Framhjulsdriven BMW?

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Vart är världen på väg?
Min morfar som är 86 har alltid velat ha en BMW, men valt bort det pga insteget är för lågt.
(Gubben är mer bionisk än mänsklig)

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/100318-bmw-framhjulsdrift/index.xml

Var väl bara en tidsfråga.
Jag lyfter på hatten för att BMW har hållit sig där bak så länge.
Varje tant och småtossig gubbe vill ha fwd, tyvärr.
Min mor är trafiklärare och inte i helvete kan jag övertyga henne om att RWD är bra... farsan är förstås slav i det avseendet...

Morfar, däremot är skitcool trots sina drygt 85 bast.
Han vill bara ha kul. Och sitta bra, för han har snart inga egna leder kvar...
Men han kör som en riktig skomakare.

(vild för er som inte fattar)
När jag tog hojkort var det förresten morfar som åkte med mig.

Sicken hjälte.

Last edited:
Vem fan vill åka i en bil med så små yttermått som är bakhjulsdriven. Till och med BMW fattar att det inte funkar. I vart fall inte om välväxta som jag skall få plats.

Jag ger detta: Jag har alltid föredragit FWD, för att jag kan stå åt motsatt håll men ordna det ändå. Men nu känns det mer befogat med bakhjulsdrift.
När jag lärde mig köra på riktigt så fanns det inget annat.

Jag har mest rejsat så... sorry.

Vad menar du? Utrymmen i en bil för familjebruk har väl inte särskilt mycket med rejs att göra.

Nej, förstås.
Ta den som känns säkrast.
Det ska jag göra.

Last edited:
Skall man tillverka en bil i den aktuella storleksklassen och få rimliga innerutrymmen, så är det tvärställd motor och framhjulsdrift som gäller. Pungt. VIll man isrejsa eller bara anser sig vara en så fantastisk chaufför, med ett sådant körsätt, att man till och från jobbet kan utnyttja bakhjusdriftens förtjänser men ej ha ont av dess nackdelar, so be it. Men då får man väl helt enkelt handla sig en större BMW. Med bakhjulsdrift.

Ha ha, styra och driva med samma hjulpar? Går det? Det låter otroligt trist.

Nästan alla tillverkare har slutat att hålla sig till sin nisch. Därför är jag inte längre förvånad om BMW bygger en framhjulsdriven småbil. När man redan bygger Mini Cooper är steget till en framhjulsdriven BMW inte långt. Kommande M5 får V8 och turbo. Vem hade trott det för ett par år sedan?

Tiden får utvisa om man gjorde rätt. Porsche tjänade ju väldigt mycket pengar på att bygga Boxster och Cayenne. Om man upprepar det med Panamera återstår att se.

Även Volvos XC90 får väl anses vara en bra förtjänst för Volvo trots alla protester att man gav sig in på det segmentet.

Idag är inget längre heligt.

Ankan har helt rätt i sitt inlägg. Jämför ni BMW 1 Serie och en Golf kommer ni att se att BMWn har mycket sämre ytrymmen inne i bilen. Kardanen tar en del utrymmen i anspråk.

Last edited:
Jag vill mest leka.

Köp en gammal Renault 5 Turbo, Renault Clio V6, eller en gammal Lancia Stratos med extremt kort hjulbas om du vill ut och leka av dig.

BMW har nog inte gett sig in i leken för att bygga en rolig busbil likt 205 GTI. Jag tror den framhjulsdrivna BMW kommer att ha ett väldigt moget klientel. Det roliga kommer nog Mini Cooper att stå för.

Varför bli upprörd över att BMW ska göra en framhjulsdriven bil?
Är bara att ge fan i att köpa den om man inte vill ha den.

3-serien har ju funnits med framhjulsdrift förut vilket knappast blev någon hit varken försäljningsmässigt eller gällande körglädje. Bortglömt av de flesta, till BMWs stora glädje kan man tro...

3-serien har ju funnits med framhjulsdrift förut vilket knappast blev någon hit varken försäljningsmässigt eller gällande körglädje. Bortglömt av de flesta, till BMWs stora glädje kan man tro...

Var kan man läsa om den bilen? Har aldrig hört talas om någon 3 serie med framhjulsdrift. 3 serien kom 1975. Innan dess hette den 2002.

Nu kommer du nog ihåg fel...:va

varför inte fortsätta sälja mindre bilar med framkrafs under varumärket mini? Och ge fasen i att smutsa ned BMW emaljen. Jag förstår helt klart behovet av mer "mainstream" småbilar, men som sagt, varför inte sälja dem under annat märke, och behåll entusiast-/snobbvärdes- marknaden?

Varför bli upprörd över att BMW ska göra en framhjulsdriven bil?
Är bara att ge fan i att köpa den om man inte vill ha den.

Håller med, har provkört en sån 3-serie Compact. Trång inuti, kände inte alls igen mig. (Inte alls som min Merca där det sitter ett sikte längst fram på huven så man ser vart man är påväg).
Framhjulsdrift, bakhjulsstyrning, 1 växel framåt (som råmade som fan) hade den, fast med 4 backväxlar!!?:confused: Så sjukt kass bil, aldrig mer!!:mad:

Last edited:
Det där grät jag över redan för en månad sen. Du är för långsam för att vara medlem i BMWCS.

(Inte alls som min Merca där det sitter ett sikte längst fram på huven så man ser vart man är påväg).

På mitt jobb finns flera gubbar som är insnöade på gamla mercor. Dom har egentligen bara ett fel tycker dom och det är att det inte sitter en stjärna på bakluckan som man ser när man tittar i backspegeln.

Bakhjulsdrivet är roligt men min BMW kör fast om det är vinter-OS på tv, den är helt hopplös i snö.

På mitt jobb finns flera gubbar som är insnöade på gamla mercor. Dom har egentligen bara ett fel tycker dom och det är att det inte sitter en stjärna på bakluckan som man ser när man tittar i backspegeln.
Bakhjulsdrivet är roligt men min BMW kör fast om det är vinter-OS på tv, den är helt hopplös i snö.

Håller med gubbarna! Det enda otäcka med gamla mercor är den smygande känsla av framhjulsdrift som infinner sig när man backar ut ur garaget, men sen ordnar det upp sig.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT