige skulle vara så aggresiva att de attackerar när de blir trampade på svansen eller en tass skulle vi ha mycket färre barn här i landet än vad vi har.

Säger inte alls att det alltid går till så.... men det kan vara en förklaring och då är det inte så jättekonstigt att hunden säger till....
Många många många barn behöver att föräldrarna lär de djurvett... hur man beteer sig mot djur osv....

Kia skrev:
2470986 Säger inte alls att det alltid går till så.... men det kan vara en förklaring och då är det inte så jättekonstigt att hunden säger till....
Många många många barn behöver att föräldrarna lär de djurvett... hur man beteer sig mot djur osv....
Provar igen:
Oavsett fallet ska en frisk hund inte reagera så!!!!

Kia skrev:
2470986 Säger inte alls att det alltid går till så.... men det kan vara en förklaring och då är det inte så jättekonstigt att hunden säger till....

Något är fel i huvudet på den som påstår att barnet får skylla sig själv när barnet, som i artikeln, blir biten upprepade gånger i ansiktet. Du har inte barn själv och det är väldigt uppenbart. Det där behöver man inte ens vara hundkännare för att inse att det är ett onormalt beteende hos hundar.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna