Framgaffeln gnäller

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Tja

Var till garaget för att se hur läget var. Man kommer dit och hon gnäller från framgaffeln när man gungar. Jag har haft hojen på centralstödet i ett par månader nu men inser att det kanske inte varit så bra. Lite vågat så testade jag några ordentliga pumpningar i hopp om att det skulle ge gaffeln den smörjning som behövdes men det var inte till så mycket hjälp. Novis som man är känns det lite svårt att inse hur illa/lindrigt det är. Är det en fullständig renovering med packbox-byte eller kan man knäcka upp dammskyddet och ha i lite smörjning den vägen? Det är inte en USD-gaffel.

Börjar bli lite sne på den här hojen, ska nog inte köpa mig en så gammal igen på ett tag :(
 
jag skulle börja se om det finns olja i gafflarna och att den inte är gammal/skitig.
sedan är det ju som sagt ev läckage eller glapp som avgör om renovering krävs.

finns ju något fett man brukar he i tätningarna så de håller sig fräscha men vet inte vilken sort.
olja har jag igen aning om men skulle inte tro det.
 
För att kolla rätt oljenivå så är 90% av jobbet för att byta den redan gjort, du måste ta loss benen, öppna dom osv, så då kan du ju lika gärna byta till fräsch olja, med rätt mängd osv. Leta reda på en handbok, sen är det snabbt gjort, en timme eller två så har du fräsch olja i benen igen.
 
För övrigt bör väl ingen olja försvunnit ur gaffeln helt magiskt under perioden den nu stått still i garaget utan att man märker en pöl på marken? Men jag antar det kan försvunnit en del under säsongen och nu när den stått på centralen så har den torkat och nu är det inte så mycket olja.. okej.

Får kika lite i manualen på hur det ska gå till men om jag vill rulla hojen till någon verkstad och få det gjort, vad kan något sånt gå på då?
 
Det är inget fel i att hojen står på centralstödet, tvärtom.
Har du tillgång till mutterdragare?
I så fall tynger du ner bakdelen lite så att du får upp framhjulet i luften. Det här kan ta en stund så använd något som inte behöver gå och pissa eller ta en cigg.
Ta bort bromsoken bå båda sidorna, och skruva bort framhjulet.
Sen behöver du mutterknack och insexhylsa. 6 mm brukar det vara, men låna några olika om du inte har.
Det är nämligen så att när du tar bort framhjulet och dess axel så blottas bultarna som håller ihop gaffelbenen, längst ner, och inne i framgaffeln. Du ser dom bara med spegel i det här fallet. Det är den vägen du får ut den gamla oljan. Änvänd något lågt uppsamlingskärl för den gamla oljan så slipper du skita ner hela garaget.
Hade jag varit du hade jag inte stannat där, utan jag hade bytt packboxar när ändå halva jobbet är gjort.
Det brukar finnas en anledning till varför det är fel mängd olja i gaffeln, den dunstar liksom inte bort.
I vilket fall som helst, för att byta dom så pillar du bara upp dammtätningarna med en radiomejsel eller något annat pillverktyg, drar upp dom en bit på gaffeln och tittar ner i gaffeln där tätningen satt. Då ser du en låsring som du också ska pilla bort. Det är enkelt, bara använd samma mejsel ich leta upp någon av ändarna på låsringen och tryck i mejseln i det första gapet närmast änden och böj ringen mot det inre gaffelröret. Det kan vara rostigt och skitigt här men låsringen brukar lossna lätt.
När du pillat upp och tagit bort den, och om du inte fått bort bulten i botten på gaffeln, så är det läge att lossa den nu. Använd mutterdragare, det sparar tid och nerver. Därför att om du ändå vill försöka med vanliga insexnycklar (inte ikea) så KAN det gå, men oftast börjar innerbenet snurra med och då är du, för att använda ett svengelskt uttryck som beskriver tillståndet ganska bra, fuckad. Då tröttnar dessutom polaren som sitter på passagerardynan och börjar kalla dig för en massa saker. (Sa ju att det kommer att ta en stund)
Men låt säga att du har fått bort bultarna och låsringarna s är nästa steg roligt. Nu ska du rycka satan i det undre gaffelbenet, använda det som en glidhammare och banka ur den förmodligen trasiga packboxen. Den sitter fast ganska hårt så ryck till ordentligt. Men sopa inte, för allt som är heligt, ner den i kärlet där du samlat upp den gamla oljan, för då blir det skitigt. Och polaren börjar nu skratta och då måste du kanske slå honom.
Men det brukar lossna med ett hyfsat ryck, och sen knackar lite försiktigt med gaffelnenet för att få bort resten.
Nu har du yttre gaffelbenet i handen och börjar få panik. Olja droppar överallt och polaren skriker ut anvisningar.
Eller så tar du det lugnt och bara häller ur det mesta, som du trodde hade runnit ut genom hålet i botten.
I det här läget brukar jag tvätta ur gaffelbenet med ordenligt med avfettning och vatten, och blåsa ur den med tryckluft. Kolla bara stt du fått ur styrhylsan i botten på gaffelbenet först, det är den som håller dämpröret på plats. Den ligger lös i botten på gaffelbenet, men kan ha fastnat lite p.g.a. oljefilm.
Ställ undan det rena gaffelbenet och styrhylsan, och gå tillbaka till hojen. Bänd isär den nedersta bussningen på gaffelröret, då följer en större bussning med, och något som ser ut som en bricka. Jag minns inte vad den har för uppgift, men den ska vara där. Sen drar du bort packboxen, som sitter kvar på gaffelbenet, och slänger den.
Torka av gaffelbenet ordentligt med en trasa. Kolla så allt är rent och snyggt, titta om du ser något hål på sidan av dämpröret. Av någon anledning har jag för mig där finns ett hål längst ner men kan ha blandat ihop det med ett emulsionsrör från en förgasare. Hur som helst ska det vara rent från gammal äcklig olja och skit.
Sen tar du en bit plastfolie och "limmar fast" den runt de vassa kanterna på gaffelbenet. Använd fett, det fäster bra. Det här gör du för att skydda den nya packboxen, du får inte dra den över de vassa kanterna som håller bussningen på plats, för då förstör du den. Så linda plast över kanterna och "skruva" på packboxen över filmen och upp en bit på gaffeln. Bort med plasten, sen upp med "brickan", den större bussningen och sist den mindre som klickar på plats där du hade plast förut.
Som pricken över i:et kan du väl dutta dit styrhylsan med en klick fett, så vet du att den sitter på rätt håll, i botten av dämpröret.
Nu sätter du tillbaka det rena och torra gaffelbenet, och skruvar fast insexbulten i botten, helst med en ny kopparpackning om du råkar ha en. Du kan dra fast med mutterdragaren om du vill, jag har än idag inte förstört några gängor på det viset, men kan ju haft tur.
Nu kommer du till den spännande biten. Minns den där "brickan" som du satte på gaffelbenet, efter packboxen och dammtätningen, om du råkade komma ihåg att ta bort och tvätta ur?
Jag kommer nu ihåg vad brickan fyller för funktion, den skyddar ju packboxen från att klämmas ihop du bromsar eller kör in i en bil.
Hur som, den ska knackas ner i det yttre gaffelbenet nu, eller vad den nu heter, använd ett dorn, men var jäkligt försiktig så du inte repar det inre gaffelröret.när du fått ner den i botten ska packboxen ner, den trycker du lätt ner med fingrarna om du fått ner "brickan" i botten. Du vet att allting sitter på plats när du ser spåret som låsringen ska sitta i. Om den inte gör det så måste du knacka mer med dornet, denna gång på packboxen men lägg något plant och fint i mellan som du lätt får bort sen. Om du har en bra avbitartång så kan du klippa bort en bit av den gamla packboxen och använda den som mellanlägg, men det brukar bli skit av det. Fastnar och jävlas...
Sen, om du inte redan gjort det, tar du bort "locket" längst upp på gaffelbenet. Ofta en ganska stor hylsa, 22 mm eller så. Använd mutterknack om du vill men håll ett ordentligt tryck nedåt så får du inte "locket" på näsan när gaffelfjädern skjuter upp den. Ta upp fjäderförspänningshylsan och fiska upp fjädern med en krok och torka av allting med trasa.
Ibland mäter man oljemängd med gaffeln ihoptryckt, utan fjäder, ibland mäter man luftgapet med gaffeln i dess obelastade läge, med eller utan fjäder, och ibland går man på volym. Det framgår i boken som du helst tittat i, eller letat upp på nätet.
Sen är det ganska självklart hur du skruvar ihop allting igen.
Du började antagligen med det lätta benet, för den andra har ju en sån där moderiktig men totalt värdelös antidive. Det är ingen större fara, den tillhör bromshydrauliken (har jag för mig) och öppnas inte. Skruva bara bort den från gaffelbenet som en sluten enhet. Sen är det likadant som med den andra.
Det brukar skilja i oljemängd på de bägge benen, det måste du kolla.

Nu kanske du redan vet hur man gör för att byta packboxar, men jag kände för att skriva så jag får bort tankarna från huvudvärken sen gårdagen. Jag är jävligt bakis och kan ha skrivit fel, och glömt något väsentligt, men jag orkar inte kolla. Egentligen borde jag kanske inte ens posta det här inlägget, men någon kanske har nytta av det. Så... :fyllisar
 
Skitbra inlägg, långt eller inte! Tack för det. Jag ska precis fixa mina gaffelben och det här var till stor hjälp!
 
Bollox, uppskattar verkligen din text, så bra att jag kunde se mig själv plocka isär gaffeln och bli skriken på av en kompis. Jag hade förmodligen inte tvekat så mycket om det inte vore för att hojen står i ett centralgarage för det första och jag dessutom saknar en del vettiga verktyg, som mutterdragare, eller som jag förstått alternativet är, ett vettigt skruvstäd. Efter att jag kikat i manualen och ser mängden jobb jag då ska göra i ett allmänt garage där jag inte kan lämna saker liggandes. Hade jag bott i en vänligare lägenhet hade jag tagit loss gaffeln och tagit hem den för att jobba med.

:zpy
 
om man saknar mutterdragare eller dämparröret där inne bara snurrar runt så kan man ta och spetsa till ett vanligt sopskaft som man slår fast in i gaffelröret in i dämparen och sedan fäster sopskaftet i skruvstäd och sedan så går det dra lös och även dra fast mutern där nere :)
 
om man saknar mutterdragare eller dämparröret där inne bara snurrar runt så kan man ta och spetsa till ett vanligt sopskaft som man slår fast in i gaffelröret in i dämparen och sedan fäster sopskaftet i skruvstäd och sedan så går det dra lös och även dra fast mutern där nere :)

Ett annat bra trix är att när man lossa insexskruven med vanlig insexnyckel, är att man gör det med en snabb rörelse och inte långsamt, då brukar dom lossna lätt
 
Har jag förstått det rätt från er att det ska gå att genomföra oljebytet utan att montera loss hela gaffeln från hojen? Om jag hänger med ska det räcka att få loss det yttre gaffelbenet som det har kallats och sen ta fram dämpröret? Är det vad som ska fyllas på med fräsch olja sen?

Manualen vill ju att man tar bort fairingen med framlyktan och styret samt tar bort gaffelbenen helt, men att slippa mycket av det extraarbetet känns väldigt trevligt annars. :3freak

Slänger på lite mera frågor. Var hittar man lämpliga ställen att köpa bra saker som nya packboxar, diverse fett och olja som behövs?
 
Last edited:
Har jag förstått det rätt från er att det ska gå att genomföra oljebytet utan att montera loss hela gaffeln från hojen? Om jag hänger med ska det räcka att få loss det yttre gaffelbenet som det har kallats och sen ta fram dämpröret? Är det vad som ska fyllas på med fräsch olja sen?

Manualen vill ju att man tar bort fairingen med framlyktan och styret samt tar bort gaffelbenen helt, men att slippa mycket av det extraarbetet känns väldigt trevligt annars. :3freak

Slänger på lite mera frågor. Var hittar man lämpliga ställen att köpa bra saker som nya packboxar, diverse fett och olja som behövs?
Nu komplicerar du till saker för dig själv, och jag tar på mig ansvaret för det eftersom jag inte var helt kry när jag skrev inlägget.

För att du ska kunna byta olja behöver du alltså tappa ur den gamla skiten, om det finns något kvar.
För att få ut det mesta, så bör du ta bort framhjul, framskärm, bromsok och antidive.

Du behöver sedan få loss insexskruvarna i botten av gaffelbenet, lossa locket längst upp på gaffelbenet och akta näsan. Ta ur rörhylsan och fiska upp fjädern. Når du inte fjädern så trycker du bara upp det undre benet lite så lyfter det upp fjädern. Det finns ju inget motstånd kvar.

Pumpa sen det undre gaffelbenet (det grövre aluminiumröret där hjul och bromsar o.s.v. sitter fast) upp och ner några gånger så får du ut det mesta av den gamla oljan. Var lite försiktig för det skvätter och sprutar lite ur hålet i botten.
Se bara till att det kromade, inre gaffelbenet är rent först. Inga insekter eller annat skit bör finnas där. Passa på och syna dom så de nte är skadade på något vis, är dom det gör du onödig jobb för oljan kommer garanterat att läcka ut med tiden om där finns repor eller rost...

När du är nöjd och inget mer kommer ut, hur du än pumpar så är det dags att skruva ihop. Börja med skruven (skruvarna) i botten, sen hjul, bromsar, skärm och antidive. Skruvarna i botten på gaffelbenen brukar fästa fast du inte har några fjädrar i, men i värsta fall får du skruva i fjädrarna först så de hjälper till att hålla emot, om du inte tillverkar ett verktyg för det som nämnts tidigare i tråden.

Sen häller du i olja i bägge benen tills rätt nivå är nådd.
Kolla bara först hur du mäter luftgapet, alltså avståndet från oljenivån inne i benet till kanten uppe på gaffelbenet. Ihoptryckt, obelastat eller något annat.

Sen, om de inte redan låg i, tappar du i fjädrarna försiktigt, sen förspänningshylsan och drar fast locket uppe på gaffelbenet. Det går åt lite tryck för att få den att ta gänga, men det går lätt.

Förhoppningsvis är dina packboxar täta, så har du nu en bättre fungerande gaffel.

Det där var då alltså om du väljer att enbart byta oljan. Du behöver inte alls ta bort hela gaffelbenen från hojen.
Det du beskrev med lyktkåpa och allt det där är Hondas rekommendation vad som är smidigast när hela gaffebenen ska bort. Men man behöver sällan ta bort en halvkåpa för att komma åt bultarna på gaffelkronorna som nyper åt runt gaffelbenen, det brukar gå fint ändå.
 
Last edited:
Nu komplicerar du till saker för dig själv, och jag tar på mig ansvaret för det eftersom jag inte var helt kry när jag skrev inlägget.

För att du ska kunna byta olja behöver du alltså tappa ur den gamla skiten, om det finns något kvar.
För att få ut det mesta, så bör du ta bort framhjul, framskärm, bromsok och antidive.

Du behöver sedan få loss insexskruvarna i botten av gaffelbenet, lossa locket längst upp på gaffelbenet och akta näsan. Ta ur rörhylsan och fiska upp fjädern. Når du inte fjädern så trycker du bara upp det undre benet lite så lyfter det upp fjädern. Det finns ju inget motstånd kvar.

Pumpa sen det undre gaffelbenet (det grövre aluminiumröret där hjul och bromsar o.s.v. sitter fast) upp och ner några gånger så får du ut det mesta av den gamla oljan. Var lite försiktig för det skvätter och sprutar lite ur hålet i botten.
Se bara till att det kromade, inre gaffelbenet är rent först. Inga insekter eller annat skit bör finnas där. Passa på och syna dom så de nte är skadade på något vis, är dom det gör du onödig jobb för oljan kommer garanterat att läcka ut med tiden om där finns repor eller rost...

När du är nöjd och inget mer kommer ut, hur du än pumpar så är det dags att skruva ihop. Börja med skruven (skruvarna) i botten, sen hjul, bromsar, skärm och antidive. Sen häller du i olja i bägge benen tills rätt nivå är nådd.
Kolla bara först hur du mäter luftgapet, alltså avståndet från oljenivån inne i benet till kanten uppe på gaffelbenet. Ihoptryckt, obelastat eller något annat.

Sen, om de inte redan låg i, tappar du i fjädrarna, förspänningshylsan och drar fast locket uppe på gaffelbenet. Det går åt lite tryck för att få den att ta gänga, men det går lätt.

Förhoppningsvis är dina packboxar täta, så har du nu en bättre fungerande gaffel.

Det där var då alltså om du väljer att enbart byta oljan. Du behöver inte alls ta bort hela gaffelbenen från hojen.
Det du beskrev med lyktkåpa och allt det där är Hondas rekommendation vad som är smidigast när hela gaffebenen ska bort. Men man behöver sällan ta bort en halvkåpa för att komma åt bultarna på gaffelkronorna som nyper åt runt gaffelbenen, det brukar gå fint ändå.

Sweet! Guld värt Bollox! Hjälper väldigt mycket att få läsa igenom instruktioner först. Känner absolut nu att det är värt att ge det en chans att byta själv, jag försöker nog senare i veckan när jag fixat lite ny olja och tror det kan saknas ett lämpligt verktyg för locket.

Du nämner att mäta luftgapet, finns det någon markering att gå efter här? Manualen nämner inget mått för luftgap, endast en volym för oljan. Manualen ber en även använda ATF(automatlådsolja?), kan jag hoppa på in på mekonomen och plocka valfri flaska från hyllan?

:krama
 
Last edited:
Jag ska kolla i en bok imorgon om det står något mått.
Vet inte vilken ATF olja du kan ha, kollar det med imorgon. :)
 
Så.
370 ml i vänstra benet och 350 ml i det högra.
Gaffeloljan ska tydligen vara 15w så en atf olja som har liknande viskositet lär funka.
 
Så.
370 ml i vänstra benet och 350 ml i det högra.
Gaffeloljan ska tydligen vara 15w så en atf olja som har liknande viskositet lär funka.

Vad är det för cool bok du har hittat den informationen i?

Information om viskositet i atf är väldigt luddig. Har hittat att förr i tiden var atf 10W men idag är de väldigt specialiserade tydligen och kan innehålla lite allt möjligt. Jag vill helst inte använda något som kommer paja mina packboxar som ännu är hela så vitt jag vet.

Jag överväger att leta reda på lite hederlig enkel gaffelolja med tydlig viskositet, känns som mindre huvudvärk. Har redan hittat på xlmoto till exempel.

Om jag berättar att efter att ha granskat manualen så ser jag att det finns en skruv för att dränera benen, slipper jag nu undan att skruva ut insex-skruven från undersidan av benet och kan tömma benet den vägen?
Då borde processen kunna förkortas till att öppna dräneringsskruven och locket, pumpa ut så mycket olja det går och sen fylla på efter anvisad volym och så sätta ihop det igen?
 
Last edited:
Förlåt, jag hade fel angående viskositeten. 7.5w är det som rekommenderas om man använder gaffelolja, men jag hade ändå använt i varje fall 10w...

Coola bäcker är bl.a. hondas verkstadsmanualer.:yoparty
 
Last edited:
Jag har beställt lite olja nu iaf, gör väl ett försök till helgen förmodligen!

Tackar så mycket och ska försöka komma ihåg att berätta hur det gick. :krama
 
Jag har beställt lite olja nu iaf, gör väl ett försök till helgen förmodligen!

Tackar så mycket och ska försöka komma ihåg att berätta hur det gick. :krama
Perfekt! Lycka till. Du gör dig själv en tjänst genom att skruva själv, såna här saker som nu är så pass enkla att det inte kräver hjälp från proffs.

Det blir nog bra, oavsett vilken olja du tar. Bättre än förut i varje fall. :)
 
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Back
Top