Framtidsspekulationer kring motorcyklar och autonoma fordon

Precis min linje.

Vem är det värdefullt för nu och vem kan den komma att bli värdefull för i framtiden? När/till vad kan informationen komma att användas, kan den ges bort eller säljas vidare av den som helt sonika samlar in den?
Och borde inte informationen vara min, borde inte jag äga informationen och välja vem jag vill ge eller sälja den till och vilka på vilka villkor?

Att äga sin information borde vara en mänsklig rättighet. Den 31:a i ordningen (vi har 30 mänskliga rättigheter idag). Denna killen har en intressant idé:

 
Lång, för tillfället oläst artikel kring var vi står just nu med autonoma fordon:


Trafikmiljö är något komplicerat och det är svårt att förutsäga exakt vad som kommer att hända i trafiken. Det kan vara möten, andra trafikanter, problem med infrastrukturen, någon kan tappa något från ett släp på vägen. Sedan är det alla väderförhållanden, snö, regn, dimma, mörker. Att klara säkerheten i liten skala kan vi, men att skala upp så att det gäller överallt, med alla variationer, det kommer att ta tid, säger Erik Coelingh.



https://www.gp.se/ekonomi/säkerheten-sista-pusselbiten-för-de-självkörande-bilarna-1.27399536




Edit:
Inte oläst. Olåst! Fortfarande.

Jag upplever att AI känner av när en artikel blir populär och får länkar till sig. Du åker muren upp.
 
Last edited:
Bana. Isolerad miljö.
Ytterst få mötande fordon.





Supersnabb kommentator. Verkligen.
 
Nej, inte USA, och inte något shit hole-country - utan Sverige AD 2024 på en motorväg nära dig:

Polisen får jaga ikapp och försöka få stopp på en bil vars förare gått och lagt sig.

En kvick tupplur - bakom ratten. Det är vad en man i polisregion öst tog sig i januari i år. Nu döms han för vårdslöshet i trafik.

Upprinnelsen till domen är att mannen aktiverat autopilot på bilen och färdades på motorvägen när andra trafikanter reagerade på att det såg ut som att han sov.

När patrull kom till platsen och skulle stoppa bilen så insåg man att det stämde att mannen faktiskt inte var vaken. Han fångades på film under färden och har själv erkänt trafikbrott.

– Det är ju såklart aldrig tillåtet att sova vid ratten, oavsett hur smart system man har i bilen, säger Björn Thunblad, samordnare för trafik region Öst, om händelsen.



Vad fan säger man...?
 
Nej, inte USA, och inte något shit hole-country - utan Sverige AD 2024 på en motorväg nära dig:

Polisen får jaga ikapp och försöka få stopp på en bil vars förare gått och lagt sig.





Vad fan säger man...?
Jag säger: helt förväntat att sådana här fall dyker upp, ovanpå detta har vi alla andra mer "osynliga" tillfällen av ouppmärksamhet som sker hela tiden och det kommer bli värre.

Helt klart verkar varken lagstiftare, myndigheter eller biltillverkare medvetna om den omfattande och gedigna forskning om hur våra hjärnor funkar som indikerar att just denna typ av problem blir det förväntade resultatet.

Människor lär sig genom de färdigheter vi bygger upp av erfarenheter och som helhet är de tekniska lösningarna inte ens i närheten av dessa förmågor, även om de är bättre på vissa saker. Det vi kan använda tekniken till (när den är mogen) är att antingen ha helt självkörande system (nivå 5 eller "robot taxi") där människan är helt bortkopplad samt att ha vissa system som snarare kan förstärka den mänskliga uppmärksamheten vid behov, exempelvis varnare för trötthet, döda vinkeln osv.

Men även i de senare fallen är det ytterst viktigt att systemen inte förleder oss att tro att vi kan sänka uppmärksamheten. Ju mer systemen bidrar till det, desto mindre får vi av den träning och erfarenhet som är så viktig för att bygga vår förmåga som fordonsförare. Vi tror att vi köper oss förbättrad säkerhet, men det vi betalar med är att vi får betydligt sämre förare i förlängningen. Vid tillfället när systemen godkänns ser det ut som en säkerhetsmässig förbättring, men försämringen av förarna kommer sen gradvis under en längre tid. Detta har som bekant redan börjat ske.

Se t ex: https://www.amazon.com/Streetlights-Shadows-Searching-Adaptive-Decision/dp/0262516721/
 
Det är mycket mer troligt att föraren ägnar uppmärksamheten åt annat än körningen om bilen har ett assistanssystem som kan gasa, bromsa och styra automatiskt. Det visar två nya studier gjorda i USA.

Mer specifikt handlar det om Volvos Pilot Assist-system och Teslas Autopilot. De marknadsförs som ett sätt att göra körningen säkrare och bekvämare, men innebär i praktiken att många bilförare i stället kollar mobilen, äter mat eller rakar sig bakom ratten.





Men...?
Vilken överraskning.
Vem kunde ha aaanat...?
 
Vad är poängen med ett autonomt system om det inte skapar tid för annat än just körningen?
Kan man käka och raka sig så gör det ju nytta, i annat fall så.....varför? :va
Och kan man plocka bort ratten så blir ju vänster framsäte bekvämare.
Fortsätt att utveckla!
 




Men...?
Vilken överraskning.
Vem kunde ha aaanat...?
Det är förstås självklart. Det som är mindre självklart är om systemen är bra nog för att göra nytta för trafiksäkerheten eller ej när man tar med det mänskliga beteendet i beräkningen och det får man inte reda på genom att studera 43 bilförare.
 
Moderna trafikflygplan kan både starta, flyga till destinationen och landa själva, och har mångdubbla säkerhetssystem, men trots det är en pilotutbildning flera år heltidsstudier. Ett körkort är några dagars jobb, i en betydligt mer komplex miljö... Att då dessutom ha självkraschande bilar, som övervakas av någon som egentligen inte bryr sig och inte vill vara där känns faktiskt lite sådär.
 
Det är förstås självklart. Det som är mindre självklart är om systemen är bra nog för att göra nytta för trafiksäkerheten eller ej när man tar med det mänskliga beteendet i beräkningen och det får man inte reda på genom att studera 43 bilförare.
Beror nog på hur du definierar ”göra nytta för trafiksäkerheten”. I vissa scenarier, absolut, men på bekostnad av att mänskliga förare blir sämre på de andra scenarierna. Leder mot en utveckling där mänskliga förare till slut förbjuds.
 
Vad är poängen med ett autonomt system om det inte skapar tid för annat än just körningen?
Kan man käka och raka sig så gör det ju nytta, i annat fall så.....varför? :va
Och kan man plocka bort ratten så blir ju vänster framsäte bekvämare.
Fortsätt att utveckla!
Även om det inte frigör tid från föraren så frigör det en massa mental kapacitet när man slipper sitta och analysera körningen och göra en massa korrigeringar i kurs och gaspådrag hela tiden. Efter några turers körning Stockholm-Örebro-Malmö med olika grader av automation kan jag konstatera att jag är betydligt fräschare i huvudet när jag kommer fram efter att ha kört med maximal automation jämfört med endast dum farthållare.
 
Moderna trafikflygplan kan både starta, flyga till destinationen och landa själva, och har mångdubbla säkerhetssystem, men trots det är en pilotutbildning flera år heltidsstudier. Ett körkort är några dagars jobb, i en betydligt mer komplex miljö... Att då dessutom ha självkraschande bilar, som övervakas av någon som egentligen inte bryr sig och inte vill vara där känns faktiskt lite sådär.
Och trots all utbildning är den kanske vanligaste orsaken till flygolyckor idag bristande förmåga hos piloter att reda ut situationer där inte automatiken gör vad de förväntar sig.
 
Beror nog på hur du definierar ”göra nytta för trafiksäkerheten”. I vissa scenarier, absolut, men på bekostnad av att mänskliga förare blir sämre på de andra scenarierna. Leder mot en utveckling där mänskliga förare till slut förbjuds.
Klart en del blir sämre och en del bättre. Om/när vi kommer så långt att mänskliga förare förbjuds så är det ganska självklart att det är positivt för trafiksäkerheten men där vi är just nu är det iaf för mig oklart.
 
Och trots all utbildning är den kanske vanligaste orsaken till flygolyckor idag bristande förmåga hos piloter att reda ut situationer där inte automatiken gör vad de förväntar sig.
För 30 år sen gjorde piloten försök att kompensera för styrhjälpen i ett Gripenplan och snabblandade i centrala Stockholm.
 
Även om det inte frigör tid från föraren så frigör det en massa mental kapacitet när man slipper sitta och analysera körningen och göra en massa korrigeringar i kurs och gaspådrag hela tiden. Efter några turers körning Stockholm-Örebro-Malmö med olika grader av automation kan jag konstatera att jag är betydligt fräschare i huvudet när jag kommer fram efter att ha kört med maximal automation jämfört med endast dum farthållare.
Vi körde Luleå - Simrishamn i somras med automation i princip hela vägen och jag håller med dig fullständigt Josef, jag var mindre trött.
Det många missar är att man trots automation måste hålla ögonen på vägen och vara beredd om något händer. I min bil får jag inte släppa ratten mer än 20-30 s i taget så då kan jag lika gärna hålla händerna på ratten.
Full automation, dvs att inte hålla i ratten alls är ju inte lagligt i sverige än vad jag vet och det tycker jag är bra. Det kommer alltid att finnas idioter som i det fallet sätter sig i baksätet och sover. Helt självkörande bilar tror jag kommer att kräva att alla fordon runtomkring också är självkörande, det blir för många okända parametrar annars...
 
Min bil håller en alert genom att plötsligt följa skarvar i asfalten när strecken är lite otydliga. På nyasfalterad motorväg med tydliga markeringar är det skönt, men ibland åker jag på vägar som inte ser ut så.
 
Beror nog på hur du definierar ”göra nytta för trafiksäkerheten”. I vissa scenarier, absolut, men på bekostnad av att mänskliga förare blir sämre på de andra scenarierna. Leder mot en utveckling där mänskliga förare till slut förbjuds.
Varför inte löpa linan ut och även förbjuda mänskliga passagerare, då kan vi nå nollvisionen. :)
 
Nu har jag ingen bil likt Tesla med autonoma funktioner, men jag upplever att många av de hjälpmedel som tillkommit genom åren har gjort en till en sämre bilförare. Det märker man när man hoppar mellan nyare och äldre bilar som saknar många av de hjälpmedel som finns idag. Man lägger väldigt mycket tillit till att tekniken fungerar som den ska.

Med det sagt är det givetvis bra att moderna bilar har ABS, antisladd, Airbags, adaptiv farthållare. Lane assist, är jag mindre imponerad över och bilar som säljs framöver kommer pipa så fort någon passerar hastighetsgränsen med någon ynka km/h.

Börjar vi tala om trafikmiljön så som man utvecklat den i stadsmiljöer under senare år. Då vet jag inte om all den här moderna tekniken kommer tillföra särskilt mycket. Mer eller mindre anarki med diverse cyklister med elmotorer och elsparkcyklar som susar fram på de nya motorvägarna som byggts åt dem på bekostnad av gångtrafikanterna. Parkeringsplatser längst vägarna som döljer fartmonsterna. Farthinderna hjälper inte så mycket om fronten blockerar en del av cykelbanan innan bilföraren har fri sikt.

Misslyckad infrastruktursatsning. Ingen teknik i världen kommer kompensera för det. Tvärt om kommer det bli svårare att implementera det.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top