sliCk_kekki
Ny medlem
VVS går väl inte dåligt ?
Läs igen

Satsa på VVS istället.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Satsa på VVS istället.
Jag vet att han menade att mc-mekaniker brukar fuska och blåsa folk.Finns rörläggare som fuskar rejält med sitt arbete med samt mc-mekaniker som gör ett bra jobb.Läs igen![]()
Japp jag var ironiskHan syftar på mc branschen....
17 år, fyller i oktober tackar och bockaratt plugga är inget för mig direkt, inget jag trivs med faktiskt, men har även varit inne på att studera klart, jobba i något år sedan studera vidare, nackdelen med det är väl att det blir dyrare för mig? Har faktiskt ingen aning om hur det ser ut när man ska börja studera vidare vid åldern 20-22 år, har inte kollat upp det..
Vilka problem över framtiden du verkar ha. 16 år och oroar sig för att försörja sina barn. Slappna av ett par grader va....
Jag gjorde lumpen i c.a. ett år och jobbade sedan ett år innan jag pluggade vidare. Jag var 22 år när jag började på högskolan. Det var bra. Under det året jag jobbade mellan gymnasiet och högskolan han jag få tillbaka studielusten. Det är inte alls en dum idé. Det blir inte dyrare heller.
Men framför allt: Studera klart!! Du kommer att ångra dig många år efteråt om du inte gör det. Du visar för en framtida arbetsgivare att du kan avsluta det du påbörjat genom att avsluta din utbildning. Sånt är viktigt. Högskolan var dessutom rätt mycket roligare än gymnasiet tycker jag.
Fick jag bestämma åt dig:
1. Plugga klart. (viktigt)
2. Jobba åt din far i ett år medan du bestämmer dig.
3. Plugga vidare inom något teknikområde. Bygg, mekanik eller el, spelar ingen roll. Det kommer att löna sig både ekonomiskt och i kvalitet på arbetsinnehåll.
Med en högskoleutbildning inom teknikområdet så behöver du inte arbeta ryggen av dig för usla 20000 i månaden heller.
Tänka framåt måste manMan kan inte vakna upp helt plötsligt och stå där och tänka "hur fan ska vi få ihop pengar så vi kan äta den här veckan" eller så
det är i alla fall vad jag tycker och tänker.
Jag vill inte välja en linje, och vara fast på den stigen när jag inser att det inte går, att jag får sparken och inte hittar jobb eller något likanade scenario.
Helt rätt, tycker så ocksåGött att planera långt i förväg för då stressas man inte av valet när deadline närmar sig utan man har tänkt igenom i lugn och ro.
Själv fyller jag snart 18. Har ett grymt motorintresse, helst motorcyklar. Läst igenom en massa tuningböcker både 2t och 4t och vissa flera gånger för skojs skullTänkte plugga till civ.ing. maskinteknik (5 år) med inriktning fordon sen antagligen doktorera inom förbränningsmotorer i 4 år till
![]()
Hellre ett roligt jobb för 25k än ett tråkigt jobb för 32k.
Helst ett roligt jobb för 40k+![]()
Tänka framåt måste manMan kan inte vakna upp helt plötsligt och stå där och tänka "hur fan ska vi få ihop pengar så vi kan äta den här veckan" eller så
det är i alla fall vad jag tycker och tänker.
Jag vill inte välja en linje, och vara fast på den stigen när jag inser att det inte går, att jag får sparken och inte hittar jobb eller något likanade scenario.
Att hoppa av skolan är inget alternativ och fortsätta i VVS-branschen, kan ju inte bli fullbetald då
Verkar ligga allt mer åt att faktiskt studera vidare, men först jobba lite, spara pengar och sedan börja studera någonstans på någon utbildning.
Får tacka för alla svar jag har fått från er alla så mycket, guldvärt!![]()
Äntligen någon som står bredvid en i ens tankesätt haha
Jodu, det ska gudarna vetaVet allt hur det diskuteras flitigt på Fjollhoj om det ena och det andra, grymt kunnig är du i min mening redan nu
Får önska dig lycka till med studierna!![]()
Håller med några tidigare, du känns skarp så det handlar mest om att bestämma sig.
1: gå klart vad tusan du nu går. Färdigt är färdigt, avhopp är kass.
2: ska du skola om dig så gör det innan du lånar upp dig över öronen på villa, sommarstuga och annat. Då om någon gång sitter du fast.
Men varför inte försöka jobba med specialgrejor om du VERKLIGEN är intresserad?
Öhlins, racemek internationellt, ihop med Preziosi i Bologna eller KTM i Österrike? Inte svårare än att bli rockstar visserligen men man får ladda lite ibland.
(Fast så som du tänker och skriver kan du nog fixa vad du nu bestämmer dig för. Ing-linje och industriautomation hade nog jag satsat på om jag skulle börjat om. Verkar vara fin mix mellan kvalificerat och hands-on)
Av din lilla presentation att döma, verkar du ju inte vara helt bakom flötet.
Jag gjorde: Hade bilar som stora intresset i din ålder, allt på 4 hjul va ballt. (Körde ifs hoj redan då men inte lika intresserad) Sen började jag jobba med bilar och allt runt det. Det tog 2 år, sen va intresset långt borta. Öppnar inte ens biltidningar längre, som ligger överallt på jobbet. Nu är det hoj som är det stora intresset. (jag tänker aldrig arbeta med det)
Jag jobbar fortfarande med bilar med pluggar ekonomi samtidigt på högskolenivå.
Mitt tips: se till att få relativt bra betyg i plugget (Jag vet att det suger, men du kommer vara glad för det i framtiden) Knega några år som röris, ha hojarna som en Hobby.
När du gjort något år som röris och känner att du börjar kunna det, riv av ett tekniskt basår på högskolan samtidigt som du jobbar. Då vet du om du vill plugga vidare eller inte efter det. Vill du det, dvs; plugga vidare, kan jag rekommendera något likande "Farkostteknik" (eller vad det heter) på KTH i sthlm. Detta är välbetalt och du kommer förmodligen få jobba med något tekniskt som intresserar dig, men ha hojarna som ett intresse på sidan!
Kör hårt! Framtiden behöver smarta unga
Att se sådan klokskap från en 17 åring på Sporthoj var verkligen veckans överraskning.Det är bra att du är medveten, men jag håller ändå med Torpalasse lite. Ta det lugnt du är ung. Du hinner.
Och du, den här också viktig:
youtube.com/watch?v=7VkzlGkxGmw
![]()
Haha, är du aktiv på Fjollhoj? Var ett par månader sen man kikade in där, inte haft tid. Du kanske har läst mina projekttrådar?
Tack! Önskar dig lycka till med valet med
Som de andra säger så är mc-mek inte så välbetalt. Kör antingen vidare på VVS och ha hojen som hobby, eller jobba lite emellan (spara mycket pengar), ta ett tekniskt basår och plugga till åtminstone högskoleingenjör. Någorlunda intresse för matte och fysik är nog en fördel då.
Om ni inte trivs med erat jobb/inte har något så borde några av er söka till yrkesguide som finns på skolor, får bättre hjälp av er än vad jag har haft av dom![]()
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |