Framtidsspekulationer kring motorcyklar och autonoma fordon

Varför frigöra tid till att inte köra? Idag använde jag en massa mental kapacitet på krokig väg ner till Linköping. Sedan 9 mil runt på Sviestad. Men på vägen hem, i mörker, blev det en massa kapacitet över. Jag hade tråkigt och även om jag kunde hålla en högre snitthastighet kändes det som betydligt längre eftersom det var så för....at tråkigt.
Jag är van att använda hjärnan och kan köra, inte åka, 100 krokiga mil på en dag men vet att de som är ovana och brukar åka motorcykel får problem. 10 - 20 mil brukar vara gränsen sedan behöver de "vila" på rak väg.

Sista biten är något som är vanligt när det gäller att se motorcyklister. Hade vi ett Trafiksäkerhetsverk skulle det informeras om att hjärnan behöver lära sig att titta efter oss. Jag har flera exempel där det klagas att vi, motorcyklister alltså, bara kommer ur tomma intet. När jag förklarat att de troligtvis inte aktivt letar efter oss och därmed inte ser oss är de först skeptiska men när de börjar leta så ser de. :tummenupp

Sedan finns det något som tekniken faktiskt kan hjälpa oss med - "inattentional blindness". Detta hänger delvis ihop med begreppet "selektiv varseblivning" som alla fick lära sig i körskolan. När vi har byggt mycket erfarenhet och vant oss vid en situation har vi en tendens att tappa förmåga att reagera på vissa oväntade saker pga. att hjärnan automatiskt filtrerar bort dem. Vi ser helt enkelt inte det som vi inte förväntar oss att se.
 
Inte egen upplevelse. På frugans jobb har de någon bil med lane assist. Den som körde bilen körde ut över mittstrecket för att köra om en cyklist och bilen svänger själv tillbaka in i filen så de nästan klippte cyklisten. Hade förmodligen inte hänt om de blinkat för att köra förbi cyklisten.
Ja, det där är ett jävla dynga faktiskt. Både det och adaptiv farthållare gör körningen ryckigare än jag önskar när jag kör, så jag stänger alltid av det när jag kör en bil med det (har det inte på egna bilar). Jag vill gärna inte gå ut så långt innan jag kommer ifatt en bil på motorvägen som farthållaren tycker och börjar bromsa. Möjligen funkar det ok med kortaste avståndet inställt, men fortfarande inte helt i min smak i alla lägen. Lane assist är riktigt jävla skit.
 
Ja, det där är ett jävla dynga faktiskt. Både det och adaptiv farthållare gör körningen ryckigare än jag önskar när jag kör, så jag stänger alltid av det när jag kör en bil med det (har det inte på egna bilar). Jag vill gärna inte gå ut så långt innan jag kommer ifatt en bil på motorvägen som farthållaren tycker och börjar bromsa. Möjligen funkar det ok med kortaste avståndet inställt, men fortfarande inte helt i min smak i alla lägen. Lane assist är riktigt jävla skit.
+1 på adaptiv "farthållare".
"Avståndshållare" är en mer sanningsenlig beskrivning för någon fart håller den inte ifall man inte är ensam.

Lane assist uppmuntrar bara till rattsurf IMHO, istället för en korrigering borde man få en hulling i röven ifall den griper in. Kroppen lär hjärnan.
 
Adaptiv helljusblink vore nåt att ha!
Gärna i kombo med att framförvarande bil har sensor för filbytarassist och gå höger.
 
+1 på adaptiv "farthållare".
"Avståndshållare" är en mer sanningsenlig beskrivning för någon fart håller den inte ifall man inte är ensam.

Lane assist uppmuntrar bara till rattsurf IMHO, istället för en korrigering borde man få en hulling i röven ifall den griper in. Kroppen lär hjärnan.
Lane Assist finns det bra och dålig. Sån som följer vägen är bra. Sån som rycker i ratten hela tiden är obra. Älskade lane Assist vi hade i våra gamla bilar. Skoda Superb och Volvo V90. Lane Assist i Skoda Octavia kan dra åt helvete. Den funkar otroligt dåligt och är helt otillförlitlig. Bara att stänga av. Adaptiv farthållare är skitbra! Så även kollisionsvarning då cyklister, svampletare och flanörer älskar klä sig i svarta kläder och inte ha belysning eller reflexer. Jag kör 5-6000 mil om året. I jobbet.
 
Lane Assist finns det bra och dålig. Sån som följer vägen är bra. Sån som rycker i ratten hela tiden är obra. Älskade lane Assist vi hade i våra gamla bilar. Skoda Superb och Volvo V90. Lane Assist i Skoda Octavia kan dra åt helvete. Den funkar otroligt dåligt och är helt otillförlitlig. Bara att stänga av. Adaptiv farthållare är skitbra! Så även kollisionsvarning då cyklister, svampletare och flanörer älskar klä sig i svarta kläder och inte ha belysning eller reflexer. Jag kör 5-6000 mil om året. I jobbet.
De laneassist och adaptiva farthållare jag använt mest är just Volvos (V90 och V60), och här delar jag inte alls din uppfattning. Inte för att de funkar dåligt rent tekniskt, utan det handlar mer om att själva funktionen som dessa utför är inget jag uppskattar alls. Jag skulle aldrig någonsin betala extra för att få dessa i bilen. Däremot betalar jag gärna extra för automatiskt avbländningsbar backspegel, backkamera, rattvärme osv. Där snackar vi funktioner som man uppskattar.
 
+1 på adaptiv "farthållare".
"Avståndshållare" är en mer sanningsenlig beskrivning för någon fart håller den inte ifall man inte är ensam.

Lane assist uppmuntrar bara till rattsurf IMHO, istället för en korrigering borde man få en hulling i röven ifall den griper in. Kroppen lär hjärnan.
Har berättat några gånger, men för en hink år sedan när jag var på väg hem från tokholm på E18 passerade jag en dyr Mercedes, och det sätt en tant bakom ratten och virkade. Hon tittade inte på vägen och hade inga händer på ratten. Och bilen rullade i 130 nånting.

Modig tant...
 
De laneassist och adaptiva farthållare jag använt mest är just Volvos (V90 och V60), och här delar jag inte alls din uppfattning. Inte för att de funkar dåligt rent tekniskt, utan det handlar mer om att själva funktionen som dessa utför är inget jag uppskattar alls. Jag skulle aldrig någonsin betala extra för att få dessa i bilen. Däremot betalar jag gärna extra för automatiskt avbländningsbar backspegel, backkamera, rattvärme osv. Där snackar vi funktioner som man uppskattar.
Man kan ju stänga av det Lane Assist. Tyvärr är det väl påbud från EU. Däremot avskyr jag automatiskt avbländbar backspegel. Dom funkar dåligt. Rattvärme är fantastiskt
 
Har berättat några gånger, men för en hink år sedan när jag var på väg hem från tokholm på E18 passerade jag en dyr Mercedes, och det sätt en tant bakom ratten och virkade. Hon tittade inte på vägen och hade inga händer på ratten. Och bilen rullade i 130 nånting.

Modig tant...
Man måste ju dutta till ratten då och då. Typ 15 sekunder tror jag det är innan det börjar pipa. I Skoda vet jag att den smällde på bromsen lite lätt för att väcka dig.
 
Vw nöjer sig med en petflaska vatten på ratten. Sen kan man sova lugnt.
 
Vw nöjer sig med en petflaska vatten på ratten. Sen kan man sova lugnt.
Funkar jättebra på V90 med. Man kan också hänga dit alkolåset om bilen är utrustad med det. Nästan som om det var designat för att hängas i ratten...
 
Funkar jättebra på V90 med. Man kan också hänga dit alkolåset om bilen är utrustad med det. Nästan som om det var designat för att hängas i ratten...
Är inte det ett tecken på att någon lite listigare person trots allt har byggt in stöd för darwinism även i moderna bilar?
 
Är inte det ett tecken på att någon lite listigare person trots allt har byggt in stöd för darwinism även i moderna bilar?
Man är ju tvungen att testa. 🤣 Det var väl någon som smällde sig på det viset? Tejpat fast något på ratten och sen skulle hoppa över till passagerarsidan och då gick det åt skogen. Men så är det med allt. Människor är nyfikna. Vore tråkigt på vår jord om alla var vettiga och försiktiga.
 
Man kan ju stänga av det Lane Assist. Tyvärr är det väl påbud från EU. Däremot avskyr jag automatiskt avbländbar backspegel. Dom funkar dåligt. Rattvärme är fantastiskt
Absolut, och det är ju det jag gör när jag kör bilar med lane assist. Och tänk så olika man kan uppfatta saker, med tanke på att de bilar jag kört med automatisk avbländande backspegel varit grymt bra. Dock bara kört VW och BMW med det (osäker på om Volvona jag kört haft det..)
 
Absolut, och det är ju det jag gör när jag kör bilar med lane assist. Och tänk så olika man kan uppfatta saker, med tanke på att de bilar jag kört med automatisk avbländande backspegel varit grymt bra. Dock bara kört VW och BMW med det (osäker på om Volvona jag kört haft det..)
Plocka bort innerbackspegeln så slipper man problemet.
 
Eller sätt den rätt framför dig så du kan sminka dig eller förbättra selfiesmilet medans Lane Assist kör dig tryggt till slutdestinationen.
Sminkspegeln sitter i solskyddet i lastbilarna jag brukar köra.
 
+1 på adaptiv "farthållare".
"Avståndshållare" är en mer sanningsenlig beskrivning för någon fart håller den inte ifall man inte är ensam.

Lane assist uppmuntrar bara till rattsurf IMHO, istället för en korrigering borde man få en hulling i röven ifall den griper in. Kroppen lär hjärnan.
Adaptiv står väl för just "anpassningsbar", så till det är den helt underbar tycker jag.
Man glider med trafikrytmen, mjukt och fint, och minskar stressen.
Så funkar det för mig i alla fall.
Och den besparar mig ett antal fortköningsböter varje år i och med att man sätter en maxbegränsning på hastigheten.
Så - bra skit helt enkelt. :tummenupp
 
Last edited:
Och den bespararmig ett antal fortköningsböter varje år i och med att man sätter en maxbegränsning på hastigheten.
Så - bra skit helt enkelt. :tummenupp
Om man som jag åker i en kinesisk "Volvo" får man sätta hastigheten lite under det max man önskar eftersom bilen gärna går 5-6 km/h över den inställda.
 
Om man som jag åker i en kinesisk "Volvo" får man sätta hastigheten lite under det max man önskar eftersom bilen gärna går 5-6 km/h över den inställda.
Kör själv Volvo hybrid - på ECO-läge så tillåter farthållaren en överhastighet på 5km/h (bilen frirullar), på andra lägen reglerar den snävare (genom regenerering)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top