Richo
Ny medlem
- Gick med
- 29 Jun 2004
- Hoj
- GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Har en framgaffel som inte lirar så bra. Haft några vana och snabba herrar som provkört dem och de säger samma sak bägge 2.
Studsig framtill. Jag har provat lite inställningar men upplever att returdämpningen inte verkar ha så stor funktion...
Förra ägaren har bytt till öhlinsfjädrar som egentligen borde vara snäppet för mjuka för mig men det märks inte. Slår aldrig i botten med minimum förspänning, komp och retur... 9nm/mm (9,5 är rekomenderat för min vikt)
Fel fjäder trots rätt kartong? Förra ägaren som monterat dessutom...
hänget stämmer hyggligt. Viskositet har jag provat lite olika men själva studset finns kvar.
Originalfjädrarna finns kvar så fundera på att slänga i dem.
Vad finns det som kan störa returdämpningen?
http://fiche.ronayers.com/Index.cfm...el/GSX-R750/GroupID/281927/Group/FRONT_DAMPER
Gängan på 7an och 8an som går in i 9an går att låsa i olika lägen på gängstången. Nu är den max inskruvad. Kan det vara fel eventuellt. När jag bytte olja och packning senast var jag inte noggran att kolla av läget vid demontering. (fast jag tycker dock den alltid varit lite skum även innan denna service)
Kan något mer tänkbart hamnat fel eller blivit galet. Jag har koll på häng, luftpelare för oljan och viskositeterna. Så där är inte felet!
Tackar för svar och förslag...
Någon i Göteborg som är smutt på detta? kan gärna komma med gafflarna löst...
Studsig framtill. Jag har provat lite inställningar men upplever att returdämpningen inte verkar ha så stor funktion...
Förra ägaren har bytt till öhlinsfjädrar som egentligen borde vara snäppet för mjuka för mig men det märks inte. Slår aldrig i botten med minimum förspänning, komp och retur... 9nm/mm (9,5 är rekomenderat för min vikt)
Fel fjäder trots rätt kartong? Förra ägaren som monterat dessutom...
hänget stämmer hyggligt. Viskositet har jag provat lite olika men själva studset finns kvar.
Originalfjädrarna finns kvar så fundera på att slänga i dem.
Vad finns det som kan störa returdämpningen?
http://fiche.ronayers.com/Index.cfm...el/GSX-R750/GroupID/281927/Group/FRONT_DAMPER
Gängan på 7an och 8an som går in i 9an går att låsa i olika lägen på gängstången. Nu är den max inskruvad. Kan det vara fel eventuellt. När jag bytte olja och packning senast var jag inte noggran att kolla av läget vid demontering. (fast jag tycker dock den alltid varit lite skum även innan denna service)
Kan något mer tänkbart hamnat fel eller blivit galet. Jag har koll på häng, luftpelare för oljan och viskositeterna. Så där är inte felet!
Tackar för svar och förslag...
Någon i Göteborg som är smutt på detta? kan gärna komma med gafflarna löst...