Framtida hojklassiker?

R1 Crossplane, ..grymt cool motor & ljud, först på gata med den tekniken, dessutom såld i relativt få ex.
Hade jag haft onödigt många hundratusenlappar hade jag definitivt ställd undan en sådan för framtiden.
 
Blackbird -97

Polkaretta -98

Busa -99
 
Första Firebladen kommer utan tvekan att få klassikerstatus. Den får anses vara den första hojen med hög effekt, låg vikt, bra väghållningskomponenter och "riktig" ram (då världsstandarden var wobblande pinnstaket...) som dessutom kombinerades med driftsäkerhet och såldes till allmänheten för en rimlig peng.
Personligen är jag mer tveksam till alla årsmodeller YZF-R1, GSX-R 1000, ZX10 och även S1000RR. Möjligtvis att crossplane crankshaft passar in i historieböckerna, men de andra är ju egentligen bara upprepningar och förfiningar av det som introducerades med första Firebladen. Möjligtvis att de blir klassiker hos respektive märkesfanatiker.
Jag tror istället att RSV4 och Panigale blir, om inte klassiker, i alla fall betraktade som milstolpar i sporthojens historia. RSV4 för att den blev den första V4:an i en någorlunda rimligt prissatt sporthoj på tjugo år - a desmosedici for the masses, som någon sa. Panigale för det något unika ramkonceptet som aldrig fungerade i MotoGP...
 
Last edited:
Det här med allt ställa dom i malpåse är svårt. Visst kommer det vara ballt när vi är gamla om din samling i alla fall har rullat till besiktningen varje år (ett jobb jag gärna sköter) och i ditt fall är det ju lätt att förklara de låga milen. Samtidigt är det tufft om de är helt konserverade och i totalt nyskick.

Men inte fan kan vi köra dom på släp till träffarna om 20+ år.
 
Dussinhojar som Fireblade, Gixxer 1000 eller ZX10 kan aldrig nå kultstatus iom de stora volymerna de tillverkas i. De kommer ha samma kultstatus om 20 år som CB750 har idag. Första bladen var en milstolpe, men samtliga 1000cc radfyror sen dess kommer alltid vara i skuggan. Även R1 -98.

Det finns helt klart en koppling mellan nypris och kultstatus. En RC30 kostade väl satan redan när den kom, liksom NR750, SP1 osv. Hojar som vem som helst hade råd med när dom lanserades bygger ingen kult.

Varför tror ni Ducati har så trogna följare?
 
Dussinhojar som Fireblade, Gixxer 1000 eller ZX10 kan aldrig nå kultstatus iom de stora volymerna de tillverkas i. Det finns helt klart en koppling mellan nypris och kultstatus. En RC30 kostade väl satan redan när den kom, liksom NR750, SP1 osv. Hojar som vem som helst hade råd med när dom lanserades bygger ingen kult.
Varför tror ni Ducati har så trogna följare?
"Kult" något mer än nypris..
Försök köpa t ex en VW 1200 -55 som såldes i massupplagor, om du kan.
Påstås (?) att bortåt 90% av alla tillverkade Rolls fortfarande "finns"
Just "massupplagan" gjorde att ingen brydde sig - då!
Min kawa utgör ca 5% av totala antalet sålda i SE, mer värd? Knappast, inte är den kult heller..
En Benelli jag äger utgör 50%.. Mer värd? Nä. Kult? kanske.
"Kultstatus" är mycket mer än teknik, kvalitet, pris och antal, det är känslor och sånt är svårt att styra..
 
"Kultstatus" är mycket mer än teknik, kvalitet, pris och antal, det är känslor och sånt är svårt att styra..

Precis. Sedan tror jag människor som växer upp får en speciella relation till saker ur sin tid. Vid någon tidpunkt minns de nostalgiskt tillbaka till sin uppväxt eller en period senare i livet och vill köpa tillbaka något de ägt eller aldrig fick tillfälle att äga på grund av omständigheter när de var yngre.

Hojar som RC30, Ducati 916 är ju två exempel på hojar som blev succé direkt och fick sin garanterade plats som klassiker samma dag de presenterades. Att de dessutom visade sig vara framgångsrika på tävlingsbanan bidrog klart till att öka deras status. Vidare var de exklusiva från början så att var och varannan person inte kunde köpa dem. Gäller särkilt RC30 gissar jag. Andra hojar har fått sin stämpel som klassiker långt senare av helt andra skäl. Svårigheten ligger nog i att identifiera dessa.
 
Gomorron (tog lite sovmorron), och tack för alla intressanta svar!

Okej de flesta av er som svarat verkar inte tycka att det är nåt större värde i att spara t.ex. en CBR 1000RR -06, bara för att man hittar en lågmilare i fint skick?

Men om man satsar på att skaffa alla generationer av t.ex. CBR:en, -92 och framåt?
 
Gomorron (tog lite sovmorron), och tack för alla intressanta svar!

Okej de flesta av er som svarat verkar inte tycka att det är nåt större värde i att spara t.ex. en CBR 1000RR -06, bara för att man hittar en lågmilare i fint skick?

Men om man satsar på att skaffa alla generationer av t.ex. CBR:en, -92 och framåt?

Då har du gjort slut på massa pengar.
Som du kanske kanske får igen om 50 år.

Desmosedici
Mv Agusta F4
Zx10r var väl första hojen med 1:1 vikt/effekt
Yamaha R1 Crossplane.
Bmw S1000rr
 
Gomorron (tog lite sovmorron), och tack för alla intressanta svar!

Okej de flesta av er som svarat verkar inte tycka att det är nåt större värde i att spara t.ex. en CBR 1000RR -06, bara för att man hittar en lågmilare i fint skick?

Men om man satsar på att skaffa alla generationer av t.ex. CBR:en, -92 och framåt?

Man ska nog vara märkesfanatiker om man ska köpa en av alla generationer av något. Personligen överlåter jag den typen av samlande till tillverkarnas egna museum. I så fall är det intressantare att handplocka motorcyklar från olika tillverkare. T ex RC30, 916SPS, ZX750R etc. Inte nödvändigtvis de modellerna.
 
Alla sporthojar sista årsmodellen innan fusk, dvs ABS, antispinn, launchcontroll.

Dom kommer snart bli unika.
 
Alla sporthojar sista årsmodellen innan fusk, dvs ABS, antispinn, launchcontroll.

Dom kommer snart bli unika.

Moderna motorcyklar har nog elektroniken mot sig, precis som bilarna. Det är nog ett av skälen till att många söker sig till de epoker när allt var simplare. På den tiden var kanske inte driftsäkerheten lika hög som idag, men man kunde renovera dem. Det fanns de toleranserna. Idag tycker jag mig höra allt oftare hur allt är slit och släng. Istället för att renovera en motor byts den ut via utbytesprogram hos tillverkaren. Eftersom bilar är mer komplexa kan jag ju erkänna att jag hellre hade hellre haft en Ferrari F40 i garaget än en Bugatti Veyron om man bara tittar på ekonomiska faktorer i att hålla dem i körbart skick sett över en 20- 40 års period. På det emotionella hade ändå en F40 stått högre i kurs, men det är en annan diskussion. Som sagt man påverkas av den tid man växt upp.
 
Gomorron (tog lite sovmorron), och tack för alla intressanta svar!

Okej de flesta av er som svarat verkar inte tycka att det är nåt större värde i att spara t.ex. en CBR 1000RR -06, bara för att man hittar en lågmilare i fint skick?

Men om man satsar på att skaffa alla generationer av t.ex. CBR:en, -92 och framåt?

Mmmmmm, pröva med att skaffa dom från 87 och framåt.. ;)
 
Faktiskt så tror jag att man kommer att minnas Ducati Hypermotard, sjukt kul hoj.

Elöler snarare KTM 990SM, som faktiskt var först med att bli stor på konceptet (Highland var väl först om jag inte missar nåt, DET kanske är ett samlarobjekt om något, iaf i sverige).
 
Back
Top