Framtid som MC-mekaniker?

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Jo tja.. hej hej..

Är inne på andra året på gymnasiet och går i nuläget på en energi-linje för att bli VVS-montör som det så fint heter.
Egentligen så visste jag inte ens vad jag ville bli när det var dags för gymnasieval, valde egentligen linjen eftersom jag hade sommarjobbat fem veckor med pappa(som även han är rörmokare) och tyckte det var roligt, kanske för att jag inte spenderade all tid framför datorn på nätterna och sov bort hela dagarna som jag då gjorde på sommarloven och fick istället arbeta med kroppen(som jag gillar) samt fick lön.

15.000 kronor som en 14-åring vem skulle säga nej till det? Självklart gick pengarna till en ny dator.. :huvetAja ska sluta flumma och komma till saken..

Nu på den senaste tiden så har jag börjat spendera mer tid i garaget med att fixa till det som behövs på motorcykeln även leka fritt med min systers moped och tycker att det är riktigt roligt, finns det inget att göra på min mc så försöker jag hitta fel att fixa, eftersom jag tycker det är så roligt att meka :D

Och börjar faktiskt fundera ifall jag har valt rätt linje eller inte, jag gillar att arbeta fysiskt, men allt det teoretiska vi får lära oss i kärnämnet är rätt så.. meningslöst om man ska lyssna på vad firman har att säga om det(cirka 40 montörer), det är bra betalt i yrket, stort behov utav rörmokare i nuläget och kommer i framtiden(enligt statistik) fortfarande vara en brist ifall det helt plötsligt inte skulle vända..

Gymnasievalet idag speglar ganska mycket ens framtid jämfört med förut, det du väljer idag, det ska du bli ifall du inte vill börja städa på Coop Forum eller börja som flyttgubbe om man inte har kontakter eller extrem tur att lyckas komma in på ett jobb som kräver en specifik utbildning som mycket verkar göra idag..

Känner mig verkligen fast i ett träsk, tog upp detta med mamma och fick världens ångest och vart skit deppig, eftersom jag vet att det handlar om min framtid, men samtidigt vill jag inte sluta upp på en verkstad där jag står som ett fån och byter tändstift, olja och kollar blinkers hela dagarna, skulle gärna vilja göra något mer komplicerat och roligt, visst enformigt kanske det blir ibland, men det blir det på det mesta..

Hur är det att vara en MC-mekaniker? Finns det en framtid för det? Om jag minns rätt så verkar antalet motorcyklar öka men samtidigt så verkar fler och fler fixa med sina motorcyklar själva istället för att lämna in den hela tiden. Vad tjänar man efterskatt? Möjligheter till att jobba svart lätt? Finns det mycket att göra? Är det samma visa varje dag att göra 500-mils servicen på motorcyklar som rullar in och ut? Någon speciell inriktning som verkstaden du jobbar på har? Krävs det någon speciell referens för att bli anställd där? Lätt att få jobb efter gymnasiet?

Det är frågor som jag har i huvudet nu, att få dom besvarade ifrån en MC-mekaniker skulle nog hjälpa mig oerhört mycket och kanske dämpa ångesten över valet.

Funderar även på att gå till en MC-försäljare som har verkstad samt en cross-försäljare och fråga ifall man skulle kunna få vara med i verkstaden en vecka utan pröjs för att få se hur det är, låter det som en bra idé?

Wall of text, hoppas att någon/några kan ta och spendera lite tid på att läsa och svara på mina frågor och funderar, eventuellt ge tips överlag..

Visste inte heller vart tråden skulle passa bäst, här eller överflödiga diskussioner, men detta har ju trots allt lite med motorcyklar att göra:näsblod

Kan tyvärr tänka mig att mc mekanikerdelen ser ganska mörk ut... Men tänkte tipsa om något annat då du verkar gilla teknik och hitta lösningar! Flygplanstekniker/mekaniker är varierande och roligt + att man tjänar helt ok:hihi

Att leta jobb idag med tanken på svarta pengar hade jag skippat när hela samhället ökat sin bevakning och snart vill ingen ta i kontanter.

Antal MC har väll ökat men nyförsäljningen minskat? Och tillskottet bland de yngre har väll blivit sämre?

Fortsätt du som hantverkare. MC-mekaniker gissar jag har dålig lön, mest jobb på sommaren, enformigt o.s.v. Rörmokare kan säker också bli enformigt men då har du i alla fall en dräglig lön, semester på sommaren och sånt roligt.

Jag har varit ute på arbetsmarknaden i 11 år och har fortfarande inte bestämt mig för vad jag skulle vilja göra. Det kommer inte du heller ha gjort. Och ju äldre du blir desto fler alternativ kan du räkna bort. Gör några år som hantverkare, sen plugga vidare.

varför inte se om du kan få in foten på någon mc firma om så bara som hoj tvättare på helgerna och sen jobba dig in i verkstaden.

Iannat fall tror jag det blir tufft för sig iochmed att du inte gjort något sånt på pappret tidigare utan behöver vägledning dvs söker mc firman en mekaniker så ska han vara någerlunda självgående direkt.

Jag kan svara för mig;

Jag gick en utbildning på gymnasiet för att bli mc-mekaniker.

Att stå och skruva med servicar hela dagarna samt däckbyte är inget vidare.

Sen när man arbetat en tid och visat sin kunskap får man förhoppningsvis göra en del tyngre motorarbeten, Dessa är mer "roliga" arbeten. Dock kommer de sällan..

Nå chanser till svarta pengar får man då och då...

Ett plus är att få provköra hojarna.

Intresset för att skruva hoj minskade och insåg att detta skulle jag enbart ha som hobby.

Yrket är INTE välbetalt.... Har kontakt med flera kompisar från gymnasiet som säger detsamma. (Runt 17 innan skatt)

Får också känslan att man sällan behöver någon "speciell" utbildning för just mc. Tror att en bilmekaniker också skulle kunna lära sig skruva hoj utan nå längre inlärningsperiod.

Hoppas mina svar hjälper något i din vägledning.

Kan tyvärr tänka mig att mc mekanikerdelen ser ganska mörk ut... Men tänkte tipsa om något annat då du verkar gilla teknik och hitta lösningar! Flygplanstekniker/mekaniker är varierande och roligt + att man tjänar helt ok:hihi

Jag tror lite annorlunda! Många är det som köper hoj, som inte KAN och inte VILL meka hoj och det är busenkel oljeservice på ex customhojar. Bara erbjuda sådan enkel sak som olje/däckservice med snabb, bra service så tror jag framtiden. Mekanikerdelen kanske är svårare..:va

Bli rörpulare och tjäna massa kosing .... mecka på fritiden med alla roliga hojjar och tillbehör du kan köpa :tummenupp

Tänkte väl det.. :( Att bli bilmekaniker existerar inte just nu för mig då jag inte gillar bilar allt för mycket, och sen när man kollar vilka som går fordon(i min skola i alla fall) så kommer man framstå som helt inavlad :död

Teknik och det är intressant tycker jag, lite små nördig som jag är, men att studera mycket teoretiskt är inget jag gillar eller klarar av oftast, om jag verkligen inte brinner för det.. Har tex läst ut Haynes mekhandbok till min DT två gånger redan och haft den i någon vecka eller så, klarar inte ens av det med skolböckerna på 70 sidor som består av 70% av bilder :gnissla Så det säger väl en del kanske? :D

Verkar ju vara helt okej lön på de sidor man hittar som erhåller statistik, lite osäker på om det är före eller efter skatt, 25.000 kronor före skatt är ju relativt lite, knappt 20.000 efter men kanske har lite tunnelseende eftersom jag är uppvuxen med en pappa som får runt 30.000 efter skatt och en mamma på 20-24.000 beroende på skiftet..

Har du någon personlig erfarenhet inom yrket och kanske en utbildning nära Stockholm?

Edit : Oj fifan skott i helvete vad många svar det har kommit in! :D Får börja skriva snabbare! :D

Farsan som är rörmokare/vvs-montör om man envisas säger att det är ganska varierande på sommaren och hösten men på vintern och våren blir det rätt enformigt för då är det mycket rör som frysit sönder eller behöver tinnas så då kan det bli tjatigt men annars så kan det vara rätt stor variation. Men du ska tänka på att eftersom du arbetar väldigt mycket med kroppen så slits också kroppen mycket fortare så du kommer nog få ont i ryggen , axlar osv för det får väldigt många inom det yrket.

Men om du är intresserad av skruva och har svårt att få ett bra ställe att arbeta på som MC-mekaniker så kan du väl bli Bil-mekaniker? Det är en mycket större marknad där iaf och lite lättare att jobba svart om du nu vill det

EDIT : Han inte se ditt inlägg om att du inte vill bli bil-mek

Jag utbildade mig till mc-mek efter gymnasiet och jobbade med det under ca ett år.Personligen tyckte jag att det tog död på mitt privata mcintresse iom att man stod och skruvade hoj hela dagarna. Nu har jag iofs skruvat bil de senaste tio åren men njuter av att skruva med min hoj och slippa ackordsstressen på jobbet. Så mitt tips är att bli rörpulare och dra in pengar till din hobby och skruva på fritiden istället.

Du är 17-18 år, eller hur? Det ser ju ut som du klarar av att formulera dig väl i text. Om du kan tänka dig att plugga några år till kanske högskoleingenjör är något för dig? Ett ett säkert yrkesval med goda utsikter till jobb. Det brukar nästan alltid vara brist på ingenjörer.

Edit: Svartjobb existerar inte för ingenjörer.:gråta Men det är nog lika bra det. :)

Last edited:
Mitt tips.
Tveka inte att gå färdigt din vvs-utbildning. Du kan få riktigt bra jobb i den branschen, och du har alltid ett yrke att falla tillbaka på även om du gör nya val senare i livet.
Fortsätt att odla ditt mekarintresse på fritiden. Man vet aldrig, det kan leda nån vart i alla fall. Det är inte säkert att det är så roligt att hålla på att serva hojar hela dagarna och sen komma hem och fortsätta i garaget. Det blir i så fall bara att förstöra en rolig hobby.

Shadow här på forumet håller på att utbilda sig till MC-mekaniker har jag för mig. Pma honom och se vad han säger. :)

Pengar är inte allt. Men kul att ha. Satsa på någon typ av värmeenergi utbildning i kombination med rörmokeriet så får du en framtidssäkrad lösning med tekniska utmaningar. Glöm inte att läsa språk. Kontakterna nuförtiden är ofta internationella i teknikbranchen och att kunna göra sig förstådd på mer än svenska och engelska öppnar många dörrar.

Jag håller med Road-Ragge, plugga vidare till högskoleingenjör eller liknande. Din mekartalanger kommer att vara guld värd i den branschen. Det är roligare att konstruera hojdelar än att byta dem. Är övertygad att du kan plugga och göra bra ifrån dig skolan, bara du vill. Och du skriver bra som sagt, bättre än 90% här och bättre än 95% av alla ingenjörer...

Att leta jobb idag med tanken på svarta pengar hade jag skippat när hela samhället ökat sin bevakning och snart vill ingen ta i kontanter.

Antal MC har väll ökat men nyförsäljningen minskat? Och tillskottet bland de yngre har väll blivit sämre?

Förstår vad du menar, men om jag skulle tjäna 20.000 efter månaden, har två barn, en fru och ett hus så vill jag inte behöva spara pengarna för att kunna överleva månaden, och kanske är svartjobb ett alternativ för att få ett par tusingar extra varje månad.
Vi har en mekaniker i vår närhet som jobbar svart princip varje ledig timme han har efter jobbet, visst mycket tid slösas i garaget när han jobbar svart men det kommer betala sig tillbaka om ett par år när han inte behöver arbeta svart och kan unna sig extra saker för pengarna han har tjänat på fritiden..

varför inte se om du kan få in foten på någon mc firma om så bara som hoj tvättare på helgerna och sen jobba dig in i verkstaden.

Iannat fall tror jag det blir tufft för sig iochmed att du inte gjort något sånt på pappret tidigare utan behöver vägledning dvs söker mc firman en mekaniker så ska han vara någerlunda självgående direkt.

Får väl ta och göra det, finns bara två ställen i Södertälje som har MC/cross-butik och det är Mörs-racing och Honda MC-cente.

Jag kan svara för mig;

Jag gick en utbildning på gymnasiet för att bli mc-mekaniker.

Att stå och skruva med servicar hela dagarna samt däckbyte är inget vidare.

Sen när man arbetat en tid och visat sin kunskap får man förhoppningsvis göra en del tyngre motorarbeten, Dessa är mer "roliga" arbeten. Dock kommer de sällan..

Nå chanser till svarta pengar får man då och då...

Ett plus är att få provköra hojarna.

Intresset för att skruva hoj minskade och insåg att detta skulle jag enbart ha som hobby.

Yrket är INTE välbetalt.... Har kontakt med flera kompisar från gymnasiet som säger detsamma. (Runt 17 innan skatt)

Får också känslan att man sällan behöver någon "speciell" utbildning för just mc. Tror att en bilmekaniker också skulle kunna lära sig skruva hoj utan nå längre inlärningsperiod.

Hoppas mina svar hjälper något i din vägledning.

Tänkte väl det, ungefär det jag misstänkte att intresset skulle försvinna ifrån en med tiden, helt förståeligt..

Ja, dina svar hjälpte mig verkligen fick mig på andra tankar att byta linje inte är det bästa, i alla fall inte till MC-mekaniker, tack!

Farsan som är rörmokare/vvs-montör om man envisas säger att det är ganska varierande på sommaren och hösten men på vintern och våren blir det rätt enformigt för då är det mycket rör som frysit sönder eller behöver tinnas så då kan det bli tjatigt men annars så kan det vara rätt stor variation. Men du ska tänka på att eftersom du arbetar väldigt mycket med kroppen så slits också kroppen mycket fortare så du kommer nog få ont i ryggen , axlar osv för det får väldigt många inom det yrket.

Men om du är intresserad av skruva och har svårt att få ett bra ställe att arbeta på som MC-mekaniker så kan du väl bli Bil-mekaniker? Det är en mycket större marknad där iaf och lite lättare att jobba svart om du nu vill det

EDIT : Han inte se ditt inlägg om att du inte vill bli bil-mek

Har jobbat fyra sommarlov totalt, princip varje lov jag har(undantag finns) samt hade jag praktik två dagar i veckan, hände att jag skolkade för att slippa mitt psykfall till lärare för att få arbeta istället, det värsta är nybyggen, fick spendera en hel månad på att krypa under diskbänkar och montera blandare :död

Kan du fråga din far vad han jobbar med mer specifikt? Ifall det är renoveringar, nybyggen, service, kontor etc? Enligt min uppfattning så verkar det vara mer service-inriktat och det är inget jag kan tänka mig tyvärr..

Jag utbildade mig till mc-mek efter gymnasiet och jobbade med det under ca ett år.Personligen tyckte jag att det tog död på mitt privata mcintresse iom att man stod och skruvade hoj hela dagarna. Nu har jag iofs skruvat bil de senaste tio åren men njuter av att skruva med min hoj och slippa ackordsstressen på jobbet. Så mitt tips är att bli rörpulare och dra in pengar till din hobby och skruva på fritiden istället.

Tack för svaret! :)

Du är 17-18 år, eller hur? Det ser ju ut som du klarar av att formulera dig väl i text. Om du kan tänka dig att plugga några år till kanske högskoleingenjör är något för dig? Ett ett säkert yrkesval med goda utsikter till jobb. Det brukar nästan alltid vara brist på ingenjörer.

17 år, fyller i oktober tackar och bockar :tungan att plugga är inget för mig direkt, inget jag trivs med faktiskt, men har även varit inne på att studera klart, jobba i något år sedan studera vidare, nackdelen med det är väl att det blir dyrare för mig? Har faktiskt ingen aning om hur det ser ut när man ska börja studera vidare vid åldern 20-22 år, har inte kollat upp det..

Mitt tips.
Tveka inte att gå färdigt din vvs-utbildning. Du kan få riktigt bra jobb i den branschen, och du har alltid ett yrke att falla tillbaka på även om du gör nya val senare i livet.
Fortsätt att odla ditt mekarintresse på fritiden. Man vet aldrig, det kan leda nån vart i alla fall. Det är inte säkert att det är så roligt att hålla på att serva hojar hela dagarna och sen komma hem och fortsätta i garaget. Det blir i så fall bara att förstöra en rolig hobby.

Tack! :)

Shadow här på forumet håller på att utbilda sig till MC-mekaniker har jag för mig. Pma honom och se vad han säger. :)

Tack för tipset ,ska slänga iväg ett PM till honom :)

Pengar är inte allt. Men kul att ha. Satsa på någon typ av värmeenergi utbildning i kombination med rörmokeriet så får du en framtidssäkrad lösning med tekniska utmaningar. Glöm inte att läsa språk. Kontakterna nuförtiden är ofta internationella i teknikbranchen och att kunna göra sig förstådd på mer än svenska och engelska öppnar många dörrar.

Jag håller med, men samtidigt så tänker jag framåt lite att när jag har en familj att försörja, en dotter som kräver nya kläder varje dag, en son som vill styla sönder sin Aerox, frugan som vill ha den nya väskan för att jag ska få ligga, mata två bilar med bensin samt min motorcykel så går det inte runt med två löner som kanske inte stiger över 20.000 kronor, men det kanske det gör om man, jag vet inte jag har inte hand om vår ekonomi hemma men i mina tankar(som är lite twistade ibland) så går det inte hand i hand ;/

Har du någon erfarenhet inom värmeenergi själv eller dylikt?
Språk.. Hah hoppas det går bättre än vad tyskan gick i sjuan :rofl

Jag håller med Road-Ragge, plugga vidare till högskoleingenjör eller liknande. Din mekartalanger kommer att vara guld värd i den branschen. Det är roligare att konstruera hojdelar än att byta dem. Är övertygad att du kan plugga och göra bra ifrån dig skolan, bara du vill. Och du skriver bra som sagt, bättre än 90% här och bättre än 95% av alla ingenjörer...

Ska ta och fundera på det faktiskt, har lite mer än ett år kvar, mycket praktik så gäller att jag börjar köra på nu då med alla kurser och så, antar att matte B kommer krävas för det, fan blir ju taggad på att börja plugga nu.. :)

Enkelt.

Om du föraktar andra människor i allmänhet och anser att alla är idioter, tycker om att fuska och blåsa folk så är det klart att du ska ge dig in i en branch som går skitdåligt. Satsa på VVS istället. Det kommer löna sig.

Enkelt.

Om du föraktar andra människor i allmänhet och anser att alla är idioter, tycker om att fuska och blåsa folk så är det klart att du ska ge dig in i en branch som går skitdåligt. Satsa på VVS istället. Det kommer löna sig.
VVS går väl inte dåligt ?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...