Framtida hojklassiker?

Jag skulle säga att det är helt kört att försöka köpa någon mc i investeringssyfte bortsett möjligen en del beg racehojar med historia. En 5 år gammal WSBK från japan kostar småpengar och kan nog bli dyr om 20 år när man kör classicracing med dem.

Annars skulle jag säga att min generation född på 80-talet och intresserad av klassiska grejer har ett guldläge. Gubbarna som idag har fina 50-60 tals bilar/båtar/mc och värderar dem högt kommer att dö av och där finns inte direkt några yngre förmågor som är villiga att betala överpriserna.

Dagens värdering av Norton Manx, Matchless G50, BMW 90S osv kommer att implodera totalt tror jag.
 
Jag tror det blir jäkligt svårt att hålla dagens moderna hojar rullande när dom blir klassiker.
Allt e styrt elektroniskt o databoxar!
Dagens bilar e byggda för att hålla xxår, lär ju inte va någon skillnad på mc.
Lär nog va jäkligt svårt o dyrt o få tag på delar till moderna mc när dom blir klassiker tyvärr:(
När elektroniken ärjat sönder!

Min gissning!

Jag tror snarare att det blir tvärtom - databoxar och annan elektronik som känns avancerad nu kommer att ses som överdrivet enkelt i framtiden. Precis som det i förbränningsmotorns barndom var sjukt avancerat med kompressionsförhållanden, cylindervolym och annat - sånt som moppefuckona idag själva (förvisso med blandat resultat) pysslar med hemma i pappas garage.
 
Boris jag har lekt med din tanke också. Pratar man med äldre personer som sitter på fina samlarobjekt är de ärliga och erkänner att det inte är folk som har pengar. Ofta säljer de sina samlargrejer vidare till någon annan samlare inte i närheten av de priserna som begärs i annonser. I ärlighetens namn är dessa herrar sällan drivna av pengar. De vill att deras bil de vårdat i kanske 30 år kommer i rätt händer.
 
Menas med klassiker hojar som vi kommer att minnas eller hojar som kommer att vara bra investeringar?

Jag vet inte...

Jag vill egentligen "rädda" alla hojar undan rost, duvskit, och allmänt förfall i nån gammal lada! Men som investering, då blir det plötsligt så kliniskt. Och sen har man väl bara råd med nån enstaka Ducce SPS, sen är pengarna slut.

Nej, nånting mittemellan tror jag blir bra. T.ex. alla Kawas GPz:or från 80-talet, eller så...
 
Snyggaste kåporna hade Kawa GPz 750, 900 och 1100, grovt årsmodell -83 till -87. Vissa av dessa är bättre än andra.
Men de är väl redan klassiker?

BMW K1 - speciell hoj. Snygg futuristisk då, skitful nu.

Nya Vmax kanske?

Münch Mammoth 2000 260 hp
 
...Annars skulle jag säga att min generation född på 80-talet och intresserad av klassiska grejer har ett guldläge...

Yepp. Har pratat en del med såna gubbar under veteran-träffar i sommar.
Många som försökt sälja sina veteraner för 50-70 tusen men fått nöja sig med 30-35.
Finns inget intresse längre säger dom. En del har tom gett bort till intresserade släktingar ist.
Den som kör hoj idag har yngre årtal som veteran, typ 70-80-talare.
Det var dom man såg som "häftiga" när man var ung, inte hojjarna från 20-50-talet.
Dom hojjarna kommer säkert alltid ha sina samlare också, men inte lika många.
 
Annars skulle jag säga att min generation född på 80-talet och intresserad av klassiska grejer har ett guldläge. Gubbarna som idag har fina 50-60 tals bilar/båtar/mc och värderar dem högt kommer att dö av och där finns inte direkt några yngre förmågor som är villiga att betala överpriserna.

Dagens värdering av Norton Manx, Matchless G50, BMW 90S osv kommer att implodera totalt tror jag.
SÅ rätt så..
Det som höjer värdet är ofta just att "en sån hade jag när jag var ung..." - och det betalar man för - känslan att bli ung igen :D
För nästa generation är dessa hojar bara sk-t... Enbart extremnördarna är intresserade då..kanske.
Se bara på moppepriserna. halvtaskiga moppar med (ursprungligen) max 1000 mils livslängd säljs idag som "objekt" för 3-10ggr ursprungspriset....
 
Det finns inget rätt eller fel när det gäller sådant som att samla på något så länge man gör det av de rätta orsakerna. Om du tycker att det är roligt att ha en komplett samling av ett visst märke eller modell eller typ av hoj ska du inte bry dig om vad vi andra tycker och tänker. Om man köper en RC30 idag till dagens marknadspris finns det ju inga garantier för att det ska vara en bra långsiktig investering. De kanske har toppat redan. Säger inte att det är så, men vad framtiden visar har vi ingen aning om idag. Läste i någon tidning, minns inte vilken om en som samlat på Honda CB 750 här i Sverige. Visade sig att det fanns en ovanlig serie hojar som är extra eftertraktade. Sök på sand cast CB750. De har nog inte alltid varit så eftertraktade skulle jag tro.

Jag tänker mig att om jag skulle börja leta upp fina/fräscha hojar som inte är så exlusiva i allmänna ögon, säg ZZR-familjen, då får jag ju åtta fina 1100/1200:or för samma pengar som en RC-45!? Eller är det bara konstigt?
 
:) Intressant tråd.

Det som känns speciellt när det släpps är inte alls givet att bli en framtida klassiker.

Hondas RC30 var jag säker på att den skulle bli en klassiker när den kom men vem kommer ihåg den nu, Honda släppte
även en modell med en motor med ovala kolvar, samma där kommer inte ens i håg vad modellen hette...

Nä en klassiker är i betraktarens öga...

Själv är jag övertygad om att Ducati 916 är en klassiker men alla håller nog inte med...:rock

Ehhh är inte Honda RC30 en klassiker??? :va Vet du vad fina originalhojar går för?Ovalkolvhojen heter fö NR750 och är enormt eftertraktad bland samlare.:fakta

916 är definitivt en klassiker. En fin 1198 Panigale kommer också att bli det, liksom Aprilia RSV4R APRC.

Däremot håller jag med om att "klassiker" är ett delvis subjektivt begrepp och alla generationer vurmar ju för sina modeller. Grundkriteriet borde ju vara hojar som tillverkades i begränsad upplaga, tex homologeringshojar, eller specialmodeller, knappast volymhojar som er6 eller cbr 600. Alt hojar som brutit ny mark, som ritat om kartan: gsxr 750 1985, första Bladen 1992, R1 1998, första BMW 1000RR mfl etc. Vissa av dessa har ju sålt riktigt riktigt bra men kan ändå betraktas som klassiker. RD350 sålde också bra på sin tid och för mig är det def en klassiker. En 20 åring håller nog inte med....

Sen är det ju en annan sak om de är bra investeringsobjekt.....
 
Last edited:
Aprilia RSV Mille R, samt RSV4:an om sisådär 20 år förutsatt att de håller ihop så länge :va
 
Ehhh är inte Honda RC30 en klassiker??? :va Vet du vad fina originalhojar går för?Ovalkolvhojen heter fö NR750 och är enormt eftertraktad bland samlare.:fakta

916 är definitivt en klassiker. En fin 1198 Panigale kommer också att bli det, liksom Aprilia RSV4R APRC.

Däremot håller jag med om att "klassiker" är ett delvis subjektivt begrepp och alla generationer vurmar ju för sina modeller. Grundkriteriet borde ju vara hojar som tillverkades i begränsad upplaga, tex homoligeringshojar, eller specialmodeller, knappast volymhojar som er6 eller cbr 600. Alt hojar som brutit ny mark, som ritat om kartan: gsxr 750 1985, första Bladen 1992, R1 1998, första BMW 1000RR mfl etc. Vissa av dessa har ju sålt riktigt riktigt bra men kan ändå betraktas som klassiker. RD350 sålde också bra på sin tid och för mig är det def en klassiker. En 20 åring håller nog inte med....

Sen är det ju en annan sak om de är bra investeringsobjekt.....

Jamenvisst är det så!

Jag är en sucker för tidiga 80-talare, för det är nåt jag kan relatera till. Det var de hojarna jag såg på mina första hojmässor, och mina första hojar var från den tiden. Men de som hävdar att Z 900 är världens snyggaste hoj förstår jag inte, i mina ögon är den bara GAMMAL!

Sen finns det folk, yngre än mig, som gillar 50-talshojar för att deras farfar hade en son i sitt garage. De fick klänga runt på hojen när de var barn och då är det klart att de gillar 50-talare!
 
Hojar som jag tror blir klassiker och som fortfarande går att få tag på för vettiga pengar är:

- SP1/2 (Fina exemplar börjar dra iväg)
- VFR/RVF 400 (Sökes bäst i EU. Svårt att hitta fina ex)
- TL1000R (Sjukt billiga!)
- Bimota SB8(R)
- Mondial Piega (Otroligt häftig och ovanlig modell som inte kostar skjortan...än)

Mitt tips till den med begränsad budget är helt klar TLR. Charmig twin med bredare kåpor än en rad-4, busa-kuts och ankröv. Den fula ankungen glömmer man inte :tummenupp .
 
Jag tänker mig att om jag skulle börja leta upp fina/fräscha hojar som inte är så exlusiva i allmänna ögon, säg ZZR-familjen, då får jag ju åtta fina 1100/1200:or för samma pengar som en RC-45!? Eller är det bara konstigt?

Som jag skrev finns det inga rätt eller fel i det här. Det är du som avgör vad du vill samla på. Om du frågar mig så hade jag hellre köpt en RC45 om det nu var en sådan jag suktade efter hellre än 8 andra hojar. Nu har jag inte kollat vad en RC45 kostar på sistone, men det är en relativt ovanlig motorcykel, med en liten köpkrets också som är beredda att betala vad som begärs för dem. Sedan tror jag inte de är helt lätta att sälja om man känner att man vill avyttra en över dagen. Precis likadant som RC30 och den typen av motorcyklar. Bara att kolla annonserna hur länge de ligger ute. Men jag tror inte det är lättare att avyttra 8 dussinhojar i gott skick som har en smal kundkrets och inte så känd bland allmänheten eller rent av bortglömda.

Ytterligare en sak jag skulle ha i åtanke hade varit att det antagligen hade varit mer ekonomiskt att underhålla en RC45 än 8 andra motorcyklar. För underhåll behöver en motorcykel även om de inte används. För att inte tala om förvaringsplats.
 
Rossis och Stoners Desmosedicis kan nog bli klassiker. De såldes väl på auktion för inte så länge sedan? De blir nog värda mycket pengar när vår generation blir gammal, rik och får ögon fuktiga av nostalgi när vi pratar om att på vår tid hade motorcyklar minsann motorer som levde om och sprutade eld, inte elmotorer...

V-Due kan kanske bli värd pengar också men jag tror inte den blev nog uppmärksammad.
 
För att fortsätta lite i mitt resonemang om faran med att pricka in klassiker så finns några exempel:

http://www.blocket.se/malmo/BSA_Gold_Star_42250346.htm?ca=22&w=3

Det börjar redan bli svårt att hitta köpare som är beredda att betala extra för att detta inte är en vanlig Goldstar utan faktiskt en clubman (Det är ungefär som en Ducati SPS). För 15 år sedan hade du fått den såld på en eftermiddag.

Riktigt ovanliga hojar kommer där alltid att finnas samlare som vill ställa på museum eller ha i sin samling men för de som är producerade i större serier än något hundratal så får de endast samlarvärde under en period om de har turen att bli kultförklarade. Ett exempel från 80-talet är ju Honda CBX 6-cylinder. Objektivt sett en ganska usel järnhäst från perioden och knappast någon lågserieproduktion. Idag går de lös på minst 50kkr medan samtida konkurrenter går att få för kaffepengar. Varför undrar jag mig som är född i fel decennium.

Säkraste tipset tror jag är att slå till på en beg racecykel. En autentisk enduranceräser från PhaseOne/Bollinger Kawasaki som har 5 år på nacken men med alla häftiga Spondon/Öhlins/Brembo grejer får du för rimliga pengar. Idag betalas där fantasisummor för VM racers som är 20-90 år gamla och det lär inte sluta...

I budgetsegmentet så hade jag nog satsat på KTM Duke av de första årsmodellerna. Cykeln som startade trenden med supermotarder, nyskapande design och har gått hårt så där finns gott om skabbiga exemplar man idag kan köpa för kaffepengar och renovera.

http://www.blocket.se/dalarna/Triumph_Speed_Triple_T509_42444636.htm?ca=22&w=3
Eller Triumph Speed Tripple, lämnar få oberörda och kommer bli en designklassiker från 90-talet. Kostar lite och där finns inte obegränsat många av dem.
 
Last edited:
Jag är en sucker för tidiga 80-talare, för det är nåt jag kan relatera till. Det var de hojarna jag såg på mina första hojmässor, och mina första hojar var från den tiden. Men de som hävdar att Z 900 är världens snyggaste hoj förstår jag inte, i mina ögon är den bara GAMMAL!
Jag är född på 80-talet och tycker att Z900 tveklöst tillhör de snyggaste hojar jag känner till! :) Ingen i min släkt har nånsin varit motorcykelintresserad och jag tog lappen 2009...
 
Back
Top