Framgaffelproblem-Returdämpningen? Suzuki 750 GSXR K4 GÖTEBORG

Tackar. på måndag åker allt original i. Vare sig det är olja, luftspalt, fjädrar eller externa inställningar. Så får vi se om det verkligen är något deffekt...

Om gaffeln är ihopskruvad som du beskriver kan du inte ha hela justerområdet intakt. Du borde ha 10-11klick att justera returen på, förmodligen upplevs gaffeln studsig för att returen står för hårt.

Nu har jag inte rivit någon 750 gaffel, men jag skulle bli förvånad om den skulle vara annorlunda än zx10 och gsxr1000 där samma gaffel används. Där ska 7 sticka upp 11mm ovanför 8 när man skruvar ihop. Du ska inte dra 7 i botten på 9 utan låsa med 8. Man brukar få prova några ggr för att få rätt antal justerklick, det är ju beroende av avståndet över 8.
 
Om gaffeln är ihopskruvad som du beskriver kan du inte ha hela justerområdet intakt. Du borde ha 10-11klick att justera returen på, förmodligen upplevs gaffeln studsig för att returen står för hårt.

Nu har jag inte rivit någon 750 gaffel, men jag skulle bli förvånad om den skulle vara annorlunda än zx10 och gsxr1000 där samma gaffel används. Där ska 7 sticka upp 11mm ovanför 8 när man skruvar ihop. Du ska inte dra 7 i botten på 9 utan låsa med 8. Man brukar få prova några ggr för att få rätt antal justerklick, det är ju beroende av avståndet över 8.

Nu är det väl showagaffel original på 750 medan 1000 har kayaba men det stämmer kanske ändå? Intressant dock eftersom jag själv skall riva gaffeln och byta fjädrar(gsxr1000). Funderade just på de där 11 mm i manualen, hur man skulle få dem rätt eftersom man skall låsa med muttern. Svårt att mäta när allt sitter på men om man har 10-11 klick på returen så är allt ok alltså?

/R
 
Det går att leka med returen på frihand utan förspänningen eller topphobben iskruvad. Då märker man rätt snabbt var botten är och att man har tillräckligt stor justerings sträcka. För mig blev det 5mm gänga som skall synas under muttern. Skall testa lite till... Köpt original servicemanual också och kan tipsa om att den länkade fulmanualen är rätt dåligt skannad och dessutom en gammal version då min nya verkar mer genomarbetad.

900SEK... Fifan.

Det jag frågar mig nu är dock om returen är tillräcklig... Kändes som att lyfta 15-20kg när den var max nerskruvad och kanske 4-5kg max utskruvad.

Slänger dit original fjädern i gafflarna på måndag vart fall för att se om det lirar bättre med bakfjädern.

Vore intressant om man kunde mäta returen på något vis. en dragvåg och hur snabbt den rör sig... Alltså om det finns något bör värde...

Returen fungerar alltså på bågen uppenbarligen men läcker ventilen? etc etc?

Nu är det väl showagaffel original på 750 medan 1000 har kayaba men det stämmer kanske ändå? Intressant dock eftersom jag själv skall riva gaffeln och byta fjädrar(gsxr1000). Funderade just på de där 11 mm i manualen, hur man skulle få dem rätt eftersom man skall låsa med muttern. Svårt att mäta när allt sitter på men om man har 10-11 klick på returen så är allt ok alltså?

/R
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top