Framtidsspekulationer kring motorcyklar och autonoma fordon

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Precis min linje.

Vem är det värdefullt för nu och vem kan den komma att bli värdefull för i framtiden? När/till vad kan informationen komma att användas, kan den ges bort eller säljas vidare av den som helt sonika samlar in den?
Och borde inte informationen vara min, borde inte jag äga informationen och välja vem jag vill ge eller sälja den till och vilka på vilka villkor?

Att äga sin information borde vara en mänsklig rättighet. Den 31:a i ordningen (vi har 30 mänskliga rättigheter idag). Denna killen har en intressant idé:

 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lång, för tillfället oläst artikel kring var vi står just nu med autonoma fordon:


Trafikmiljö är något komplicerat och det är svårt att förutsäga exakt vad som kommer att hända i trafiken. Det kan vara möten, andra trafikanter, problem med infrastrukturen, någon kan tappa något från ett släp på vägen. Sedan är det alla väderförhållanden, snö, regn, dimma, mörker. Att klara säkerheten i liten skala kan vi, men att skala upp så att det gäller överallt, med alla variationer, det kommer att ta tid, säger Erik Coelingh.



https://www.gp.se/ekonomi/säkerheten-sista-pusselbiten-för-de-självkörande-bilarna-1.27399536




Edit:
Inte oläst. Olåst! Fortfarande.

Jag upplever att AI känner av när en artikel blir populär och får länkar till sig. Du åker muren upp.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nej, inte USA, och inte något shit hole-country - utan Sverige AD 2024 på en motorväg nära dig:

Polisen får jaga ikapp och försöka få stopp på en bil vars förare gått och lagt sig.

En kvick tupplur - bakom ratten. Det är vad en man i polisregion öst tog sig i januari i år. Nu döms han för vårdslöshet i trafik.

Upprinnelsen till domen är att mannen aktiverat autopilot på bilen och färdades på motorvägen när andra trafikanter reagerade på att det såg ut som att han sov.

När patrull kom till platsen och skulle stoppa bilen så insåg man att det stämde att mannen faktiskt inte var vaken. Han fångades på film under färden och har själv erkänt trafikbrott.

– Det är ju såklart aldrig tillåtet att sova vid ratten, oavsett hur smart system man har i bilen, säger Björn Thunblad, samordnare för trafik region Öst, om händelsen.



Vad fan säger man...?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Nej, inte USA, och inte något shit hole-country - utan Sverige AD 2024 på en motorväg nära dig:

Polisen får jaga ikapp och försöka få stopp på en bil vars förare gått och lagt sig.





Vad fan säger man...?
Jag säger: helt förväntat att sådana här fall dyker upp, ovanpå detta har vi alla andra mer "osynliga" tillfällen av ouppmärksamhet som sker hela tiden och det kommer bli värre.

Helt klart verkar varken lagstiftare, myndigheter eller biltillverkare medvetna om den omfattande och gedigna forskning om hur våra hjärnor funkar som indikerar att just denna typ av problem blir det förväntade resultatet.

Människor lär sig genom de färdigheter vi bygger upp av erfarenheter och som helhet är de tekniska lösningarna inte ens i närheten av dessa förmågor, även om de är bättre på vissa saker. Det vi kan använda tekniken till (när den är mogen) är att antingen ha helt självkörande system (nivå 5 eller "robot taxi") där människan är helt bortkopplad samt att ha vissa system som snarare kan förstärka den mänskliga uppmärksamheten vid behov, exempelvis varnare för trötthet, döda vinkeln osv.

Men även i de senare fallen är det ytterst viktigt att systemen inte förleder oss att tro att vi kan sänka uppmärksamheten. Ju mer systemen bidrar till det, desto mindre får vi av den träning och erfarenhet som är så viktig för att bygga vår förmåga som fordonsförare. Vi tror att vi köper oss förbättrad säkerhet, men det vi betalar med är att vi får betydligt sämre förare i förlängningen. Vid tillfället när systemen godkänns ser det ut som en säkerhetsmässig förbättring, men försämringen av förarna kommer sen gradvis under en längre tid. Detta har som bekant redan börjat ske.

Se t ex: https://www.amazon.com/Streetlights-Shadows-Searching-Adaptive-Decision/dp/0262516721/
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top