Framgaffelproblem-Returdämpningen? Suzuki 750 GSXR K4 GÖTEBORG

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Har en framgaffel som inte lirar så bra. Haft några vana och snabba herrar som provkört dem och de säger samma sak bägge 2.
Studsig framtill. Jag har provat lite inställningar men upplever att returdämpningen inte verkar ha så stor funktion...

Förra ägaren har bytt till öhlinsfjädrar som egentligen borde vara snäppet för mjuka för mig men det märks inte. Slår aldrig i botten med minimum förspänning, komp och retur... 9nm/mm (9,5 är rekomenderat för min vikt)
Fel fjäder trots rätt kartong? Förra ägaren som monterat dessutom...

hänget stämmer hyggligt. Viskositet har jag provat lite olika men själva studset finns kvar.

Originalfjädrarna finns kvar så fundera på att slänga i dem.

Vad finns det som kan störa returdämpningen?

http://fiche.ronayers.com/Index.cfm...el/GSX-R750/GroupID/281927/Group/FRONT_DAMPER
Gängan på 7an och 8an som går in i 9an går att låsa i olika lägen på gängstången. Nu är den max inskruvad. Kan det vara fel eventuellt. När jag bytte olja och packning senast var jag inte noggran att kolla av läget vid demontering. (fast jag tycker dock den alltid varit lite skum även innan denna service)

Kan något mer tänkbart hamnat fel eller blivit galet. Jag har koll på häng, luftpelare för oljan och viskositeterna. Så där är inte felet!

Tackar för svar och förslag...

Någon i Göteborg som är smutt på detta? kan gärna komma med gafflarna löst...

En känsla är att positionen på 7/8/9 är viktig. Som det ser ut på sprängskissen så trycker stången 10 på något inuti dämpkasetten 7.

Står det inget i någon slags manual hur detta ska justeras? I de fall jag är osäker på sådant brukar jag justera så att jag kan få hela justerintervallet mellan fullt stängd och fullt öppen ventil via den externa justeringen. Om du har dämpkasetten lös, går det (mjukt utan att bottna ventilen för hårt) att skruva in 10 i 7 tills den bottnar? I detta läget borde dämpningen i returriktningen vara maximal, och då bör delarna skruvas ihop så att den externa justeringen kan nå denna nivån (och lite till för säkerhets skull)

Där ser man. Skall försöka få tag på en Haynes eller Clymer ögona böj...

Ööö vart beställer man en sådan snabbast i dagsläget? :/

En känsla är att positionen på 7/8/9 är viktig. Som det ser ut på sprängskissen så trycker stången 10 på något inuti dämpkasetten 7.

Står det inget i någon slags manual hur detta ska justeras? I de fall jag är osäker på sådant brukar jag justera så att jag kan få hela justerintervallet mellan fullt stängd och fullt öppen ventil via den externa justeringen. Om du har dämpkasetten lös, går det (mjukt utan att bottna ventilen för hårt) att skruva in 10 i 7 tills den bottnar? I detta läget borde dämpningen i returriktningen vara maximal, och då bör delarna skruvas ihop så att den externa justeringen kan nå denna nivån (och lite till för säkerhets skull)

Beställt servicemanualen nu men det är ingen som vet exakt mått så länge eller har länk till fulmanual tills jag får min riktiga?

Beställt servicemanualen nu men det är ingen som vet exakt mått så länge eller har länk till fulmanual tills jag får min riktiga?

Jag tror inte att det är ett exakt mått, jag tror att man justerar in detta med känslan i handen helt enkelt. Du vill få den i ett läge som tillåter dig att justera nålventilen inuti dämpkasetten från fullt öppen till fullt stängd.

Om du har vägarna förbi och gaffelbenen lösa så tittar jag gärna på sakerna, har dock verkstaden utanför anderstorp i småland..

Ok skall ge det ett försök imorgon då... Inga fler saker man bör känna efter så det hamnar rätt? utöver luftspalt & visko? hänget...

Jag tror inte att det är ett exakt mått, jag tror att man justerar in detta med känslan i handen helt enkelt. Du vill få den i ett läge som tillåter dig att justera nålventilen inuti dämpkasetten från fullt öppen till fullt stängd.

Om du har vägarna förbi och gaffelbenen lösa så tittar jag gärna på sakerna, har dock verkstaden utanför anderstorp i småland..

Ok skall ge det ett försök imorgon då... Inga fler saker man bör känna efter så det hamnar rätt? utöver luftspalt & visko? hänget...

Du borde kunna ha 7 lös i en hink med olja, med 10 instucken och pumpa. Du borde känna hur returdämpningen ökar när du trycker in 10 längre med tummen (tryck bara inte för hårt, ventilsätet kan vara av aluminium). Detta iaf om det fungerar som jag tror. Var dock beredd på att det krävs ett jävla pumpande innan du har fått upp såpass mycket olja i 7 att det blir någon returdämpning att känna på alls.

Tänk sedan även på att luftspalten inte ska mätas förrän du har pumpat bort alla luft från dämpkasetten, så att du inte justerar nivån med olja full av luftskum.

Muttern ska vara i ett speciellt läge ( mått ) , ring Greven och kolla om han kan hjälpa dig el om han vet någon som kan.
Eftersom det är bytt fjäder och kanske nått mer kan ju måttet skilja från orginal.:tummenupp

Det finns förresten ingen gänga på 26 och 28, som också måste vara i rätt läge?

Aldrig haft isär dem så vet inte om det är möjligt...

Muttern ska vara i ett speciellt läge ( mått ) , ring Greven och kolla om han kan hjälpa dig el om han vet någon som kan.
Eftersom det är bytt fjäder och kanske nått mer kan ju måttet skilja från orginal.:tummenupp

Grevens tips var att kör på känn... Deras fjädringsguru var dock sjukskriven...

Last edited:
Pratade med Robert på ava nyss.
Jäkla trevlig prick.

"Gängstången" och muttern skall vara i botten som jag har...
MEN 1.5 mm skall returen vara uppskruvad (har jag inte gjort) innan hopmontering.
Om jag fattade rätt skulle detta vara samma som 7 varv ut från botten... skall dubbelkolla detta...

och sedan skall den ex vis ut 1,5varv för grund inställning.
1,75 varv på kompression för grund...

Last edited:
Utan att läst igenom tråden så skulle jag säga: lite mindre fjäderspänning och lite mer på dämpning, returen ganska hårt ställd.

Sök i teknikforumet, såg för några dagar sen ett shema på inställningar i en tråd.

Last edited:
Har ingen fjäderförspänning.
Provat att ha olika på retur och dämp utan lycka.
Antagligen är returen felaktig.

Utan att läst igenom tråden så skulle jag säga: lite mindre fjäderspänning och lite mer på dämpning, returen ganska hårt ställd.

Sök i teknikforumet, såg för några dagar sen ett shema på inställningar i en tråd.

btw vad menar du med schema?

Last edited:
Nu fattar jag ännu mindre än innan. Rev isär sakerna nyss och försökte följa manualen. Först säger den (om jag förstår rätt) att skruven för returdämpning skall upp 1.5mm och i nästa moment skall den skruvas ut helt... dvs max soft.

Varför inte skruva ut den från början? Momenten som sker imellan tjänar inget att ha 1.5mm.

Jag måste missa något?!?!

Se bild från manual:
http://bayimg.com/eADbPaacd
Se även manual. sid290-301.
http://rapidshare.com/files/104968035/Suzuki_GSXR_750_K4_Service_Manual.pdf

Ett shema hur man justerar........... jag ska se om jag hittar det

Last edited:
Back