Framtida hojklassiker?

Det verkar finnas två varianter samlande/sparande (inte just hojsamlande).

Den ena jämställer jag med rikemansfolk som samlar på konst för att det finns en ekonomisk vinst, inte för att de är konstintresserade. Lite som när sportstjärnor köper svindyra andelar i en travhäst utan att vara ett dugg hästintresserade.

Den andra är den där man köper ett objekt (som iofs. kan vara nog så dyr/exlusiv) man är genuint intresserad av, och har en koppling till. Man vill ta hand om den/det för att spara till eftervärlden, och inte i första hand äga för att tjäna pengar på.

Fast rikemansfolk är ju rika så vinsten är borde vara av sekundär betydelse...Däremot kan det handla om status, en produkt som vilken som helst man kan köpa...

-99 Hayabusa som var först över 300 knyck.
Har den nån chans? :va

Ingen som nämnt Yamaha R7 än? Det är ju inte den vanligaste hojen direkt, 500(?) ex tillverkade, och skapad för racing. Fast den kanske är en nutida hojklassiker, och därmed inte hamnar i framtidslistan?

och hur bra det gick vet vi ju alla Ducatister...

Vad tänkte du på med den kommentaren?

Känns långsökt att nytillverkade hojar med retrolook skulle få klassikerstämpel. De är ju på ett sätt redan kopior.

Klassikerstämpel kanske är lite fel begrepp, men nog får man anse att det samlarstämpel på några av dem. Tänker givetvis på MH 900e och Paul Smart (den limiterade utgåvan). En stor del av dem förpassades nog som utställningsföremål.

Cyklar som redan från början lanserades i en sådan upplaga att man inte kunde gå in hos sin handlare och beställa dem över disk tycker jag är diskvalificerade då de var samlarföremål/klassiker redan vid lanseringen. Men det är ju vad jag tycker och inte sanningen...

Det verkar finnas två varianter samlande/sparande (inte just hojsamlande).

Den ena jämställer jag med rikemansfolk som samlar på konst för att det finns en ekonomisk vinst, inte för att de är konstintresserade. Lite som när sportstjärnor köper svindyra andelar i en travhäst utan att vara ett dugg hästintresserade.

Den andra är den där man köper ett objekt (som iofs. kan vara nog så dyr/exlusiv) man är genuint intresserad av, och har en koppling till. Man vill ta hand om den/det för att spara till eftervärlden, och inte i första hand äga för att tjäna pengar på.

Riktigt så kategorisk behöver du nog inte vara. Bakom några av de finaste samlingarna ligger ett djupt intresse. Ta Jay Leno som exempel eller medlemmen i Pink Floyd Nick Mason. Båda skriver krönikor i magasinet Octane. Sedan finns det så klart förmögna människor som har noll koll och låter experter välja ut en samling båtar, bilar, konst, möbler etc och skriver på checken. Sedan är det lite tragiskt hur grejerna sedan förfaller bortglömda. Men det händer ju att grejerna gör det hos vanliga dödliga också om man köper på sig sådant man inte kan ta hand om. Tillslut äger ägodelarna en och jag har viss förståelse för att det blir som det blir. Ytterligare ett skäl att inte samla på sig ett dussintal bilar och motorcyklar. Konst kan man stoppa undan och glömma bort så länge det förvaras rätt. Det går inte med maskiner.

Vad tänkte du på med den kommentaren?

Klassikerstämpel kanske är lite fel begrepp, men nog får man anse att det samlarstämpel på några av dem. Tänker givetvis på MH 900e och Paul Smart (den limiterade utgåvan). En stor del av dem förpassades nog som utställningsföremål.

Ducatis retro modeller blev aldrig den hit man hoppats på och de hamnade i malpåse rätt fort.

Honda CBR 600 RR Movistar
Honda CBR 1000 RR Repsol
Honda VTR 1000 SP-2 Castrol
Honda CR 500 Af
BMW S1000RR Motorsport
Aprilia RSV4 Factory APRC
Ducati 1198 R Corse
Ducati 1199 Panigale Tricolore

Vi får väl se :banana

Honda CBR 600 RR Movistar
Honda CBR 1000 RR Repsol
Honda VTR 1000 SP-2 Castrol
Honda CR 500 Af
BMW S1000RR Motorsport
Aprilia RSV4 Factory APRC
Ducati 1198 R Corse
Ducati 1199 Panigale Tricolore

Vi får väl se :banana

SP2 har aldrig sålts som "Castrol" officiellt från Honda. Antingen omlackerad av återförsäljaren eller kitad med dekalkitet som följde med de som såldes 2002.

Edit1: Däremot SP1 "Joey Dunlop", men den var ju mer eller mindre samlarhoj när den kom.

Edit2: När jag tänker närmare på det lär de SP1/2 som såldes som färdiga banhojar - Basic Racer (mild) och Complete Racer (vild) vara förbaskat ovanliga och hyggligt eftertraktade. Undrar hur många som finns kvar i ursprungligt skick?

Last edited:
Edit2: När jag tänker närmare på det lär de SP1/2 som såldes som färdiga banhojar - Basic Racer (mild) och Complete Racer (vild) vara förbaskat ovanliga och hyggligt eftertraktade. Undrar hur många som finns kvar i ursprungligt skick?

Är de en egen ramnummerserie for race use only likt RS Ducati eller gatcyklarna där man skruvat dit HRC kittet?

En hoj jag själv skulle tänkas vilja ha i en samling är en Cagiva mito 125 från den tiden som orginaleffekten låg på runt 34 hk, givetvis 2-taktare.

Sen så måste jag nog hålla med starstriker om att hans fula ankunge C1 antagligen kommer att bli en vacker svan, eller nja, eftertraktad i alla fall.

Bifogat

• mito.jpg
    mito.jpg
    108 KB · Visningar: 58

Fanns/finns även som CBR600RR/1000RR från HRC men det var nog endast för Japan marknaden..

Fast rikemansfolk är ju rika så vinsten är borde vara av sekundär betydelse...Däremot kan det handla om status, en produkt som vilken som helst man kan köpa...

Du har rätt, det var nog att det ger dem status, jag var ute efter!

Är det ingen som nämnt R1? De tidiga exemplaren borde väl ändå få någon ikonstatus, som Katanan typ?
De satte ju ribban för en hel klass i princip.

Är det ingen som nämnt R1? De tidiga exemplaren borde väl ändå få någon ikonstatus, som Katanan typ?
De satte ju ribban för en hel klass i princip.

Det är några som flaggat för R1:an tidigare, och visst, jag hejar också på!

Starstriker, du borde inte du försöka hitta en R 80 G/S? Kunde va kul att ställa jämte 1200:an, evolutionen borde te sig ganska tydlig då!

Back