Framtidsspekulationer kring motorcyklar och autonoma fordon

Visst, men gör det själv hemma du bara för att åka omkring med bilen... :)

El är ju världens enklaste att göra hemma.


Buy quality, cry once

Fast el som framdrivningssystem kommer ju med den oönskade och obehagliga bi effekten av modern bil.
 
Kan man välja tema på instrumentpanel/förardisplay/centerdisplay så har man en modern bil.
 
Last edited:
En autonom elbil jag skulle lita på är en sådan från Boeing. För Boeing har redan provat iden med ett autonomt system där man kör med EN givare för för att kolla upp omgivningen (stallgivaren på Boeing 737 MAX) och det gick som det gick.
Dvs man ska alltid ha minst 3 system för autonom styrning där minst två ska visa lika.
 
Det beror på om du installerat tredjepartspluginen för att titta på porr i hastighetsmätaren eller ej....

Just detta är observerat i leicas teodolit den bemannas av ms och går att se porr i via 4G. Sedan detta uppdagades har vi fattat varför utsättnings resultaten går långsamt och blir högst tvivelaktigt..

Vilken service buletin kan man läsa om detta?
 
Det beror på om du installerat tredjepartspluginen för att...

Det behöver inte ens vara från tredjepart, veckans boo-boo från Microsoft räcker, att kunna bli ägd på tre röda nano-sekunder via SMB3 - eller att bli överkörd av en Volvo utan bromsar när rattsurfaren inte har koll på omgivningen. Autodödande fordon is killing me!

/You have 20 seconds to comply
 

Den typen av datainsamling kan förstås vara värdefull, men det måste stiftas lagar som gör det omöjligt att använda datan om det inte kan garanteras att den är anonymiserad och det ansvaret kan inte ligga på företaget som nyttjar datan utan det måste vara tekniskt omöjligt för dem att få ut individdata.

För tjänster som bygger på invididdata måste det vara individen som har 100% ägandeskap och kontroll över datan och det måste vara supertydligt när man delar med sig av dessa data för att kunna använda en tjänst och lika supertydligt att kunna dra tillbaka medgivandet - inte som idag där all data lagras på en server hos ett företag och man automatiskt godkänner att det kan användas till i princip vad som helst genom att man godkänt något långt, komplicerat och luddigt användaravtal.

Kanske en lösning där data av denna typen lagras hos en oberoende betrodd part som garanterar att det är tekniskt omöjligt för andra att nyttja den annat än fullkomligt anonymiserat, om inte individen uttryckligen gjort den tillgänglig för ett företag där man nyttjar en individualiserad tjänst. Detta medgivande kan man sedan när som helst dra tillbaka. Den som äger datan är dock individen.
 
Den typen av datainsamling kan förstås vara värdefull, men det måste stiftas lagar som gör det omöjligt att använda datan om det inte kan garanteras att den är anonymiserad och det ansvaret kan inte ligga på företaget som nyttjar datan utan det måste vara tekniskt omöjligt för dem att få ut individdata.

För tjänster som bygger på invididdata måste det vara individen som har 100% ägandeskap och kontroll över datan och det måste vara supertydligt när man delar med sig av dessa data för att kunna använda en tjänst och lika supertydligt att kunna dra tillbaka medgivandet - inte som idag där all data lagras på en server hos ett företag och man automatiskt godkänner att det kan användas till i princip vad som helst genom att man godkänt något långt, komplicerat och luddigt användaravtal.

Kanske en lösning där data av denna typen lagras hos en oberoende betrodd part som garanterar att det är tekniskt omöjligt för andra att nyttja den annat än fullkomligt anonymiserat, om inte individen uttryckligen gjort den tillgänglig för ett företag där man nyttjar en individualiserad tjänst. Detta medgivande kan man sedan när som helst dra tillbaka. Den som äger datan är dock individen.

Precis min linje.

Vem är det värdefullt för nu och vem kan den komma att bli värdefull för i framtiden? När/till vad kan informationen komma att användas, kan den ges bort eller säljas vidare av den som helt sonika samlar in den?
Och borde inte informationen vara min, borde inte jag äga informationen och välja vem jag vill ge eller sälja den till och vilka på vilka villkor?
 
Precis min linje.

Vem är det värdefullt för nu och vem kan den komma att bli värdefull för i framtiden? När/till vad kan informationen komma att användas, kan den ges bort eller säljas vidare av den som helt sonika samlar in den?
Och borde inte informationen vara min, borde inte jag äga informationen och välja vem jag vill ge eller sälja den till och vilka på vilka villkor?

Ja, det är ju grundprincipen - att man själv äger informationen. Sen kan det ju finnas tillämpningar där informationen kan ha ett stort värde på samhällsnivå, där det skulle hjälpa oss som medborgare på olika sätt. Men förutsättningen för den typen av användning är ju som sagt att anonymitet kan garanteras till 100%, att det alltid är jag själv som individ som äger datan, att den lagras hos en betrodd part som varken har vinstintressen eller politiska intressen att nyttja informationen på annat sätt än den är avsedd för och även är lagligt förhindrad att göra det samt att det är frivilligt att dela med sig av informationen - det får aldrig ske genom tvång.

En extern part behövs ju för lagringen, eftersom det skulle vara praktiskt omöjligt att datan lagras rent fysiskt hos var och en, men det behöver finnas tekniska lösningar som gör att det enbart är individen som har tillgång till datan och till de som denne har delat med sig av den, exempelvis genom att den är krypterad och bara kan läsas om man har en krypteringsnyckel som individen skapat och delat med sig av till de som är betrodda med informationen.
 
Last edited by a moderator:
Det är föraren, dvs den som har kontroll över fordonet.


Så här lät det för 5 år sedan:


I sitt anförande i Washington kommer han att klargöra att Volvo står till fullo som ansvariga om en självkörande bil krockar. Därmed är Volvo en av de första biltillverkarna att ge ett sådant löfte, något som sannolikt lugnar många teknikskeptiker.

https://teknikensvarld.se/volvo-lovar-ta-fullt-ansvar-om-sjalvkorande-bil-krockar-196859/


...men sedan dess har verkligheten kommit i kapp.
Volvos 100 provfamiljebilar som skulle flooda gatorna syns knappt till.
Foxtrot och en annan bil i serien övar platooning på två :hej det är väl allt som syns ute på vägarna - och det går fan inte fort.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top