Framtida hojklassiker?

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
R1 Crossplane, ..grymt cool motor & ljud, först på gata med den tekniken, dessutom såld i relativt få ex.
Hade jag haft onödigt många hundratusenlappar hade jag definitivt ställd undan en sådan för framtiden.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Blackbird -97

Polkaretta -98

Busa -99
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Första Firebladen kommer utan tvekan att få klassikerstatus. Den får anses vara den första hojen med hög effekt, låg vikt, bra väghållningskomponenter och "riktig" ram (då världsstandarden var wobblande pinnstaket...) som dessutom kombinerades med driftsäkerhet och såldes till allmänheten för en rimlig peng.
Personligen är jag mer tveksam till alla årsmodeller YZF-R1, GSX-R 1000, ZX10 och även S1000RR. Möjligtvis att crossplane crankshaft passar in i historieböckerna, men de andra är ju egentligen bara upprepningar och förfiningar av det som introducerades med första Firebladen. Möjligtvis att de blir klassiker hos respektive märkesfanatiker.
Jag tror istället att RSV4 och Panigale blir, om inte klassiker, i alla fall betraktade som milstolpar i sporthojens historia. RSV4 för att den blev den första V4:an i en någorlunda rimligt prissatt sporthoj på tjugo år - a desmosedici for the masses, som någon sa. Panigale för det något unika ramkonceptet som aldrig fungerade i MotoGP...
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Det här med allt ställa dom i malpåse är svårt. Visst kommer det vara ballt när vi är gamla om din samling i alla fall har rullat till besiktningen varje år (ett jobb jag gärna sköter) och i ditt fall är det ju lätt att förklara de låga milen. Samtidigt är det tufft om de är helt konserverade och i totalt nyskick.

Men inte fan kan vi köra dom på släp till träffarna om 20+ år.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Dussinhojar som Fireblade, Gixxer 1000 eller ZX10 kan aldrig nå kultstatus iom de stora volymerna de tillverkas i. De kommer ha samma kultstatus om 20 år som CB750 har idag. Första bladen var en milstolpe, men samtliga 1000cc radfyror sen dess kommer alltid vara i skuggan. Även R1 -98.

Det finns helt klart en koppling mellan nypris och kultstatus. En RC30 kostade väl satan redan när den kom, liksom NR750, SP1 osv. Hojar som vem som helst hade råd med när dom lanserades bygger ingen kult.

Varför tror ni Ducati har så trogna följare?
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Dussinhojar som Fireblade, Gixxer 1000 eller ZX10 kan aldrig nå kultstatus iom de stora volymerna de tillverkas i. Det finns helt klart en koppling mellan nypris och kultstatus. En RC30 kostade väl satan redan när den kom, liksom NR750, SP1 osv. Hojar som vem som helst hade råd med när dom lanserades bygger ingen kult.
Varför tror ni Ducati har så trogna följare?
"Kult" något mer än nypris..
Försök köpa t ex en VW 1200 -55 som såldes i massupplagor, om du kan.
Påstås (?) att bortåt 90% av alla tillverkade Rolls fortfarande "finns"
Just "massupplagan" gjorde att ingen brydde sig - då!
Min kawa utgör ca 5% av totala antalet sålda i SE, mer värd? Knappast, inte är den kult heller..
En Benelli jag äger utgör 50%.. Mer värd? Nä. Kult? kanske.
"Kultstatus" är mycket mer än teknik, kvalitet, pris och antal, det är känslor och sånt är svårt att styra..
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
"Kultstatus" är mycket mer än teknik, kvalitet, pris och antal, det är känslor och sånt är svårt att styra..

Precis. Sedan tror jag människor som växer upp får en speciella relation till saker ur sin tid. Vid någon tidpunkt minns de nostalgiskt tillbaka till sin uppväxt eller en period senare i livet och vill köpa tillbaka något de ägt eller aldrig fick tillfälle att äga på grund av omständigheter när de var yngre.

Hojar som RC30, Ducati 916 är ju två exempel på hojar som blev succé direkt och fick sin garanterade plats som klassiker samma dag de presenterades. Att de dessutom visade sig vara framgångsrika på tävlingsbanan bidrog klart till att öka deras status. Vidare var de exklusiva från början så att var och varannan person inte kunde köpa dem. Gäller särkilt RC30 gissar jag. Andra hojar har fått sin stämpel som klassiker långt senare av helt andra skäl. Svårigheten ligger nog i att identifiera dessa.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Gomorron (tog lite sovmorron), och tack för alla intressanta svar!

Okej de flesta av er som svarat verkar inte tycka att det är nåt större värde i att spara t.ex. en CBR 1000RR -06, bara för att man hittar en lågmilare i fint skick?

Men om man satsar på att skaffa alla generationer av t.ex. CBR:en, -92 och framåt?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Gomorron (tog lite sovmorron), och tack för alla intressanta svar!

Okej de flesta av er som svarat verkar inte tycka att det är nåt större värde i att spara t.ex. en CBR 1000RR -06, bara för att man hittar en lågmilare i fint skick?

Men om man satsar på att skaffa alla generationer av t.ex. CBR:en, -92 och framåt?

Då har du gjort slut på massa pengar.
Som du kanske kanske får igen om 50 år.

Desmosedici
Mv Agusta F4
Zx10r var väl första hojen med 1:1 vikt/effekt
Yamaha R1 Crossplane.
Bmw S1000rr
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Gomorron (tog lite sovmorron), och tack för alla intressanta svar!

Okej de flesta av er som svarat verkar inte tycka att det är nåt större värde i att spara t.ex. en CBR 1000RR -06, bara för att man hittar en lågmilare i fint skick?

Men om man satsar på att skaffa alla generationer av t.ex. CBR:en, -92 och framåt?

Man ska nog vara märkesfanatiker om man ska köpa en av alla generationer av något. Personligen överlåter jag den typen av samlande till tillverkarnas egna museum. I så fall är det intressantare att handplocka motorcyklar från olika tillverkare. T ex RC30, 916SPS, ZX750R etc. Inte nödvändigtvis de modellerna.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Alla sporthojar sista årsmodellen innan fusk, dvs ABS, antispinn, launchcontroll.

Dom kommer snart bli unika.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Alla sporthojar sista årsmodellen innan fusk, dvs ABS, antispinn, launchcontroll.

Dom kommer snart bli unika.

Moderna motorcyklar har nog elektroniken mot sig, precis som bilarna. Det är nog ett av skälen till att många söker sig till de epoker när allt var simplare. På den tiden var kanske inte driftsäkerheten lika hög som idag, men man kunde renovera dem. Det fanns de toleranserna. Idag tycker jag mig höra allt oftare hur allt är slit och släng. Istället för att renovera en motor byts den ut via utbytesprogram hos tillverkaren. Eftersom bilar är mer komplexa kan jag ju erkänna att jag hellre hade hellre haft en Ferrari F40 i garaget än en Bugatti Veyron om man bara tittar på ekonomiska faktorer i att hålla dem i körbart skick sett över en 20- 40 års period. På det emotionella hade ändå en F40 stått högre i kurs, men det är en annan diskussion. Som sagt man påverkas av den tid man växt upp.
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Gomorron (tog lite sovmorron), och tack för alla intressanta svar!

Okej de flesta av er som svarat verkar inte tycka att det är nåt större värde i att spara t.ex. en CBR 1000RR -06, bara för att man hittar en lågmilare i fint skick?

Men om man satsar på att skaffa alla generationer av t.ex. CBR:en, -92 och framåt?

Mmmmmm, pröva med att skaffa dom från 87 och framåt.. ;)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Faktiskt så tror jag att man kommer att minnas Ducati Hypermotard, sjukt kul hoj.

Elöler snarare KTM 990SM, som faktiskt var först med att bli stor på konceptet (Highland var väl först om jag inte missar nåt, DET kanske är ett samlarobjekt om något, iaf i sverige).
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top